Gå til innhold

Nybegynner - vondt i leggene etter jogging

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har bestemt meg for å begynne å jogge, og var på min første tur i dag tidlig. 30 min på asfalt, veksling mellom jogging / gåing da jeg har kjempedårlig kondis. 

Litt senere på dagen har jeg fått vondt i leggene (kjennes litt ut som voksesmerter) og er ganske stiv. Lurer bare på om dette er normalt for en nybegynner, eller er det et tegn på at jeg gjør noe galt? Feil teknikk / sko elns?

Anonymkode: 84480...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanskelig å si, men det kan være beinhinnebetennelse. 
Vil anbefale deg å investere i gode sko (greit å ikke kjøpe de billigste), og starte å løpe på sti eller grus. 
Det er bedre for beina. Å begynne på asfalt er ikke å anbefale.

Dersom det er vondt kan du massere på leggen der du har vondt. Ibux/voltaren kan også hjelpe.
Ikke løp dersom smertene vedvarer ved aktivitet, da vil det bare bli verre!

Anonymkode: 64ad6...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så vanlig når en er ny ja. Gå sakte frem og lytt til kroppen din underveis så går det sannsynligvis over av seg selv.

Asfalt er fint å jogge på, det beste underlaget er det som er lettest tilgjengelig imo. Studier sier stort sett det samme ut ifra hva jeg har sett. Jogger du på sti eller grus så belaster du kanskje leggene dine litt mindre, men akilles, ankler og hofter blir mer utsatt. Underlaget er med andre ord ikke så viktig. Det beste er selvfølgelig å variere om man kan, bare å huske på at kroppen trenger tid til å venne seg til nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Jeg hadde også mye det da jeg begynte å jogge for 15 år siden. Men det går seg til. Muskler som ikke er vant til slik juling vil protestere en stund. Bare ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vanskelig å si, men det kan være beinhinnebetennelse. 
Vil anbefale deg å investere i gode sko (greit å ikke kjøpe de billigste), og starte å løpe på sti eller grus. 
Det er bedre for beina. Å begynne på asfalt er ikke å anbefale.

Dersom det er vondt kan du massere på leggen der du har vondt. Ibux/voltaren kan også hjelpe.
Ikke løp dersom smertene vedvarer ved aktivitet, da vil det bare bli verre!

Anonymkode: 64ad6...566

Beinhinnebetennelse sitter på fremsiden av leggen. Når man er nybegynner, sitter smertene på bakleggene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du vil trene kondis uten å få belastningsskader vil jeg anbefale svømming, så får du trent hele kroppen i samme slengen.

Anonymkode: 4e31e...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel helt normalt. 30 min veksling mellom gåing og jogging på asfalt er forholdsvis lang økt til begynner å være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veeldig vanlig å få all slags vondter når man starter med jogging fra et inaktivt utgangspunkt. Det er derfor det er så viktig å trene seg rolig opp, for at vondtene ikke blir til skader. Da jeg begynte å jogge for 5 år siden, så hadde jeg vonde legger, et kranglete kne, vondt i hoftene på natten, gangsperre...Alt mulig i starten. Nå er beina herda, og jeg har sjeldent vondt i beina, selv med 40-50 km løping i uken. 

Anonymkode: 9ddfc...35a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg har bestemt meg for å begynne å jogge, og var på min første tur i dag tidlig. 30 min på asfalt, veksling mellom jogging / gåing da jeg har kjempedårlig kondis. 

Litt senere på dagen har jeg fått vondt i leggene (kjennes litt ut som voksesmerter) og er ganske stiv. Lurer bare på om dette er normalt for en nybegynner, eller er det et tegn på at jeg gjør noe galt? Feil teknikk / sko elns?

Anonymkode: 84480...02b

Vanskelig å si når vi ikke vet hvor smertene sitter.

Det er vanlig å være stiv i musklene bakpå leggen når man har kjørt hardere enn ellers.

Hvis du har vondt på framsiden av leggbeinet, og det kjennes ut som det er potetmel under huden så er det sannsynligvis beinhinnebetennelse som ofte kommer av feil teknikk. Da anbefales det å lese seg opp på riktig løpeteknikk, og hvile til smertene er borte. 

Jeg blir ofte mer stiv i leggene etter å ha jogget på asfalt, enn på grus og sti. Men som andre her nevner er variasjon nøkkelen til suksess. Gode sko er også et must. 

Anonymkode: 9edeb...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt. Tren tåhev med vekter og andre styrkeøvelser på beina. Start rolig med treningen. 

Anonymkode: a753b...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det muskelsmerter i baksiden av leggen? I såfall er det nok bare stivhet og såre muskler, normalt når man er ny. Anbefales å trappe rolig opp, ikke gå fra 0 km til 20 km på en uke. Bygg deg rolig opp.

Er smertene på forsiden av leggen kan det være beinhinnebetennelse. Da vil jeg anbefale å trappe enda roligere opp, unngå asfalt og bytte joggeskomerke. 

Anonymkode: e9e04...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...