AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #21 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du trenger ikke å gjennomføre studier med normert tid på 11 år for å få en fot innenfor de bransjene du nevner. Anonymkode: cf5dc...5d8 Du trenger kanskje ikke, men TS har lyst. Anonymkode: ce577...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #22 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 2.07): Du MÅ sjekke den oppdaterte studieplanen før du baserer deg på mine tips, siden opplegget har endret seg noe! Tror eksamensstrukturen er satt opp annerledes nå. Ville sagt at større fag kan legges til 1.eller 2.året høst, så lenge eksamenene ikke er endret. Alternativt vår og så konte hvis ting skjærer seg. IKKE sats på noe ekstra 3-4.klasse, de årene var forferdelig travle synes jeg. Kont i tilfelle. Master ville jeg lagt til 5.klasse, slik jeg kjente opplegget (kaaanskje 1.eller 2.,men det vil gå utover medisin og ikke minst ditt sosiale liv!). Ikke baser deg på å konte noe sommeren mellom 5-6.hvis du skal gå for LIS1, da trenger du tiden til å jobbe med lisens/som lege. Anonymkode: ce577...3fd Tusen takk for gode tips! Dette var gull verdt. Anonymkode: b7b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #23 Skrevet 17. juni 2022 Hvilken linje går du og hvilket år er du på siving? Fysmat har jo en spesialisering innen medisinsk teknologi https://www.ntnu.no/studier/mtfyma/biofysikk, men fra de jeg kjenner som har tatt denne retningen er det særs vanskelig med relevante jobber. Har du jobb ved siden av studiet? Når jeg gikk 2. året fikk jeg en stilling i en forskningsgruppe, er en fin måte å få kjent litt på hva forskning er og om det er noe du vil drive med. Personlig ville jeg ikke kombinert medisin og siving, da det gjør at du kommer senere ut i arbeidslivet, du har mest sannsynlig ikke tid til å jobbe noe ved siden av lis, så det tar lang tid før du får tatt i bruk siving-kompetansen din. Anonymkode: 8013e...012
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #24 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 6.54): Du trenger kanskje ikke, men TS har lyst. Anonymkode: ce577...3fd TS lurer på om det kanskje blir for mye utdanningmessig å bli siv.ing., og så gå et profesjonsstudium i medisin for å kunne jobbe i et arbeidsmarked som kombinerer ingeniør/teknologi og helse. Da er det naturlig å komme med relevante innspill. Jeg står fortsatt ved mine ord. JA, jeg synes definitivt at det er unødvendig. Mastergrader er som regel sydd sammen slik at du kan velge en ønsket spesialisering mot slutten av studiet. I hvert fall dersom du studerer ved et større universitet med et stort utvalg av valg emner. Å bli siv.ing. og så sitte flere år på skolebenken for å lese om muskler i stortåen og antipsykotika gir deg ikke nødvendigvis et fortrinn i en jobb som f.eks. programvareutvikler i helsesektoren. Et profesjonsstudium i medisin utdanner leger. En utdanning innen data, gjerne med en spesialisering innen helse på masternivå (det finnes ved flere universiteter) er veldig attraktivt i slike stillinger. I tillegg kan du jobbe mot en doktorgrad etterpå. Bioteknologi studiet har andre emner en medisinstudenter, og er naturligvis mer attraktiv i en stilling som bioteknolog. Bare fordi medisin høres "gjevt ut", trenger det ikke å bety at de kan mer innen helse enn alle andre helseutdanninger. Å troe noe annet er trangsynt. Dagens yrkesliv er såpass komplisert at du aldri kommer til å være en spesialist på alt. Anonymkode: cf5dc...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #25 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 20.40): Du tenker for snevert. Det er mange områder hvor de to gradene godt kan la seg kombinere. Medisinsk fysikk, utvikling av medisinsk teknisk utstyr, utvikling av medisinsk software, større utviklingsprosjekter, bioteknologi, design og planlegging av helsebygg, forskning, forvaltning... det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Anonymkode: ce577...3fd At man tar utdanning innen to områder som kan virke kompatible, betyr slett ikke at man faktisk får en jobb der begge fagområder er relevant. Skal man få nytte av medisinutdanningen som ingeniør må man faktisk ha jobbet en hel del som lege, forstå hva som trenger endring, se flere løsninger, finne de løsningene som passer flere felt, forstå arbeidsprosessen ect. Skal man som lege få bruk for ingeniørutdanningen må man komme i en posisjon der det er aktuelt. Jeg jobber på et sykehus som har bygget mye nytt, de ansatte som er representert er det i kraft av sin stilling, f.eks som klinikkoverlege, avdelingsoverlege, hovedverneombud, hovedtillitsvalgt ect. Ikke sånn "Han Odd på hjerte har visst en ingeniørgrad ved siden av, så dere kan jo ta med han". Likeledes med ulike dataprogrammer, forskning og forvaltning, det holder ikke å ha utdannelsen, man må ha erfaring og posisjon for å få bruk for begge. Og posisjon som lege får du ikke uten massiv erfaring, og da har du ikke tid til å holde på med ingeniørting på si. Helt ærlig ts så ser jeg ikke vitsen. Hvis du heller vil bli lege så gå for det, men ikke gjør et sånn "jeg klarer alt og kan aldri gå på en smell"-prosjekt som nesten er dømt til å feile ett sted på veien. Som medisinstudent skal du også en del i praksis, den er ikke nødvendigvis i nærheten av studiestedet, du kan bli sendt ganske langt avgårde i flere uker uten mulighet til å dukke opp på ditt andre studium. Anonymkode: c4178...2d7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå