Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #1 Skrevet 13. november 2005 Hva er den beste måte å forberede seg til en eksamen man har tatt tidligere, når man har 11 dager igjen? Alt pensum er gjennomgått tidligere. Bo på lesesalen og skrive oppgaver kanskje? Sliter med motivasjonen til å komme i gang med dette.
ashera Skrevet 13. november 2005 #2 Skrevet 13. november 2005 Å skrive oppgaver er et bra tips. Har rettet tonnevis av oppgaver på UiO, og manglende skrivetrening er noe som går igjen. Ser ofte at studenter nok har fått mer eller mindre med seg det oppgaven spør etter, men faller igjennom på skrivingen. Tips 2: Lag kollokvie med medstudenter og forbered hver deres oppgave som dere legger fram i fellesskap.
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #3 Skrevet 13. november 2005 Løs gamle eksamensoppgaver og etterpå gå gjennom løsningsforslag/sensorveiledning. Da får du en god pekepinn på hva sensor er på jakt etter.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 Løsningen på ditt spørsmål er at du neste gang skaffe deg mer enn et par uker på å forberede deg til en eksamen. Vet det ikke er til mye hjelp å påpeke men det er sant: du trenger å forstå hva du driver med, ikke haste to uker før. Skippertaksmetoder er ikke bra for helsen. Det er typisk norsk med skippertak. Men det er ikke bra. Finn på en annen struktur i ditt liv enn dette.
Søtpotita Skrevet 13. november 2005 #5 Skrevet 13. november 2005 Førelesningsnotatar og tidlegare utgitte eksamensoppgåver (helst med fasit), gjerne kollokvie med andre.
vixen Skrevet 13. november 2005 #6 Skrevet 13. november 2005 Du må skaffe deg en egen måte å forberede deg på som passer deg. Ingen har like behov. Selv har jeg et behov for forståelse før jeg kan tenke på oppgaveløsing f.eks. Det er uansett en god idé å løse en del gamle eksamensoppgaver, men ikke glem andre temaer likevel...
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #7 Skrevet 13. november 2005 Jeg skriver som regel notater/ser igjennom notater. Det hender jeg skriver litt oppgaver også. Som en tidligere innskriver skrev: skrivetrening er essensielt. Jeg har også rettet litt oppgaver, og noe som går igjen er manglende struktur og sammenheng i oppgavene. Selv på en eksamen så må man strukturere oppgaven, og ikke bare skrive det som man kommer på i øyeblikket. Kan du dette, så stiller du mye sterkere. Problemstilling er en drøm for sensorer. På små oppgaver trenger det bare å være et bittelite spørsmål. Kollokvie er bra for nervene, om ikke faglig Lykke til du.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #8 Skrevet 14. november 2005 Løsningen på ditt spørsmål er at du neste gang skaffe deg mer enn et par uker på å forberede deg til en eksamen. Vet det ikke er til mye hjelp å påpeke men det er sant: du trenger å forstå hva du driver med, ikke haste to uker før. Skippertaksmetoder er ikke bra for helsen. Det er typisk norsk med skippertak. Men det er ikke bra. Finn på en annen struktur i ditt liv enn dette. ← Synes nå ikke det virket som det var mye skippertak over trådstarter her. H*n skriver jo at alt pensum er gjennomgått, og det er det ikke alle som kan skryte av!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. november 2005 #9 Skrevet 14. november 2005 To ting som har vært viktige for meg når det nærmer seg eksamen, er å løse tidligere gitte eksamensoppgaver (evt for resonnerende oppgaver skriver man disposisjoner til oppgavene) og å skrive sammendrag til artikler/bøker som man deretter "pugger". Begge er fine metoder å jobbe på både alene og i kollokviegrupper. Da kan man diskutere svar på oppgavene sammen, eller man skriver hvert sitt sammendrag og diskuterer disse i plenum. Å ha kollokviegrupper der man diskuterer med andre er helt uvurderlig - man lærer mye av å forsøke å forklare for hverandre, og ikke minst ved å diskutere pensum.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 Lag tankekart og korte lister over stikkord som du trenger å huske. Heng opp disse lappene på kjøleskapet, på do, over senga etc. Da husker du garantert det som står der. Ikke skriv for mye på disse arkene, men lag f.eks seks-åtte stikkord om viktige emner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå