Gå til innhold

Vikeplikt og nedfelt fortauskant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en nesten-kollisjon i et krys hvor det er en fylkesvei (men ikke forkjørsvei), og så er det noen små boliggater knyttet til denne. Jeg vet veldig godt at her er det høyreregel som gjelder, og at jeg da som kommer på fylkesveien har vikeplikt for disse gatene, men på den første gaten jeg får på min høyre i dette boligfeltet så er det nedfelt fortauskant. Det er kun på den ene gaten, og jeg har alltid tenkt at der har jeg ikke vikeplikt. Hadde som sagt en nesten-kollisjon med en mann som bare kjørte rett ut i veien fra denne gaten, og holdt på å krasje i meg. Han måtte bråbremse og tutet. Han kjørte bak meg en stund, og da vi kom til et lyskryss kjørte han opp på siden min, og stirret meg i hjel og begynte å rulle ned vinduet, men så ble det grønt. Han kjørte da inn til høyre, mens jeg lå i fila for rett fram, men jeg ble så irritert at jeg snudde ved en bussholdeplass for å kjøre etter han, men da var han borte. Hvem har gjort feil her? Han mener jo tydelig at det er meg, men jeg var helt sikker på at han har vikeplikt for meg.. Men når man ser reaksjonen hannes så begynner jeg å lure. 

286954474_967667280579061_5384683001374356332_n.jpg

Anonymkode: 89e22...8c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Statens Vegvesen har visstnok svart noen i denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1717962-lite-spørsmål-angående-vikeplikthøyreregel-flere-veger-tilfra-parkeringsplasser/

Vegtrafikklovgivningen sier heller ikke noe om at vikepliktsregelen kun gjelder på veg skiltet med gate-/vegnavn eller at utformingen av fortauskant vil ha innvirkning på regelen om vikeplikt.

Anonymkode: 8fc02...8bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg umiddelbart høyreregelen og du skulle ha stoppet for han. 

Anonymkode: 14fa9...1f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her tenker jeg umiddelbart høyreregelen og du skulle ha stoppet for han. 

Ja, du har sikkert rett siden han mest sannsynlig bor i denne gaten og kjører der hver dag. Men hvorfor er fortauskanten nedfelt? Jeg har alltid trodd det da regnes som parkeringsplass, og at man ikke har vikeplikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, du har sikkert rett siden han mest sannsynlig bor i denne gaten og kjører der hver dag. Men hvorfor er fortauskanten nedfelt? Jeg har alltid trodd det da regnes som parkeringsplass, og at man ikke har vikeplikt. 

Det har ingenting å si at fortauskanten er nedfelt. Det er åpenbart en vei og ikke en parkeringsplass. Det er ingen skilting eller veimerking som tilsier at de som kommer kjørende på den veien har vikeplikt for deg. Du forteller at veien du kom kjørende på er fylkesvei og det er høyreregelen som gjelder på de andre veiene så jeg forstår ikke helt hvorfor du tenker at den ikke gjelder der. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvordan du automatisk kobler nedfelt fortauskant med parkeringsplass? Dette er da helt åpenbart en vei, og da har du vikeplikt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke engang fortau på bildet, nedfelte steiner betyr jo ikke at det automatisk er fortauskant.

Anonymkode: dbaf5...151

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er jo ikke engang fortau på bildet, nedfelte steiner betyr jo ikke at det automatisk er fortauskant.

Anonymkode: dbaf5...151

Og selv da hadde det ikke spilt noen rolle for vikeplikten.

Anonymkode: 6d78f...837

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min kjørelærer sier at om det er nedfelt fortauskant så har de som må krysse den vikeplikt.

Anonymkode: 831ae...ef3

AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig ikke et nedfelt fortauskant heller. Det er ikke fortau der overhodet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har noe lignende her jeg bor. En vei med høyreregel, men jeg er ikke sikker på om den ene utkjørselen til den veien faktisk er en vei. Jeg tenker at det er innkjøring til parkeringsplass og det står ikke noe skilt om at den har et veinavn. Så da tenker jeg at de som skal ut derfra har vikeplikt uansett siden de kommer fra parkeringsplass. Jeg stopper som regel uansett for å unngå unødvendige situasjoner, men teoretisk så tror jeg at de som kommer derfra skal stoppe. Men jeg er ikke sikker på om det er en "vei" eller ikke siden det er ca. 100 meter til selve parkeringsplassen den går til. 

Anonymkode: d8e6e...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...