AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Yngste barnet satt noe i halsen og fikk følelsen av å bli kvalt, dette var i går. Nå tør hun ikke å spise, og får plutselig helt panikk, tror hun ikke får puste. Hva gjør man? Så klart hjelpe henne med å puste seg gjennom anfallet, hun skjelver og prøver så godt hun kan stakkars. Noen som har vært borti lignende? Noen tips og råd? Får så vondt av henne stakkars ❤️ Anonymkode: 11680...dc5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Yngste barnet satt noe i halsen og fikk følelsen av å bli kvalt, dette var i går. Nå tør hun ikke å spise, og får plutselig helt panikk, tror hun ikke får puste. Hva gjør man? Så klart hjelpe henne med å puste seg gjennom anfallet, hun skjelver og prøver så godt hun kan stakkars. Noen som har vært borti lignende? Noen tips og råd? Får så vondt av henne stakkars ❤️ Anonymkode: 11680...dc5 Uff, det må ha vært traumatisk! Hva med å spise supper for å begynne med? Så forklarer du at suppe ikke kan settes fast i halsen? Ellers må dere snakke så mye hun orker om det. Ev skrape banan eller annen frukt. Jeg er ikke helsepersonell eller har erfaring men jeg tror det er sånn jeg ville gjort. Yoghurt også kan være et tips. Anonymkode: fe54a...449
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 Dette er faktisk ganske vanlig og en naturlig reaksjon. Som hun over så må dere bare prate om det, kanskje få tankene hennes over på andre ting når dere prøver å spise. Kanskje vise bilder av hvordan man ser ut innvendig for å forklare hvor vanskelig det faktisk er å blir kvelt av mat osv. Men går det for langt så må du selvsagt kontakte hjelp utenfra men som regel klarer man å ordne dette selv. Anonymkode: 550ca...82a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Uff, det må ha vært traumatisk! Hva med å spise supper for å begynne med? Så forklarer du at suppe ikke kan settes fast i halsen? Ellers må dere snakke så mye hun orker om det. Ev skrape banan eller annen frukt. Jeg er ikke helsepersonell eller har erfaring men jeg tror det er sånn jeg ville gjort. Yoghurt også kan være et tips. Anonymkode: fe54a...449 hun svelger så vidt litt vann, men stort sett er hun livredd for å svelge sitt eget spytt liksom. Hverken helsesøster eller lege gidder å snakke med henne, mens hun selv ønsker å snakke med lege fordi hun vil at en lege skal forklare henne. Jeg regner jo med at det går over, men samtidig syns jeg helt ærlig at noen burde kunne prate litt med henne når hun selv ber om det. Anonymkode: 11680...dc5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hun svelger så vidt litt vann, men stort sett er hun livredd for å svelge sitt eget spytt liksom. Hverken helsesøster eller lege gidder å snakke med henne, mens hun selv ønsker å snakke med lege fordi hun vil at en lege skal forklare henne. Jeg regner jo med at det går over, men samtidig syns jeg helt ærlig at noen burde kunne prate litt med henne når hun selv ber om det. Anonymkode: 11680...dc5 Dette skjedde i går? Du har vært hos lege OG helsesøster allerede og konkludert med at de ikke «gidder» å snakke med henne? En 6 åring selv ønsker kontakt med helse ang traumet? Høres lite sannsynlig ut hele historien. Su som mor må her lage grøt og suppe noen dager og roe deg ned. Du skremmer opp barnet Anonymkode: 59edb...6d1 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette skjedde i går? Du har vært hos lege OG helsesøster allerede og konkludert med at de ikke «gidder» å snakke med henne? En 6 åring selv ønsker kontakt med helse ang traumet? Høres lite sannsynlig ut hele historien. Su som mor må her lage grøt og suppe noen dager og roe deg ned. Du skremmer opp barnet Anonymkode: 59edb...6d1 det skjedde på søndag, og jeg tror ikke det er unormalt å være i kontakt med helsepersonell om ungen slutter å puste. Nei, jeg skremmer ikke barnet, hun vil at en lege skal sjekke halsen hennes. Legevakt ville at hun skulle inn på sjekk, og da gjorde vi så klart det. Har ikke vært hos lege eller helsesøster etter det nei. Når hun får panikk og det snurper seg slik at hun føler at hun ikke får puste syns hun så klart at det er skummelt. Jeg syns ikke det er så rart?! Trenger ikke å lage hverken suppe eller grøt siden ungen ikke tør å spise uansett. Anonymkode: 11680...dc5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 Du må bare fortelle henne at jenta må se seg rundt og se på alle de eldre mennesker som fortsatt lever. De har måtte spise i mange år for å bli så gamle, og de har ikke satt noe fast i halsen😁 Hun vil nok spise igjen når hun blir sulten nok. Anonymkode: ab803...5bb
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må bare fortelle henne at jenta må se seg rundt og se på alle de eldre mennesker som fortsatt lever. De har måtte spise i mange år for å bli så gamle, og de har ikke satt noe fast i halsen😁 Hun vil nok spise igjen når hun blir sulten nok. Anonymkode: ab803...5bb Hun kan jo lever en stund uten mat, det jeg ønsker råd til er panikkanfallene. Feks så vet jeg også at stålormer ikke er farlige, likevel får jeg en irrasjonell frykt når jeg møter en, slik som hun får en irrasjonell frykt når hun nå putter vann eller mat i munnen. Jeg syns ikke det er greit å bare overse at ungen sliter med å puste mens hele kroppen rister. Jeg tenkte det kanskje var noen andre her som har opplevd lignende, både jeg og ungen skjønner at gamle folk har spist jevnlig i like mange år som de har levd. alt i alt syns jeg det er rart at voksne mennesker fremstiller angst/panikk som en bagatell.. personlig syns jeg ikke det er så kult å sitte en time eller to i strekk, med en livredd unge som tror hun ikke får puste.. Anonymkode: 11680...dc5 1
AprilLudgate Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun kan jo lever en stund uten mat, det jeg ønsker råd til er panikkanfallene. Feks så vet jeg også at stålormer ikke er farlige, likevel får jeg en irrasjonell frykt når jeg møter en, slik som hun får en irrasjonell frykt når hun nå putter vann eller mat i munnen. Jeg syns ikke det er greit å bare overse at ungen sliter med å puste mens hele kroppen rister. Jeg tenkte det kanskje var noen andre her som har opplevd lignende, både jeg og ungen skjønner at gamle folk har spist jevnlig i like mange år som de har levd. alt i alt syns jeg det er rart at voksne mennesker fremstiller angst/panikk som en bagatell.. personlig syns jeg ikke det er så kult å sitte en time eller to i strekk, med en livredd unge som tror hun ikke får puste.. Anonymkode: 11680...dc5 Her må hun tilvennes sakte og sikkert. Forklar at det er veldig ubehagelig å sette noe i halsen, så du forstår henne. Men at kroppen må ha næring, og derfor skal dere øve bittelitt på ting som er umulig å sette fast. Tilby henne kaloririke ting hun liker - og si at dere skal for eksempel kan spise det med teskje. Bittelitt av gangen. Det kan være hennes favoritt milkshake første gang. Raspet sjokolade, eller most banan. Neste måltid kan være brødskive med Nugatti kuttet i bittesmå biter, forklar at dette er mindre biter enn babyer spiser - og de har mye mindre hals enn henne. Hun kan få en smørkniv som hun kan kutte i eeeeenda mindre biter om hun vil. Så neste måltid kan være middag som lar seg mose - neste måltid er det mindre most. Bruk hele uka om nødvendig på bittelitt justeringer. Prat med henne om fornuftig frykt (være redd for å falle i vannet på båttur og derfor bruke redningsvest - det er jo farlig å falle i vann uten vest) og angst som hindrer en i å gjøre ting en liker. Og at angst ikke er farlig, men om man slutter helt å gjøre ting man liker eller trenger så blir det tilslutt veldig dumt og noen ganger skadelig. For eksempel hvis noen er skrekkelig redd for lyn, og slutter helt å dra på besøk til venner. Eller man er skrekkelig redd for edderkopper (tilogmed voksne kan være det), og derfor aldri tør å være med på en koselig tur i skogen. Så nå skal dere ta dere god tid på å øve - slik at hun tør å spise mat hun trenger i kroppen, og slik at hun tør å kose seg med godteri eller is i helgen. For det liker hun jo. Om hun hyperventilerer: puste inn i papirpose. Endret 14. juni 2022 av DundreMilfin
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun kan jo lever en stund uten mat, det jeg ønsker råd til er panikkanfallene. Feks så vet jeg også at stålormer ikke er farlige, likevel får jeg en irrasjonell frykt når jeg møter en, slik som hun får en irrasjonell frykt når hun nå putter vann eller mat i munnen. Jeg syns ikke det er greit å bare overse at ungen sliter med å puste mens hele kroppen rister. Jeg tenkte det kanskje var noen andre her som har opplevd lignende, både jeg og ungen skjønner at gamle folk har spist jevnlig i like mange år som de har levd. alt i alt syns jeg det er rart at voksne mennesker fremstiller angst/panikk som en bagatell.. personlig syns jeg ikke det er så kult å sitte en time eller to i strekk, med en livredd unge som tror hun ikke får puste.. Anonymkode: 11680...dc5 Selvfølgelig er det kjedelige og fælt å se barnet sitt slik! Saken er jo at hva skal man evt gjøre, bortsett fra å trøste? Hun kan puste i papirpose som nevnt her. Anonymkode: ab803...5bb
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 Du må jo beholde roen og ikke stresse så mye med det. Hun kommer til å spise når hun blir sulten nok og får opplevelsen på avstand. Du stresser deg helt opp og dette skjedde jo bare for et par dager siden, la nå jenta få litt tid på seg. Anonymkode: 550ca...82a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå