Gå til innhold

Vondt i tommel og nedover armen - tips til trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trener styrketrening 5 ganger i uken og holdt på en stund. Sammen med pt byttet jeg trenings program, men de aller fleste øvelsene løfter/bruker jeg hånden. Mye stang, noe frivekter og mye kabel. 

Men nå har jeg fått pulserende smerter på siden av tommelen og litt nedover armen. Mistenker at det er pga styrketreningen og overbelastning.

Jeg tenker å enten kun trene øvelser der jeg ikke bruker hånden (og tar gledelig imot tips på øvelser), ta en pause til smertene har gitt seg eller redusere tyngden på øvelsene? Eventuelt ta kontakt med fysio 🤔

Sikkert flere der ute som har opplevd dette som kan dele litt erfaring? 

Anonymkode: 84152...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å scroll på mobilen en måneds tid så vil det nok gå over. Snakker av egen erfaring

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jøyemeg skrev (11 minutter siden):

Slutt å scroll på mobilen en måneds tid så vil det nok gå over. Snakker av egen erfaring

Har aldri tenkt på engang 😅 Men ja, ikke umulig det. Er jo samme hånden som jeg bruker til mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg trener styrketrening 5 ganger i uken og holdt på en stund. Sammen med pt byttet jeg trenings program, men de aller fleste øvelsene løfter/bruker jeg hånden. Mye stang, noe frivekter og mye kabel. 

Men nå har jeg fått pulserende smerter på siden av tommelen og litt nedover armen. Mistenker at det er pga styrketreningen og overbelastning.

Jeg tenker å enten kun trene øvelser der jeg ikke bruker hånden (og tar gledelig imot tips på øvelser), ta en pause til smertene har gitt seg eller redusere tyngden på øvelsene? Eventuelt ta kontakt med fysio 🤔

Sikkert flere der ute som har opplevd dette som kan dele litt erfaring? 

Hold deg unna trening som trigger smerten en periode så løser det nok av seg selv. Hvis ikke er det bare å gå til manuelterapaut eller fysio.

Da jeg hadde ødelagt yttersiden av tommelen slapp jeg unna med å å kun gripe med de andre fingrene når jeg holdt i vekter/aparater. Ble det for tungt brukte jeg reimer.

Litt vanskelig å gi deg tips til øvelser uten å vite hva slags hånd/aarm-bevegelser som trigger smerte og hva som ikke gjør det ;) Ellers finnes det endel aparater for bein og øvelser som du kan gjøre på matte som ikke trenger å gå så hard på hånda/armene.

Angående mobilen: Strekker du my på tommelleddet når du bruker mobilen? Jeg slo opp en en sik skade i forhold til at jeg strakk leddet knyttet til bæring av enkelte komponenter på jobb.

Endret av Muffin man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Muffin man skrev (39 minutter siden):

Hold deg unna trening som trigger smerten en periode så løser det nok av seg selv. Hvis ikke er det bare å gå til manuelterapaut eller fysio.

Da jeg hadde ødelagt yttersiden av tommelen slapp jeg unna med å å kun gripe med de andre fingrene når jeg holdt i vekter/aparater. Ble det for tungt brukte jeg reimer.

Litt vanskelig å gi deg tips til øvelser uten å vite hva slags hånd/aarm-bevegelser som trigger smerte og hva som ikke gjør det ;) Ellers finnes det endel aparater for bein og øvelser som du kan gjøre på matte som ikke trenger å gå så hard på hånda/armene.

Angående mobilen: Strekker du my på tommelleddet når du bruker mobilen? Jeg slo opp en en sik skade i forhold til at jeg strakk leddet knyttet til bæring av enkelte komponenter på jobb.

Takk for svar. :)

Det er ingen øvelser som gjør mer eller mindre vondt. Men går rundt med pulserende smerte hele dagen og natten. Så var egentlig veldig logisk det med mobilbruk. Skal ihvertfall prøve å unngå å bruke tommelen på mobilen, kanskje det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk på «texter thumb» på Instagram og YouTube, så får du se øvelser som kan hjelpe

Anonymkode: 6f53d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søk på «texter thumb» på Instagram og YouTube, så får du se øvelser som kan hjelpe

Anonymkode: 6f53d...c77

Takk :) Det skal jeg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...