Gå til innhold

Press på oss foreldrene - sommeravslutning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at vi må ha litt mer forståelse for de som sliter med å bidra til slike ting. Vi er ikke alle like ressurssterke. De foreldrene som aldri bidrar til slike ting er jo faktisk nettopp ressurssvake. For folk ønsker i utgangspunktet at ungene skal ha det bra og ha fine opplevelser og minner, men det finnes alltid de som ikke evner til å bidra til dette. De kan være ressurssterke i arbeidslivet og tjene godt, samtidig som de er ressurssvake når det kommer til ungene. Har sett flere eksempler på nettopp det i barnas klasser.

Anonymkode: 6b902...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er sommeravslutning i barnehagen på fredag og det har vært et enormt mas på oss foreldre om å stille opp. Det skal ryddes, arrangeres leker og stå i pølsebod. I dag klarte jeg ikke å si nei, da en forelder nærmest tvang meg til å skrive meg opp på listen. Arg... Er dette vanlig? Savner koronatid, hvor vi slapp slike sammenkomster. 

Anonymkode: be3e6...3bd

Det er bare barnehage og du betaler dyrt for barnehage. 

Ikke bidra her. Du lever bare en gang. Fest i barnehage er ikke viktig. Små barna bryr seg ikke. De har det morro daglig i barnehagen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at vi alle er forskjellige. Jeg var gift med en mann som aldri hjalp meg med noen ting, hadde ikke engang førerkort. Gjorde alt alene for våre 3 barn i 15 år. Så ba jeg han flytte og nå har jeg vært alene med de to yngste i 6 år. De er selvfølgelig ikke så små lenger så arbeidsbyrden har lettet, men jeg har slitt med symptomer på utbrenthet i mange år, hodepine, svimmelhet etc. Alt dette har tatt veldig hardt på. Mulig jeg er en pyse, men jeg har 3 godt oppfulgte barn og har drevet mitt eget firma i alle disse årene. Men det har kostet, og nå føler jeg at jeg må roe ned så jeg faktisk ikke møter veggen, nærmer meg 50 år. Det er fortsatt mange slike plikter med den yngste, både på skole og fritid, men jeg forbeholder meg retten til å si nei til mye av det nå. Jeg kan ikke forstå at det skal koste meg helsen min å ha barn. Kravene burde skrus litt ned. Man trenger ikke alle disse møtene, avslutningene og sammenkomstene på absolutt alt, og i tillegg bli dømt som lat og dårlig forelder hvis man ikke greier alt. Jeg ser ikke på meg selv som ressurssvak, bare en ekstremt sliten og lei person som prøver å ta vare på seg selv. Vi har alle forskjellige terskler for hva vi tåler.

Anonymkode: e51d0...619

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men det er heller ikke poenget. Det disse supermammaene (for det er alltid mammaer) som drar i gang sirkuset ikke tenker på er at ikke alle er som dem. Ikke alle har penger til å bidra med den kaka. Ikke alle har helse til å bake kake, lage mat for mange, stå i en pølsebod eller passe på på en lekestasjon. 

"Jammen det gjelder jo mindretallet. De aller fleste kan bidra med noe". Joda det stemmer det, men prisen de betaler for å strekke seg for den kaka eller det andre bidraget de har, den ser ingen andre. 

Ting burde ikke planlegges før de vet på forhånd at de har nok frivillige.

Anonymkode: a44d4...d04

I en klasse er det aldri mange alvorlig syke enslige forsørgere.

I en klasse skal det ekstremt godt gjøres at samtlige lever så langt under fattigdomsgrensen med vedvarende lavinntekt at de ikke har råd til å røre sammen noen muffins.

Bydel Gamle Oslo er vel der andel barn som vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt er høyest.

Og da snakker vi 30%, som er alt for mye - men det er likevel 70% familier som IKKE gjør det.

Har du ikke råd til kaka kan du hjelpe med å rydde.

Er du enslig forsørger med alvorlig grad ME eller kreft sier du ifra at «jeg er så syk nå at jeg ikke kan bidra». 

Så enkelt. 

I barnehagen vår var det flere foreldre med langvarige, alvorlige og invalidiserende sykdommer. De hadde faktisk LYST til å stille opp slik de kunne.

De som aldri dukket opp på dugnader var merkelig nok ikke disse familiene - det var folk som har mer enn nok kapasitet og tid.

De bare gidder aldri bidra. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 time siden):

I en klasse er det aldri mange alvorlig syke enslige forsørgere.

I en klasse skal det ekstremt godt gjøres at samtlige lever så langt under fattigdomsgrensen med vedvarende lavinntekt at de ikke har råd til å røre sammen noen muffins.

Bydel Gamle Oslo er vel der andel barn som vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt er høyest.

Og da snakker vi 30%, som er alt for mye - men det er likevel 70% familier som IKKE gjør det.

Har du ikke råd til kaka kan du hjelpe med å rydde.

Er du enslig forsørger med alvorlig grad ME eller kreft sier du ifra at «jeg er så syk nå at jeg ikke kan bidra». 

Så enkelt. 

I barnehagen vår var det flere foreldre med langvarige, alvorlige og invalidiserende sykdommer. De hadde faktisk LYST til å stille opp slik de kunne.

De som aldri dukket opp på dugnader var merkelig nok ikke disse familiene - det var folk som har mer enn nok kapasitet og tid.

De bare gidder aldri bidra. 

Jeg er selv både kronisk syk og aleneforsørger. Jeg selv stiller alltid opp og har verv på idretten. Jeg vet også at det oftest er de som egentlig burde stille opp, med tanke på kapasitet og økonomi, som ikke gjør det. 

Ofte får man ikke velge hva man skal gjøre. Man får en oppgave og sånn er det. 

Og helt ærlig. Å ikke gidde å bidra på noe som noen andre har planlagt må være helt greit. I klassen til sønnen min nå så fikk vi vippskrav etter at gave til lærer var kjøpt inn. Ikke noe spørsmål om hvem som vil bidra og til hvilken sum. Det er ugreit. I min datters klasse ble det oppfordret til vippsing i forkant og de handlet inn med de pengene de hadde fått. Det er mer greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Huff ja. Det er grusomt å samarbeide for å få til noe hyggelig. Bedre om alle bare sitter hjemme. 

Anonymkode: e3efd...9f0

Nå er det noen år siden jeg hadde barn i barnehagen, men avslutningene den gangen foregikk i barnehagens åpningstid, og det var hyggelig for barna, selv om det ikke ble arrangert tivoli i den forbindelse.

Anonymkode: 6886e...9fc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selv både kronisk syk og aleneforsørger. Jeg selv stiller alltid opp og har verv på idretten. Jeg vet også at det oftest er de som egentlig burde stille opp, med tanke på kapasitet og økonomi, som ikke gjør det. 

Ofte får man ikke velge hva man skal gjøre. Man får en oppgave og sånn er det. 

Og helt ærlig. Å ikke gidde å bidra på noe som noen andre har planlagt må være helt greit. I klassen til sønnen min nå så fikk vi vippskrav etter at gave til lærer var kjøpt inn. Ikke noe spørsmål om hvem som vil bidra og til hvilken sum. Det er ugreit. I min datters klasse ble det oppfordret til vippsing i forkant og de handlet inn med de pengene de hadde fått. Det er mer greit. 

Ja, hos oss tvinges ingen til noe.

TS kan si nei - men det tar seg jo litt dårlig ut å stille opp på et arrangement og gledelig forsyne seg av maten uten å bidra med en dritt år etter år. 

Men det er jo bare å melde seg inn i rekka av late og ego foreldre. 

Man er i godt selskap :P 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (37 minutter siden):

Ja, hos oss tvinges ingen til noe.

TS kan si nei - men det tar seg jo litt dårlig ut å stille opp på et arrangement og gledelig forsyne seg av maten uten å bidra med en dritt år etter år. 

Men det er jo bare å melde seg inn i rekka av late og ego foreldre. 

Man er i godt selskap :P 

Hvis et helt ordinært barnehageår skal avsluttes med et opplegg som skisseres i HI, så kan vel ikke avslutningene i 7. og 10. klasse være noe dårligere? Hva slags linje skal man legge seg på der - femdagerscruise i Middelhavet som avslutning på ungdomsskolen?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis et helt ordinært barnehageår skal avsluttes med et opplegg som skisseres i HI, så kan vel ikke avslutningene i 7. og 10. klasse være noe dårligere? Hva slags linje skal man legge seg på der - femdagerscruise i Middelhavet som avslutning på ungdomsskolen?

Ja. Det blir nok det. 

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ikke slik i vår bhg. 

Sommefesten var "Ta med egen drikke, grillmat, og fat/bestikk, vi stiller med griller". Og dett var dett. FAU organiserte, og fyrte da opp grillene, men det var også det (var med i FAU selv for et par år siden, og det var lite jobb da også). 

Aldri hatt noe press om masse å gjøre. Eneste er årlig dugnad, da er det litt mas om å komme, men aldri noe annet. 

Anonymkode: 7580e...918

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Må du rydde? Eller servere pølser? Hvem hadde du tenkt skulle gjøre det da? Enormt press? 
Gled deg til yngste barnet ditt går i femte klasse, og du skal arrangere 17.-mai i skolegården, og stå kioskvakt hele helgen i idrettshallen, og lage klassefest til bursdag, og i tillegg er det din vennegruppe som har sommeravslutningen. Samtidig har du konfirmant, og mannen arrangerer jobbseminar og er opptatt. 
Rydde i barnehagen enormt press…..

Anonymkode: 6abd6...b98

Herlighet, maken til selvmedlidenhet 🙄

At mannen din arrangerte jobbseminar og ikke gadd å bidra når dere måtte arrangere konfirmasjon er da deres egen feil. 🙄 Det ER faktisk mulig å si til arbeidsgiver at man dessverre ikke har mulighet til å legge inn mye overtidsarbeid i akkurat denne perioden pga. konfirmasjon, evt. forenkle feiringen slik at hele jobben består av å sende ut invitasjoner og sette seg til bords. 

DundreMilfin skrev (17 timer siden):

Serveringen er ikke primært til for de voksne :) 

Hvor vanskelig er det å lage ei torokake eller varme noen kjøttboller? 🤷‍♀️

Torokake? :klo: Har hatt barnehagebarn i mange år, og har til dags dato aldri hatt en sommeravslutning hvor vi ikke har blitt bedt om å ta med en allergikake som skal være fri for både gluten, laktose, melkeprotein, nøtter osv. osv. (og da alltid minimum to allergier som må tas hensyn til i en enkelt kake) Toro duger ikke mye da! :ler:  Og ikke har vi allergier i hus heller, og null peil på hvordan man lager en (spiselig) gluten- og melkeproteinfri kake, så det er jo like «moro» hver gang :P 

Et år fikk vi i tillegg beskjed om å lage TO forskjellige dobbelt-allergi-kaker. Det var stas. 

Anonymkode: d86df...8f6

• Liker 1
Skrevet

Men altså - kommer dette (at man som forelder blir sterkt oppfordret til å bidra i forbindelse med avslutninger, dugnad, osv) virkelig som en overraskelse på folk?

Jeg har verv i klubb, sitter i FAU og prøver generelt å bidra litt der jeg kan, og visste lenge før jeg fikk barn at det var en del «styr» og forventninger til deg som forelder? At man kan bidra svært lite i perioder er jo helt ok. Livet skjer. Men får folk virkelig barn med den innstillingen at de aldri skal stille på en eneste dugnad eller bidra til et eneste arrangement? 

Håper du finner et område du kan bidra på etterhvert, TS :) Det er kjempeviktig for ungene, og med mindre man har veldig gode grunner må man innimellom ta sin tørn, liksom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Torokake? :klo: Har hatt barnehagebarn i mange år, og har til dags dato aldri hatt en sommeravslutning hvor vi ikke har blitt bedt om å ta med en allergikake som skal være fri for både gluten, laktose, melkeprotein, nøtter osv. osv. (og da alltid minimum to allergier som må tas hensyn til i en enkelt kake) Toro duger ikke mye da! :ler:  Og ikke har vi allergier i hus heller, og null peil på hvordan man lager en (spiselig) gluten- og melkeproteinfri kake, så det er jo like «moro» hver gang :P 

Et år fikk vi i tillegg beskjed om å lage TO forskjellige dobbelt-allergi-kaker. Det var stas. 

Torokake er jo det aller beste hvis det er barn med glutenallergi som skal ha kake! Toro langpannesjokoladekake er glutenfri og nøttefri og bruker man melkefri margarin så er den uten melk også.

Og alle barna elsker den!

Anonymkode: 70d13...e41

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Exen min måtte ta seg fri fra jobb 2 dager i måneden, siden barnehagen hadde planlagt noe «grilling med foreldre» eller «sommeravslutning med fremføring» osv

Jeg syntes det er litt merkelig 🤷🏼‍♀️ Men hva vet jeg

Anonymkode: 95941...171

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Torokake er jo det aller beste hvis det er barn med glutenallergi som skal ha kake! Toro langpannesjokoladekake er glutenfri og nøttefri og bruker man melkefri margarin så er den uten melk også.

Og alle barna elsker den!

Anonymkode: 70d13...e41

Er den melkeproteinfri også da? :klo: 

Det er det her som er så —-> 🙄🤦‍♀️ ved å be foreldre til ikke-allergikere om å bake allergikaker. Vi har jo ikke peiling! Og samtlige allergikaker vi har levert til dags dato har smakt pyton, siden vi har måttet bruke den første og beste oppskriften Google har hatt å by på. 🤦‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men det er heller ikke poenget. Det disse supermammaene (for det er alltid mammaer) som drar i gang sirkuset ikke tenker på er at ikke alle er som dem. Ikke alle har penger til å bidra med den kaka. Ikke alle har helse til å bake kake, lage mat for mange, stå i en pølsebod eller passe på på en lekestasjon. 

"Jammen det gjelder jo mindretallet. De aller fleste kan bidra med noe". Joda det stemmer det, men prisen de betaler for å strekke seg for den kaka eller det andre bidraget de har, den ser ingen andre. 

Ting burde ikke planlegges før de vet på forhånd at de har nok frivillige.

På vår ungdomsskole er det 9. trinn som arrangerer avslutningsseremoni med vitnemålsutdeling for de som går i 10.trinn.

Det vil si at vi lager kaker(50, det er mange elever m foresatte) serverer, rydder etterpå og lager kaffe. Neste år nyter vi godt av samme service fra de som går året under.

Hva med dette mener du er unødvendig og sirkus? Jeg ønsker et svar?

Faktum er at det er en høytidelig anledning og at noen faktisk må bidra for at slike ting skal foregå. Samme med 17-mai og andre slags avslutninger. Blant vår foreldregruppe har over halvparten latt være å engang svare på hva de kan bidra med slik atvi som faktisk stiller får mer arbeid. Men, de har kanskje ikke helse til å ha barn eller hva..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At mannen din arrangerte jobbseminar og ikke gadd å bidra når dere måtte arrangere konfirmasjon er da deres egen feil. 🙄 Det ER faktisk mulig å si til arbeidsgiver at man dessverre ikke har mulighet til å legge inn mye overtidsarbeid i akkurat denne perioden pga. konfirmasjon, evt. forenkle feiringen slik at hele jobben består av å sende ut invitasjoner og sette seg til bords. 

En gang lagde jeg en stor kake uoppfordret til en avslutning. Jammen fikk jeg kjeft ev et par mødre fordi jeg ikke hadde et alternativ "allergi"-kake med.

Anonymkode: 77c4a...c0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

....

Jeg er ikke selvmedlidende, jeg syns ts er. Jeg har hatt en slik vår i år, og det var mest gøy, men mye arrangements-stress. Hyggelige og øpnskede arrangementer, da. Jeg syntes bare ikke synd på ts som måtte tvinges til å rydde etter sommeravslutning i barnehagen, en avslutning noen andre arrangerer. Jeg tenker hun vil bli bra sur og stresset og presset senere år, så det er bare å ta det med godt humør nå når oppgavene er såpass begrensede.

Anonymkode: 6abd6...b98

AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage ba de om at de som ønsket og hadde anledning hadde med seg noe mat til såkalt kurvfest. Om noen ikke tok med seg noe var det helt greit, og det hadde også vært helt umulig å få med seg. Resten sto barnehagen for. 

Anonymkode: 2512d...37c

AnonymBruker
Skrevet
ALB skrev (6 minutter siden):

Men altså - kommer dette (at man som forelder blir sterkt oppfordret til å bidra i forbindelse med avslutninger, dugnad, osv) virkelig som en overraskelse på folk?

Jeg har verv i klubb, sitter i FAU og prøver generelt å bidra litt der jeg kan, og visste lenge før jeg fikk barn at det var en del «styr» og forventninger til deg som forelder? At man kan bidra svært lite i perioder er jo helt ok. Livet skjer. Men får folk virkelig barn med den innstillingen at de aldri skal stille på en eneste dugnad eller bidra til et eneste arrangement? 

Håper du finner et område du kan bidra på etterhvert, TS :) Det er kjempeviktig for ungene, og med mindre man har veldig gode grunner må man innimellom ta sin tørn, liksom.

Jeg skjønte vel at det ble litt, det er ikke slik at jeg trodde det ikke var NOE, men jeg må innrømme at jeg ble overrasket over hvor mye det faktisk var. Med tre barn har det liksom ikke vært en eneste kveld ledig (det er vertfall slik det føles), og dette tar på når det foregår over flere år, og kanskje spesielt for foreldre som er litt introverte og ikke trives i sosiale situasjoner i utgangspunktet. De klarer endel og vil gjerne, men det er mengden som er problemet. Jeg har aldri vært den som har gitt blaffen og sagt nei, fordi jeg har ikke samvittighet og barna blir jo lei seg hvis man ikke stiller på foreldrekaffe, FN-dag, dugnad, avslutning, baker og bidrar til isfestival, sommerfest og hva det ikke har vært oppgjennom årene på både barnehage, skoler og fritidsaktiviteter. I tillegg foreslår enkelte foreldre at man skal ha vennegrupper også, i tillegg til alle bursdagene som arrangeres. Så ja jeg tenker at det er så MYE, så ofte. Og det er jo nettopp dette nordmenn oppgir som grunn til at de ikke velger å få flere enn to barn også (som er de fleste av oss), fordi det er ikke mulig å rekke over alt. Alle snakker jo om tidsklemme, utbrenthet osv, at det er så hektisk, men man gjør det fordi man føler man må... men kunne det ikke vært fint å begrense litt, slik at foreldre kan ta seg litt inn også... det er mine tanker. Nå er barna mine store og jeg overlevde, men skulle ønske det hadde vært litt roligere, ikke BARE på grunn av at jeg skal være ego og slappe av, men også fordi det skaper mer ro i heimen slik at man kan snakke og kose seg litt mer med ungene.

Anonymkode: e51d0...619

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...