AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 En halveis kjent rappe duo har spurt meg om jeg vil være med å synge i en sang. De er på vei oppover, og det kan hende de blir noe kjent, eller får en sang på radio osv. Typisk landeplage sanger 😅 Jeg er ufør. Jeg ville selvfølgelig ikke klart å være med de på konserter osv, men de har sagt at jeg vil få betalt, om sangen blir kjent. Burde jeg si at jeg ikke vil ha pengene uansett? Igjen så føler jeg også at det blir litt dumt, for om jeg klarer tjene noe så er jo det bare veldig bra også Men hva om jeg tjener veldig mye på 2 år? Da får jeg ikke utbetalt ufør, men det vil påvirke året etterpå. Men om jeg tjener mye, vil det påvirke mange år? Er liksom greit å vite, i tilfelle jeg blir gående mange år uten å få utbetalt ufør etterpå… Anonymkode: 20153...f4e
sofie777 Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Du vil nok ikke miste uføretrygden helt, men KAN miste den om den går over grensen du har lov til å tjene per år (er det 32000 eller 42000?) Er ufør selv og gjør litt på si, men forutsigbar inntekt. Har regnskap på hvor mye jeg tjener både brutto og netto, så passer på at det ikke går over (har akkurat gjort mitt første oppdrag i år, og det er langt igjen til selv det laveste beløpet). Bare pass på at rappeduoen har sitt på stell og melder inn skatt og arbeidsgiveravgift og lignende. Lurer du på mer og er på Facebook, kan du gå inn og stille spørsmålet i "NAV-spørsmål"-gruppen.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 sofie777 skrev (3 minutter siden): Du vil nok ikke miste uføretrygden helt, men KAN miste den om den går over grensen du har lov til å tjene per år (er det 32000 eller 42000?) Er ufør selv og gjør litt på si, men forutsigbar inntekt. Har regnskap på hvor mye jeg tjener både brutto og netto, så passer på at det ikke går over (har akkurat gjort mitt første oppdrag i år, og det er langt igjen til selv det laveste beløpet). Bare pass på at rappeduoen har sitt på stell og melder inn skatt og arbeidsgiveravgift og lignende. Lurer du på mer og er på Facebook, kan du gå inn og stille spørsmålet i "NAV-spørsmål"-gruppen. Dette stemmer ikke. Du mister ikke uføretrygden, uansett hvor mye du tjener. Du trekkes - og det skulle da bare mangle om du skulle fått full trygd pluss ubegrenset ekstra gjennom jobbing? Ts, du kan tjene mye i noen år, for så å gå tilbake til trygd. Det du tjener gjennom ett år, teller kun dét året. Vær imidlertid nøye på å informere NAV, så du ikke går på en smell og får penger du ikke har krav på. Anonymkode: 37b6e...c14 10
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: En halveis kjent rappe duo har spurt meg om jeg vil være med å synge i en sang. De er på vei oppover, og det kan hende de blir noe kjent, eller får en sang på radio osv. Typisk landeplage sanger 😅 Jeg er ufør. Jeg ville selvfølgelig ikke klart å være med de på konserter osv, men de har sagt at jeg vil få betalt, om sangen blir kjent. Burde jeg si at jeg ikke vil ha pengene uansett? Igjen så føler jeg også at det blir litt dumt, for om jeg klarer tjene noe så er jo det bare veldig bra også Men hva om jeg tjener veldig mye på 2 år? Da får jeg ikke utbetalt ufør, men det vil påvirke året etterpå. Men om jeg tjener mye, vil det påvirke mange år? Er liksom greit å vite, i tilfelle jeg blir gående mange år uten å få utbetalt ufør etterpå… Anonymkode: 20153...f4e Vi tenker antagelig på samme rappeduo, da det ikke finnes så mange andre muligheter - her er litt bakgrunnsinformasjon som det ikke er som dumt å sette seg inn i før man offentlig opptrer med dem. Som følge av den grove mobbingen den ene i duoen er kjent for, hadde jeg tenkt godt over dette dersom jeg var deg. Med mindre penger er viktigere enn alt annet for deg, noe jeg håper det ikke er. Tenk godt om du faktisk ønsker å støtte dette før du bestemmer deg. Anonymkode: c7795...bcd
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 sofie777 skrev (16 minutter siden): Du vil nok ikke miste uføretrygden helt, men KAN miste den om den går over grensen du har lov til å tjene per år (er det 32000 eller 42000?) Er ufør selv og gjør litt på si, men forutsigbar inntekt. Har regnskap på hvor mye jeg tjener både brutto og netto, så passer på at det ikke går over (har akkurat gjort mitt første oppdrag i år, og det er langt igjen til selv det laveste beløpet). Bare pass på at rappeduoen har sitt på stell og melder inn skatt og arbeidsgiveravgift og lignende. Lurer du på mer og er på Facebook, kan du gå inn og stille spørsmålet i "NAV-spørsmål"-gruppen. Hvorfor passe på at det ikke går over? Anonymkode: 19244...8af 1
sofie777 Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette stemmer ikke. Du mister ikke uføretrygden, uansett hvor mye du tjener. Du trekkes - og det skulle da bare mangle om du skulle fått full trygd pluss ubegrenset ekstra gjennom jobbing? Ts, du kan tjene mye i noen år, for så å gå tilbake til trygd. Det du tjener gjennom ett år, teller kun dét året. Vær imidlertid nøye på å informere NAV, så du ikke går på en smell og får penger du ikke har krav på. Anonymkode: 37b6e...c14 Ok, så skrev jeg litt feil, skulle skrive at man får REDUKSJON i uføretrygden. Sånn går det når man for en gangs skyld ikke leser over det man har skrevet. Men grunnen til at man får reduksjon er jo at man tjener penger, så det er jo greit i seg selv. Jeg skulle vel også skrive noe sånn som dette: Om man tjener altfor mye penger år etter år (uansett om de er passive eller aktive), så KAN man miste uføretrygden, men det skal litt til. 1
tjuva Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 12 hours ago, sofie777 said: Du vil nok ikke miste uføretrygden helt, men KAN miste den om den går over grensen du har lov til å tjene per år (er det 32000 eller 42000?) Er ufør selv og gjør litt på si, men forutsigbar inntekt. Har regnskap på hvor mye jeg tjener både brutto og netto, så passer på at det ikke går over (har akkurat gjort mitt første oppdrag i år, og det er langt igjen til selv det laveste beløpet). Bare pass på at rappeduoen har sitt på stell og melder inn skatt og arbeidsgiveravgift og lignende. Lurer du på mer og er på Facebook, kan du gå inn og stille spørsmålet i "NAV-spørsmål"-gruppen. Feil. Du kan tjene akkurat så mye du vil. Tjener du over 100% trygden, så vil du miste trygden for det året.. Jobber du 100% I 5 år, så kan di trekke trygden. Men, du står fritt til å jobbe og tjene akkurat så mye du vil. Gjør du det i 5 år eller mere, så skriver man bare ett brev til nav, så får du beholde trygden. 1
sofie777 Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor passe på at det ikke går over? Anonymkode: 19244...8af For da kan man få reduksjon i uføretrygden. Det er jo greit nok det, siden det da betyr at man tjener penger, men tjener man for mye over tid (og det skal mye til), så mener NAV at man kan jobbe og da tar de fra en trygden. Men har man en annen veldig god inntektskilde, så er det jo bra i seg selv. Men må understreke det igjen (siden det er flere i tråden som lurte på det). Det er IKKE noe som bare skjer om man tjener litt penger. Man må tjene mye, man må jobbe tilsvarende 100% og flere andre kriterier for å miste uføretrygden. Men sånn bortsett fra om det var en sykdom man kunne bli frisk fra, så kan man jo da lure på om man skulle hatt trygd i det hele tatt
sofie777 Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 tjuva skrev (2 minutter siden): Feil. Du kan tjene akkurat så mye du vil. Tjener du over 100% trygden, så vil du miste trygden for det året.. Jobber du 100% I 5 år, så kan di trekke trygden. Men, du står fritt til å jobbe og tjene akkurat så mye du vil. Gjør du det i 5 år eller mere, så skriver man bare ett brev til nav, så får du beholde trygden. Da må du si det til NAV, for jeg fikk et brev der det sto svart på hvitt at jeg kunne tjene opp til det beløpet som jeg har skrevet og etter det ville jeg trekkes i samsvar med det jeg tjente. Har du uføretrygd?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 sofie777 skrev (5 minutter siden): For da kan man få reduksjon i uføretrygden. Det er jo greit nok det, siden det da betyr at man tjener penger, men tjener man for mye over tid (og det skal mye til), så mener NAV at man kan jobbe og da tar de fra en trygden. Men har man en annen veldig god inntektskilde, så er det jo bra i seg selv. Men må understreke det igjen (siden det er flere i tråden som lurte på det). Det er IKKE noe som bare skjer om man tjener litt penger. Man må tjene mye, man må jobbe tilsvarende 100% og flere andre kriterier for å miste uføretrygden. Men sånn bortsett fra om det var en sykdom man kunne bli frisk fra, så kan man jo da lure på om man skulle hatt trygd i det hele tatt I 10 år ja. Først når du har jobbet 100% 10 år sammenhengene blir du erklært frisk. Anonymkode: 7bd32...195 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi tenker antagelig på samme rappeduo, da det ikke finnes så mange andre muligheter - her er litt bakgrunnsinformasjon som det ikke er som dumt å sette seg inn i før man offentlig opptrer med dem. Som følge av den grove mobbingen den ene i duoen er kjent for, hadde jeg tenkt godt over dette dersom jeg var deg. Med mindre penger er viktigere enn alt annet for deg, noe jeg håper det ikke er. Tenk godt om du faktisk ønsker å støtte dette før du bestemmer deg. Anonymkode: c7795...bcd 😂😂 Den tråden du referere til handler ikke om en rapper duo, det er noen andre. Anonymkode: 0a739...e9d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 Jeg ville ikke tjent noe særlig på å jobbet noe ekstra utenom trygden, ikke at det skulle vært det som hindret meg. Anonymkode: 09036...57b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 sofie777 skrev (7 timer siden): Da må du si det til NAV, for jeg fikk et brev der det sto svart på hvitt at jeg kunne tjene opp til det beløpet som jeg har skrevet og etter det ville jeg trekkes i samsvar med det jeg tjente. Har du uføretrygd? Trygden vil reduseres, ja, i samsvar med det du tjener, i den peroden du har inntekten. Men du vil ikke miste retten til trygd. At trygden reduseres en periode du har inntekt, betyr ikke at det er ulovlig å ha inntekt. Tvert imot, dersom du kan jobbe en del, så er det anbefalt. Men trygdeutbetalingene vil altså minke i takt med at lønnsinntekten økes. Anonymkode: 73712...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: 😂😂 Den tråden du referere til handler ikke om en rapper duo, det er noen andre. Anonymkode: 0a739...e9d Dessverre er dette feil. For hvis duoen i tråden det refereres til, ikke synger/spiller countryinspirert rap - hva spiller de da? Anonymkode: c7795...bcd
sofie777 Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At trygden reduseres en periode du har inntekt, betyr ikke at det er ulovlig å ha inntekt. Tvert imot, dersom du kan jobbe en del, så er det anbefalt. Men trygdeutbetalingene vil altså minke i takt med at lønnsinntekten økes. Anonymkode: 73712...7ed Jeg har vel ikke sagt noe imot dette heller.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 sofie777 skrev (På 16.6.2022 den 22.04): Jeg har vel ikke sagt noe imot dette heller. Du sier at du passer på å ikke overstige beløpet du kan tjene uten å trekkes i trygd. Det er jo bedre for både deg og samfunnet, jo mer du jobber og tjener? Anonymkode: 37b6e...c14 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #17 Skrevet 18. juni 2022 sofie777 skrev (På 16.6.2022 den 12.24): Om man tjener altfor mye penger år etter år (uansett om de er passive eller aktive), så KAN man miste uføretrygden, men det skal litt til. Hva mener du med "passiv", aksjer eller kapitalinntekt kan man tjene så mye som alle andre uten at det påvirker trygden. Anonymkode: 4c3fb...ab5
Grüner Skrevet 18. juni 2022 #18 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 0.26): Hvorfor passe på at det ikke går over? Anonymkode: 19244...8af For da blir du trukket i uføretrygd. Det er en maksimumsgrense for hvor mye du kan tjene utenom. Og hvis du tjener masse penger utenom kan en jo spørre seg om du faktisk er berettiget å få uføretrygd. Uføretrygd er jo noe en får fordi en ikke er i stand til å jobbe/evt så lite at en ikke kan livnære seg på det.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #19 Skrevet 18. juni 2022 Grüner skrev (2 timer siden): For da blir du trukket i uføretrygd. Det er en maksimumsgrense for hvor mye du kan tjene utenom. Og hvis du tjener masse penger utenom kan en jo spørre seg om du faktisk er berettiget å få uføretrygd. Uføretrygd er jo noe en får fordi en ikke er i stand til å jobbe/evt så lite at en ikke kan livnære seg på det. Det er det ingen med relevans for saken som spør seg om nei. Hva naboen tenker er det jo bare å drite i. Anonymkode: 7bd32...195
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #20 Skrevet 18. juni 2022 Grüner skrev (2 timer siden): For da blir du trukket i uføretrygd. Det er en maksimumsgrense for hvor mye du kan tjene utenom. Og hvis du tjener masse penger utenom kan en jo spørre seg om du faktisk er berettiget å få uføretrygd. Uføretrygd er jo noe en får fordi en ikke er i stand til å jobbe/evt så lite at en ikke kan livnære seg på det. Nav og samfunnet forøvrig ser heldigvis positivt på om en ufør person klarer å forsørge seg selv mer enn den i utgangspunktet må, feks. ved å jobbe i stedet for å motta utføretrygd. Hvis en ufør jobber 80% så applauderes dette, det gir mindre utgifter til staten, og normale mennesker synes jo det er flott at noen kan klare å jobbe på tross av en sykdom. Enten fordi de har fått et mer stabilt liv, annen endring av livssituasjon eller endring av helsesituasjonen. Din påstand gir et meget feil inntrykk av dette. Reglene er slik nettopp for å oppfordre til å jobbe hvis man klarer. Ingen ufør skal måtte være redd for å jobbe fordi man risikerer å miste uføretrygden igjen. Man kan ha for eksempel fem gode år før man blir dårlig igjen, heldigvis så er regelverket slik nettopp for at uføre med trygghet skal kunne jobbe det de kan i de gode periodene, uten å frykte represalier eller bortfall av trygghetsnettet en uføretrygd er. Anonymkode: ce07f...98c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå