Gå til innhold

Tvunget 50/50 lite barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi skal skille oss og har et barn på 2 år. Har kun bodd sammen i ett år, så far har ikke vært med oss hele tiden. 

barnet er mest vant til meg og jeg eier et hus hvor jeg har bodd i 10 år og hvor barnet har bodd siden hun ble født. Faren leier en liten møblert hybel.

Jeg mener at det beste for barnet er annen hver helg hos faren og en dag hver uke. Faren vil ha 50/50 og mener at reglene sier at de vil tvinge oss til det.

Har noen av dere erfaring rundt dette?

Anonymkode: 2882b...1f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjer neppe. Ikke hør på fars trusler. Kontakt advokat. 

Anonymkode: f1ea3...aa7

• Liker 20
Skrevet

Første stopp er vel mekling på familievernkontoret. Der får dere hjelp til å sette opp en fornuftig samværsplan. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere kommer ikke til å bli tvunget til det nei. Hvis dere ikke blir enige på familievernkontoret (husk at de har ingen myndighet til å tvinge dere til noe som helst) må dere gå til retten. Jeg kan aldri tenke meg at retten vil dømme 50/50 for en toåring, spesielt når dere foreldre ikke har vært like tilstedeværende i barnets liv.

Ikke gi deg, stå på det du mener er best for barnet. Går han til advokat vil han få beskjed om hvor dårlige sjanser han har.

Anonymkode: d9c15...228

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (3 minutter siden):

Første stopp er vel mekling på familievernkontoret. Der får dere hjelp til å sette opp en fornuftig samværsplan. 

Ts her.

Men kan det bli satt 50/50 uten at jeg er enig? Jeg har sluttet å amme. Men hun er nettopp blitt 2 år og er enda veldig lite. Kjenner jeg blir bekymret på hennes vegne og føler nesten at jeg må fortsette ekteskapet selv med de store problemene bi har som har gått så langt at jeg kjenner forakt mot mannen.

Det kan ikke være bra for et så lite barn å ha to hjem vel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her.

Men kan det bli satt 50/50 uten at jeg er enig? Jeg har sluttet å amme. Men hun er nettopp blitt 2 år og er enda veldig lite. Kjenner jeg blir bekymret på hennes vegne og føler nesten at jeg må fortsette ekteskapet selv med de store problemene bi har som har gått så langt at jeg kjenner forakt mot mannen.

Som sagt, familievernkontoret setter ingenting. Det er dere som må bli enige der.

Anonymkode: d9c15...228

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her.

La oss si at det beste for barnet er ett hjem, da. Og at dette er hos far. Synes du da fortsatt at 50/50 er ille? Altså: handler dette om hensyn til barnet? Eller om at du har lyst til å ha ungen hos deg fordi du anser den som «din», uavhengig av hva som er best for barnet?

Havner dere i retten vil den gi omsorg til den som kan sannsynliggjøre seg best egnet. Og det er ikke gitt at det er mor.

Anonymkode: a2cbc...8f7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Hvorfor skulle det ikke fungere med 2 hjem? Fungerer strålende det

Anonymkode: c3368...5ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La oss si at det beste for barnet er ett hjem, da. Og at dette er hos far. Synes du da fortsatt at 50/50 er ille? Altså: handler dette om hensyn til barnet? Eller om at du har lyst til å ha ungen hos deg fordi du anser den som «din», uavhengig av hva som er best for barnet?

Havner dere i retten vil den gi omsorg til den som kan sannsynliggjøre seg best egnet. Og det er ikke gitt at det er mor.

Ja jeg ville fremdeles synes det var best for barnet.

Ts.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det han som kommer og passer henne i mitt hus annen hver helg og en dag i uken. Han sier det er slitsomt og stressende. Om det er stressende for oss voksne er det garantert mer stressende for et lite barn på kun 2 år. Det kan føre til psykiske skader og jeg er redd for henne.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei. Vi skal skille oss og har et barn på 2 år. Har kun bodd sammen i ett år, så far har ikke vært med oss hele tiden. 

barnet er mest vant til meg og jeg eier et hus hvor jeg har bodd i 10 år og hvor barnet har bodd siden hun ble født. Faren leier en liten møblert hybel.

Jeg mener at det beste for barnet er annen hver helg hos faren og en dag hver uke. Faren vil ha 50/50 og mener at reglene sier at de vil tvinge oss til det.

Dere må til familievernkontoret og sette opp samværsplan. 60/50 på et så lite barn er ikke anbefalt. Annenhver helg til å starte med og at far kan komme innom ellers i uka etter avtale for å se barnet sitt, evt ta en trilletur eller dra til lekeplassen og slikt.  Evt en fast dag i uka i tillegg der barnet er hos pappa. 

Ha som avtale at hver 6 måned kikker dere over samværsplan og snakker om hva som funker og ikke, og hvorfor. Så justerer dere planen om behov.  Etter en stund kan det jo økes til 50/50 👌 

• Liker 12
Skrevet

Obs, 50/50 skulle det stå, ikke 60/50

• Liker 1
Skrevet

Det vil ikke reglene tvinge til nei.

Det vanlige er at så små barn har stabilt bosted der de har størst tilknytning i starten. 

At han er trangbodd gjør ham ikke uegnet som forelder. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva du føler er ganske irrelevant når alt kommer til alt. 

Anonymkode: c9973...7ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skjer neppe. Ikke hør på fars trusler. Kontakt advokat. 

Anonymkode: f1ea3...aa7

Helt riktig!

Anonymkode: 7d1a7...c56

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå er det han som kommer og passer henne i mitt hus annen hver helg og en dag i uken. Han sier det er slitsomt og stressende. Om det er stressende for oss voksne er det garantert mer stressende for et lite barn på kun 2 år. Det kan føre til psykiske skader og jeg er redd for henne.

Ts

Det kommer uansett til å argumenteres fra en side her i tråden, som kun går i din favør. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hallo i luken ! 
Barnet er 2år! 
I dette tilfellet så har barnet vært mest hos mor, og da er det der barnet har stabilitet. 
Det er ikke anbefalt at barn under 3 år inngår i en 50/50 ordning. 
Rett og slett fordi det ikke er bra for små barn å pendle så mye. 
Det far sier er bare tøv, og TS må ikke la seg manipulere til å gå for 50/50. 
I såfall er det nærmest en sak for Barnevernet. pga mor og far ikke evner å ta hensyn til barnets beste. 
De som har/hatt små barn vet hva dette dreier seg om. 
Far må i såfall være i stand til å vise at han er i stand til å sette barnet først , og det gjør han ikke ved å lyve om samværsavtaler og hva som gjelder for barn under 3 år. 
Da kan vi snakke om hvem som best egnet. 
Ikke han iallefall 
Tenker han er mest opptatt av at han må unngå å betale bidrag 

Endret av Festlig
Feilskriving
  • Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts

Hvorfor må far ha samværet hjemme hos deg?

Virker som at du prøver å ødelegge for hans og barnets kontakt og samvær.

Bare det at du skriver at han passer barnet hjemme hos deg, viser at du har degradert han som far. Man passer ikke egne barn. Eller mener du at du passer barnet deres når du er sammen med det?

Anonymkode: 34067...08c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

To hjem er barnemishandling. Man blir rotløs. 50/50 er det dummeste de har funnet på. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Festlig skrev (4 minutter siden):

Hallo i luken ! 
Barnet er 2år! 
I dette tilfellet så har barnet vært mest hos mor, og da er det der barnet har stabilitet. 
Det er ikke anbefalt at barn inngår i en 50/50 ordning. 
Rett og slett fordi det ikke er bra for små barn å pendle så mye. 
Det far sier er bare tøv, og TS må ikke la seg manipulere til å gå for 50/50. 
I såfall er det nærmest en sak for Barnevernet. pga mor og far ikke evner å ta hensyn til barnets beste. 
De som har/hatt små barn vet hva dette dreier seg om. 
Far må i såfall være i stand til å vise at han er i stand til å sette barnet først , og det gjør han ikke ved å lyve om samværsavtaler og hva som gjelder gir barn under 3 år. 
Da kan vi snakke om hvem som best egnet. 
Ikke han iallefall 
Tenker han er mest opptatt av at han må unngå å betale bidrag 

Eller mor viser at hun prøver å ødelegge for at far og barn får en relasjon. Er like mye omsorgssvikt det.

Dessuten så kan det være mor som vil ha mest mulig bidrag og derfor ikke vil gi far mer samvær.

Anonymkode: 34067...08c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...