Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #1 Skrevet 13. november 2005 Hei! Jeg har laget en forenklet analyse av en tabell, dvs slått sammen aktuelle svaralternativer. Så kommer spm: "er forskjellene statistisk signifikante?" og jeg skjønner virkelig ikke hva jeg skal svare... Utrolig gla om noen kan opplyse meg
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #2 Skrevet 13. november 2005 Uff - er nettopp ferdig med en ukes hjemmeeksamen i metode/statistikk, så føler med deg. Jeg er fortsatt helt sliten i hodet.. Kan du ikke skrive litt mer av hva oppgaven går ut på så kanskje jeg kan hjelpe deg :rosasmil:
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #3 Skrevet 13. november 2005 Fant en liten link som kort forklarer hvastatistisk signifikans er - sånn om det skulle uklart
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 Statistisk signifikant er om p-verdien er under .05 (eller .01 alt ettersom), dvs (p<.05). Statistisk signifikans sier rett og slett om resultatene skyldes tilfeldigheter eller om det er en reel effekt av en variabel. Hvis det ikke er signifikant, så forkaster man teorien. Kan forøvrig være F-verdi også...noen fag bruker det. F = r^2(N-2) / 1-r^2.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #5 Skrevet 13. november 2005 Dette er hele oppg: a)lag en forenklet (dvs slå sammen aktuelle svaralternativer) analyse av tabell: "I den nåværende økonomiske situasjonen er det rom for betydelige lettelser i skatter og avgifter" helt enig - nokså enig - både og - nokså uenig - helt uenig - vet ikke SV 21 33 7 26 14 0 H 47 42 2 5 4 0 V 29 34 7 23 7 0 Og sånn fortsetter tabellen med 4 partier til. Jeg tolker denne oppg som at jeg skal slå sammen kategoriene til enig - verken eller, og uenig. Deretter kommer spm b) Er forskjellene statistisk signifikante? Forklar hvordan du har gått frem for å finne svaret ditt. Jeg skjønner det ikke altså, så er kjempe takknemmelig for hjelp - veldig flaut å ikke besvare alle spm.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #6 Skrevet 13. november 2005 ja, nå flyttet tallene på seg da..Det skal være slik: helt enig - nokså enig - osv sv 21 31
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #7 Skrevet 13. november 2005 En ting er å få hjelp til kilden og hvor du finner "svarene". En annen ting er om det er du selv eller andre som faktisk løser oppgaven og bruker kilden. Nå ligger jo alt til rette for at forelesninger og hjelpen her skal kunne gi deg maksimalt grunnlag til å løse denne oppgaven selv? Eller har foreleserne gjort en dårlig undervisnings/forklarings-jobb? Det å studere på en høyskole eller universitet krever jo litt av en.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #8 Skrevet 13. november 2005 Ja, er klar over det. Nå er det slik at på hjemmeoppgaver har man mulighet til å benytte alle mulige kilder. Jeg forstår dessverre ikke denne oppgaven og spør derfor om hjelp over nettet. Dette er jo også en form for å lære.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå