AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 Noen her som har erfaring med småbarn som har brukket noe? Hvordan forløp dette seg? Var det helt åpenbart at noe var alvorlig galt eller var dere i tvil? Jeg spør fordi jeg skal på røngten i morgen tidlig med min ettåring som det er mistanke om brudd i håndleddet. Hun har akkurat lært å gå, og falt for fire dager siden og vred hånden da hun tok seg for. Hun gråt ikke spesielt mye da, men har virket stiv i håndleddet og bruker hånden forsiktig, "beskytter" den når hun leker osv. Klager litt når jeg stryker over håndleddet men har ellers vært i bhg og virker blid og fornøyd. Legen var i tvil så vi fikk rekvisisjon til røngten for sikkerhetsskyld. Nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet, tenk hvis hun har gått med brudd i fire dager uten at jeg har merket noe!! Føler meg som verdens verste mor, og tenker at legene på sykehuset må jo begynne å lure når en mor har sendt barnet sitt i bhg med brudd i hånden!! Er det mulig at små barn kan gå med brudd uten å være veldig plaget?? Anonymkode: 500cd...93f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Nei men hallo, kjære deg. Man tenker jo at beinbrudd er dritvondt og ingen tvil om, liksom. Men sånn er det jo ikke alltid. Og det er ikke så lett med disse små som ikke kan fortelle akkurat hvordan ting føles. Anonymkode: 1f91e...387 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Slapp av, det går fint. Jeg gikk med armbrudd i 2 uker da jeg var seks år, til og med uoppdaget på sykehuset hvor jeg var til sjekk etter skaden. Ikke uvanlig at små barn har brudd uten at det oppdages med en gang og det skal heller ikke så mye til om de feks faller. Anonymkode: 834d9...a3c
Daria Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Legen var i tvil så vi fikk rekvisisjon til røngten for sikkerhetsskyld. Minn deg selv på dette: Legen, som har dette som fag, var i tvil. Ingen forventer at du skal ha bedre kunnskap og innsikt enn de profesjonelle, selv om du er mor. 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Dette skjer hele tiden på radiologisk. Og du er ingen dårlig mor! Barn er vanskelige å lese, og gode på å skjule sånt. De har ikke utviklet beinmasse, så mest sannsynlig bruskskade som ikke synes på røntgen. Vi tar alltid begge håndledd så radiologene kan sammenligne fordi det nettopp er så vanskelig med disse små. Man skal heller ikke utsette disse små for ioniserende stråling før absolutt nødvendig pga strålebelastningen, så bedre å vente litt enn å løpe til røntgen med en gang. Anonymkode: a67c6...bcc
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 Barnet mitt har hatt flere brudd uten at det var åpenbart, første gangen var i bhg, falt og stemplet håndleddet. Tok 2,5 dag før vi skjønte at det var noe mer enn en forstuing. Da var det er rent brudd, som var stabilt. Hånden ble gradvis blå og det var da vi tok han til legen. Andre gangen var det en sykkel ulykke i stor fart, ødelagt hjelm og masse skrubbsår. Ambulansen kom å gjorde en sjekk, påviste ingen brudd og lett hjernerystelse. Tok to dager da hånden ble blå og vond, brudd i flere av de små beina i hånden, samt ribbeinsbrudd. Du må tro jeg følte meg som verdens dårligste mor som ikke skjønte det, men det var vanskelig å skille «forslått» og brudd i disse tilfellene. Anonymkode: e0916...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Der ble mistenkt brudd i underarm hos legevakt og vi ble sendt til sjekk på sykehus med vår på 1,5-2 år ca, da hadde hun falt i en rulletrapp mens jeg holdt henne i hånda. Hun holdt armen helt rart og ville ikke bruke den. Den var ikke brukket men hadde fått albuen ute av ledd, heldigvis raskt å fikse! Lykke til uansett, sånt skjer! Anonymkode: 51ad2...cc7
Sola de Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 Jeg brakk beinet da jeg var 3. Husker jeg ble båret rundt omkring ellers akte jeg meg langs gulvet. Hadde fått krykker men brukte dem ikke noe særlig. Jeg var hjemme alle ukene i gips da.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 Barnet her gikk med brukket ankel i over et døgn. Jeg var på jobb og far mente det ikke var noe alvorlig. Barnet virket normal, men klaget litt over smerter i beinet da jeg kom hjem rett før leggetid. Inne gikk barnet normalt, men da jeg skulle ut med barnet morgenen etter så jeg det haltet. Ingen hevelse eller rødhet. Ringte likevel lege, fikk time og røntgen raskt. Bildet viste brukket ankel. Jeg følte meg som verdens verste mamma som ikke hadde vært hjemme og fått med meg dette, men de sa dette dessverre er vanlig med barn. Anonymkode: ebe76...300
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 Mitt barn brakk kragebeinet i ett fall, og det gikk noen dager før vi tvilte oss frem til å kontakte legen. Barnet virket ikke spesielt smertepåvirket, men passet veldig på når det skulle bruke den ene arma. Anonymkode: 520c2...2a5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 Broren min knakk et bein ved rota av tommelen da han var tre eller fire. Vi vet når det skjedde, for han falt og slo hånda, men det gikk fort over. Han lekte, spiste og sov greit resten av dagen. Mamma oppdaget at noe var galt dagen etter, når han bare spiste middag med en hånd. Da hadde det gått over et døgn, og det ville tatt lengre tid om vi hadde hatt enklere middag. Når røntgen påviste brudd ble hånda teipet, og måtte være det i noen uker. Det grodde helt fint, men den tommelen er litt stivere enn den andre. Anonymkode: 77799...8ed
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 Har vært borti et barn på jobb i bhg som hadde brudd i foten i to dager før det ble oppdaget. Han hadde litt småvondt i foten, men ikke noe voldsomt. Foreldrene tok ham etter hvert til legen siden det varte såpass lenge, og det ble konstatert brudd. Jeg skjønner følelsene dine, men dette skjer altså! Anonymkode: 63798...972
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 Daria skrev (2 timer siden): Minn deg selv på dette: Legen, som har dette som fag, var i tvil. Ingen forventer at du skal ha bedre kunnskap og innsikt enn de profesjonelle, selv om du er mor. Enig i dette! Jeg brakk foten som voksen og skjønte det ikke selv før etter to dager. Var bare er lite bein foran i foten som var knekt, så der var mye mindre vondt enn de overtråkkene jeg har hatt. Når ikke en skjønner sjøl som voksen at en har brudd, og når legene er i tvil - hvordan skal man da som foreldre skjønne det på små barn uten noe særlig språk. Anonymkode: f2bf3...868
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 Tusen takk for svar alle sammen!! Det var veldig hjelpsomt ❤️ TS Anonymkode: 500cd...93f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 Jeg knakk håndleddet da jeg gikk i 5. klasse. Det gjorde vondt da jeg gikk hjem fra skøytebanen, men gjorde ikke spesielt vondt etter jeg kom hjem. Gråt da jeg kom hjem pga vondtene på veien hjem, så da laget pappa ferdig middagen også dro vi på legevakta hvor de begynte å småkjefte på mamma for at vi ikke hadde lagt is på.. (mamma var jo ikke til stede da det skjedde.) Fikk beskjed om at der var brudd og ble henvist til røntgen. Var ikke veldig synlig på armen rent visuelt, så hadde jeg ikke fortalt hva som hadde skjedd hadde jeg sikkert fått en Paracet av mamma og beskjed om å slappe av og "se det an til i morgen" Du er absolutt ingen dårlig mor og har heller ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, du har jo snakket med lege om dette og legen er usikker selv. Vi er bare mennesker alle sammen ♥️ Anonymkode: e7a10...7a7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 Nå har jeg mistet tellingen på hvor mange brudd hun har hatt. Men du er ikke noen dårlig mor. Uhell skjer med barn. Anonymkode: bc232...de7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #17 Skrevet 17. juni 2022 Sola de skrev (På 15.6.2022 den 22.12): Jeg brakk beinet da jeg var 3. Husker jeg ble båret rundt omkring ellers akte jeg meg langs gulvet. Hadde fått krykker men brukte dem ikke noe særlig. Jeg var hjemme alle ukene i gips da. En 3-åring på krykker skjønner jeg blir vanskelig, men hvor små barn greier å gå med krykker egentlig når de har gips og ikke kan gå på foten? Bare nysgjerrig. Anonymkode: 6dc2f...cce
Sola de Skrevet 17. juni 2022 #18 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): En 3-åring på krykker skjønner jeg blir vanskelig, men hvor små barn greier å gå med krykker egentlig når de har gips og ikke kan gå på foten? Bare nysgjerrig. Anonymkode: 6dc2f...cce Var akkurat blitt 3, så jeg var for liten hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå