Gå til innhold

Lease bil vs kjøpe ny

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å selge elbilen min og gå over til leasing. 
Kom gjerne med fordeler og ulemper både praktisk og økonomisk☺️

Anonymkode: 76d5a...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler ganske mye for leasing. Etter 3 år har du betalt ganske mye, men sitter ikke igjen med noen ting. Du kan risikere å få en stygg sluttfaktura om bilen ikke er behandlet pent, eller du har kjørt for langt. 

Fordelen er at du veit hva prisen blir, det er et avtalt "verdifall" i perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leasing er bare dyrt. Det fins ingen argument for å gjøre det.

Anonymkode: b79b7...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leasing er jo latterlig dyrt. På de 3 årene så har du betalt mer enn halvparten av hva bilen koster. Sjekket pris på en bil jeg ser på nå, og da var leasing like dyrt, som fleks leie var. Men med fleks, så er jo forsikring og alt inkludert. Det er det ikke med leasing. 

Anonymkode: 66ab2...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en smakssak og avhenger av hvordan du "tenker bil".
Jeg vil si hvor lenge du har bilen definerer hva som er lurt.

Eie er uten tvil rimeligst. Det forutsetter at du skal ha bilen lenge (jeg vil si typ 6-7 år og oppover) og ikke trenger å reparere på kosmetisk som dukker opp gjennom årene. Risiko er hva som dukker opp etter garantiutløp, og for min del at man blir møkka lei av bilen. 

Når du leaser så betaler du verditapet. Verditapet er det samme om du eier eller leaser. Du får oppgitt gjenkjøpsverdien ved avtaleinngåelse og kan kontrollere at det er markedsriktig. 

Du kan tegne egen forsikring for leasingretur for småskader. Jeg har kun opplevd kaskoskader, de hadde kostet like mye om jeg hadde eid bilen. Aldri opplevd småplukk.

Innskudd - har man innskudd på 100 000 på en 36 mnds avtale skal man ha råd til å sette av 2 800,- mer enn faktisk beløp som betales for å egentlig ha råd til bilen. Vet mange snubler her og leverer inn en bruktbil som egenkapital og står rådløs etter tre år og tenker man ikke fikk igjen noe for leasingen. Det er å lure seg selv. Leasingkostnaden er månedlig beløp til utleier pluss 1/36 innskudd.  

Jeg har gått over til å leie 36 mnd på vår bil nr to og vil sikkert gjøre samme når leasingen på bil nr 1 går ut. Det er under 1 000,- kroner forskjell i året på en bil til 650 000,-. Jeg syns leie er enklere og betaler litt mer for det. Man har forsikring og service inkludert osv. 

Du kan også leie mer fleksibelt og bytte bil ofte som det reklameres mye for. Verdt å merke seg at det er en del dyrere enn å forplikte seg til å leie samme bil over lengre perioder. Flere bilforhandlere tilbyr langsiktige leieavtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eric_B skrev (10 timer siden):

Når du leaser så betaler du verditapet. Verditapet er det samme om du eier eller leaser.

Litt begrensa syn på regnestykket fordi du gjerne betaler mye mer; verdifallet på bil har vært betydelig mindre de siste årene enn hva som er vanlig. Det er diverse gebyrer og tull som kommer i tillegg. Verditapet er dessuten noe man ellers ikke realiserer før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Litt begrensa syn på regnestykket fordi du gjerne betaler mye mer; verdifallet på bil har vært betydelig mindre de siste årene enn hva som er vanlig. Det er diverse gebyrer og tull som kommer i tillegg. Verditapet er dessuten noe man ellers ikke realiserer før salg.

Det at elbiler taper seg utradisjonelt lite i verdi akkurat nå er relativt sett midlertidig og ikke noe man kan bruke for anbefaling på en så lang horisont. Spesielt ikke i et marked der biler blir andregenerasjon "over natten". Det er heller ikke slik at man må svelge alt rått og godta en tilbakekjøpsverdi som er vesentlig lavere enn det markedssituasjonen tilsier, da er du hos feil forhandler.

"Gebyr og tull" er det på all finansiering og registrering av kjøretøy. 

Forutsetning i en sammenligning er selvsagt at man realiserer på samme tidspunkt, ellers er det ikke en sammenligning. 
Som jeg skrev, har du bilen lenge er det best å eie. Epler og pærer osv.

Endret av Eric_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på noen fordeler med leasing.

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpt ny bil jeg, og den er betalt 🙌🏻

Anonymkode: 760e1...3da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok stort sett mest fordelaktig å eie bilen selv. 

Anonymkode: eb2b8...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eie er det rimeligste, det forutsetter at man har pengene og ikke må låne, for da er det ganske likt. Men det betyr ikke at det ikke finns fordeler med andre alternativer, men som flere nevner her så er leie/abonnere på bil nesten likt priset som leasing, men i leie er alt inkludert. Joda, noen kroner i forskjell er det, men kanskje ikke så mye som man tror. Vår gamle skraphaug av en bil går snart til de evige jaktmarker og vi har da valgt å abonnere på bil fra 20 juli. Da har jeg bundet meg for 6 måneder. Binder ingen egenkapital og trenger ikke tenke på noe annet enn å ha dekning på kortet når det blir trekt. Kun drivstoff, parkering og bom som kommer i tillegg.. 

Se forøvrig denne, artikkelen er over 2 år gammel, så tilbydere som fleks var nok ikke like store da som de er nå, men den gir et greit overblikk: https://www.aftenposten.no/motor/i/8mo5Gd/ny-bil-skal-du-leie-lease-eller-abonnere-her-er-ekspertenes-tips

Endret av Leitz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...