Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått påvist pyrea, hatt det en stund og ikke mistet tenner? Fikk diagnose i dag og er så redd og lei meg for å få løse tenner… er bare 35 år :(

Anonymkode: b7806...14c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det en stund, sånn 15 år, ingen løse tenner her ennå. 

Anonymkode: b0022...0e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Åh, godt å høre…. Er så redd.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan behandling får du og hvor ofte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan behandling får du og hvor ofte?

Ingen behandling, for min del er det stress og ikke dårlig renhold som er årsaken så jeg går til tannlegen som alle andre en gang i året sjekk og rens og det er det. Blir det betent tar jeg en runde og to med corsodyl.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen behandling, for min del er det stress og ikke dårlig renhold som er årsaken så jeg går til tannlegen som alle andre en gang i året sjekk og rens og det er det. Blir det betent tar jeg en runde og to med corsodyl.

Ja, okei. Håper det blir sånn for meg og. Har alltid pusset tenner, brukt tannpirker og munnskyllevann… Da jeg fortalte mine foreldre om dette hørtes det ut på dem som at jeg kommer til å miste tennene snart. De kom med flere skrekkhistorier om folk med pyrea… :( Så, håper der går like greit som det virker til å gå med deg ❤️

Skrevet

Har hatt det i en 12-års tid eller så vel. Har ikke mistet noen tenner. Går til kontroll hos tannkjøtt-spesialist en gang i året og renser skikkelig opp - hun sjekker også "ståa". Er viktig å være nøye med renhold, og bruker mellomromsbørster daglig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har tannlegen sagt at det var pga stress? Er helt sikker på at det var en av grunnene til at jeg fikk det og for flere år siden.

Anonymkode: 6c80c...b9a

AnonymBruker
Skrevet

Pyrea/periodontitt er en betennelse i vevet rundt tannhalsene og i kjevebeinet. 

https://kloftatannhelsesenter.no/tannbehandlinger/periodontitt-pyrea-periodontale-sykdommer/

Normalt er det immunforsvaret som hindrer slike betennelser. Derfor er betennelse i tannkjøttet et signal om svekket immunforsvar.

https://tara.no/helse/periodontitt-en-snikende-sykdom

Folk med periodontitt har f.eks. tre ganger høyere risiko for komplikasjoner ved covid-19, som også har sammenheng med svikt i immunforsvaret.

https://www.tannlegeforeningen.no/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2021-02-04-periodontitt-knyttet-til-covid-19-komplikasjoner.html

Dette er igjen koblet til det som kalles sekundær immunsvikt (nedsatt produksjon av immunceller som skyldes en ofte ukjent ytre årsak).

https://www.cslbehring.no/pasienter/sykdomsinformasjon/immunsvikt-og-autoimmune-sykdommer/sekunaer-immunsvikt

En årsak til nedsatt produksjon av immunceller er beskrevet i Store Norske Leksikon:

«Gjennom den aktive formen kalsitriol påvirker D-vitamin genekspresjon og celledeling i enkelte celler, blant annet celler assosiert med immunforsvaret

Aktivert D-vitamin (steroidhormonet kalsitriol) styrer altså produksjonen av immunceller. Som igjen betyr at D-vitaminmangel og mangel på mineraler som må til for å få aktivert D-vitamin som hormon fører til svikt i immunforsvaret.

Er ikke vitenskap artig?😃

Anonymkode: 1ad00...1d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, okei. Håper det blir sånn for meg og. Har alltid pusset tenner, brukt tannpirker og munnskyllevann… Da jeg fortalte mine foreldre om dette hørtes det ut på dem som at jeg kommer til å miste tennene snart. De kom med flere skrekkhistorier om folk med pyrea… :( Så, håper der går like greit som det virker til å gå med deg ❤️

Ikke stress så mye med det, så lenge renholdet er ok så er det ikke så mye mer du kan gjøre og tannlegen vil gi deg råd om det skulle være noe. ❤️ Finnes mye verre ting man kan få.

Har tannlegen sagt at det var pga stress? Er helt sikker på at det var en av grunnene til at jeg fikk det og for flere år siden.

Nei, tannlegen hadde ikke sagt så mye om det før jeg spurte og fikk det bekreftet. Var en eller annen forskningsartikkel jeg ramlet over som viste en sammenheng og da måtte jeg spør. 

Er ikke vitenskap artig?😃

Jo, er mye bra der. 😄 

Selv hadde jeg covid uten at det var verre enn en lett forkjølelse. Immunforsvaret mitt er det kanskje noe med da jeg har et par autoimmune sykdommer. Vitaminmangel og slikt har jeg og hatt jevnlig fra jeg var barn så alt henger sammen. Så er det gammel stress som setter sine spor og... Kroppen husker alt, dessverre mer enn meg.😝

AnonymBruker
Skrevet

Har gått 10 år med det uten å vite det, selv om jeg har gått minimum en gang hvert år til tannlegen. Det var når tennene ble løse at jeg ba om å få sjekket det og fikk hastetime hos spesialist da det stod dårlig til.

Spesialisten (og jeg) klarte å redde alle tennene mine etter ett år med kostholdsendring, bruk av mellombørste hver dag, rensing, skjære opp tannkjøttet - rense og sy igjen samt timer hos psykolog for å roe ned stress etter traumer. Nå har jeg ingen løse tenner. 

Så, vær nøye med kostholdet, bruk mellombørster, elektrisk tannbørste, stress ned og gå til regelmessig sjekk og rens, så går nok dette helt fint. 

Anonymkode: 2647a...371

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har gått 10 år med det uten å vite det, selv om jeg har gått minimum en gang hvert år til tannlegen. Det var når tennene ble løse at jeg ba om å få sjekket det og fikk hastetime hos spesialist da det stod dårlig til.

Spesialisten (og jeg) klarte å redde alle tennene mine etter ett år med kostholdsendring, bruk av mellombørste hver dag, rensing, skjære opp tannkjøttet - rense og sy igjen samt timer hos psykolog for å roe ned stress etter traumer. Nå har jeg ingen løse tenner. 

Så, vær nøye med kostholdet, bruk mellombørster, elektrisk tannbørste, stress ned og gå til regelmessig sjekk og rens, så går nok dette helt fint. 

Hvordan endra du kostholdet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan endra du kostholdet? 

Holder meg, så langt det er mulig, unna  raske/hvite karbohydrater som sukker og mel. 

Spiser mest mulig rene råvarer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke stress så mye med det, så lenge renholdet er ok så er det ikke så mye mer du kan gjøre og tannlegen vil gi deg råd om det skulle være noe. ❤️ Finnes mye verre ting man kan få.

Nei, tannlegen hadde ikke sagt så mye om det før jeg spurte og fikk det bekreftet. Var en eller annen forskningsartikkel jeg ramlet over som viste en sammenheng og da måtte jeg spør. 

.  

.: b0022...0e6

Den idiotiske tannlegen jeg gikk til nekta for at det kunne ha noe å si. Heldigvis er han pensjonert nå. De lærte tydeligvis ikke om sammenhenger i kroppen på 1800-tallet. Han presset de største mellomromsbørstene han klarte melllom tenne, så tannkjøttet har trekt seg opp mellom hver tann. Ikke bare pga at betennelsen er borte, men tannkjøttet trekker seg jo bort når man pusser for hardt, og da er det jo naturlig at det trekker seg unna når man bruker mellomromsbørster som presser på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...