Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at det er to typer folk - de som synes det absolutt ikke er greit å være venn eller i det hele tatt ha kontakt med eksen. Noen mener ofte at eksen tilhører fortiden og at det er noe man legger helt bak seg, noe man ikke skal ta med seg videre også med tanke på å ta hensyn til nye partnere i framtiden. 

Den andre typen folk er de som mener at ekser selvfølgelig kan være venner, enten det er en hyggelig catch-up en gang i blant eller til og med være nære venner som noen ganger kan henge sammen alene også. Noen sier at "ekser er de beste vennene du har" nettopp fordi dette er mennesker som kjenner deg bedre enn noen andre og at man ofte har mange gode minner sammen/har utviklet seg sammen. Og at det er trist å bare bryte kontakt totalt fordi man ikke lenger fungerer romantisk - når man fortsatt har et godt vennskap i bunn og grunn. 

Hva tenker du? Og hvorfor synes du det er greit/ikke greit å være venn med eksen? 

Anonymkode: 79523...85c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit pga interessen for sex. Er alltid en som håper på noe mer. Er det barn inni bildet så er litt kontakt ok. 

Anonymkode: 508d6...0ce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En av mine nærmeste venner er en av mine ekser. Han er også blitt en god kompis av min samboer. 
Han er fortsatt en venn fordi vi kjenner hverandre så godt og har felles interesser, så hadde møttes ofte uansett. Møtes en sjelden gang alene, og har aldri vært noe seksuell kontakt etter at vi gikk ifra hverandre. Sånn sett ser jeg på ham som en bror.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har møtt mange menn som er gode venner med eksen, min erfaring er at i absolutt alle tilfeller så var det ikke bare vennskap, det vil si at en av de eller begge parter var til en viss grad fiksert på hverandre. Det var snakk om oppmerksomhet og bekreftelse, anerkjennelse og tilstedeværelse i hverandres liv. I alle tilfeller havnet jeg på en slags plass nr2 bak eksen fordi mannen hadde en soft spot eller svakhet for eksen sin.

De kaller det vennskap, men jeg har aldri opplevd at det faktisk er vennskap, det er en rar dynamikk av nærhet som ikke er på sin plass.

Hvis eksen er din beste venn og den som kjenner deg best, så synes jeg enten de kan gå tilbake til hverandre, eller gi noen andre sjans til å bli kjent med en.

Jeg selv har ikke vennskap eller kontakt med eksene mine, awkward stemning og ingenting spesielt å snakke om. Har det ekstremt mye morsommere med nåværende kjæreste.

Tenker folk som er så tett med eksen er i en form for utilgjengelige, og nå snakker jeg ikke om vennskapelig kontakt angående barn, det er noe annet, og bør heller ikke inneholde noe annet enn høflig, avstand og vennskap av respekt for nye partnere.

Anonymkode: 9e573...ab7

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ikke er barn i bilde, så er det veldig sært å absolutt ville være venn med eksen. Man trenger ikke være uvenner, men bare ikke vær venner heller.

Anonymkode: c2d15...446

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi ikke hatt barn sammen, hadde vi ikke møttes mer. :)

Anonymkode: d901b...34d

Skrevet (endret)

Jeg syns det er unaturlig å aldri ha kontakt med en person som har betydd "alt" for meg en periode av livet. Hvis det er igjen noen følelser, så kan man ha en periode uten kontakt og så snakkes igjen. Av hensyn til eventuelle nye partnere, syns jeg ikke man skal ha hyppig kontakt eller være ofte sammen alene, men å treffes til en aktivitet eller kaffe noen ganger i året, gjerne med nye partnere for den saks skyld, syns jeg ville vært hyggelig. Nye dama til eksen er imidlertid ikke enig. 😅 

Jeg ser for meg at en eventuell ny partner i fremtiden skal ha en naturlig kontakt med sin(e) eks(er). Ikke rødvinskvelder og hytteturer, men at de har kontakt og er oppdatert på livene til hverandre håper jeg jo. 

Edit; Jeg snakker jo for meg selv og de forhold jeg har vært i. Hvis forholdet har vært dårlig, bruddet vondt, utroskap o.l. eller uten vennskap i bunnen, er det jo sikkert best å gå videre uten hverandre. Det finnes vel ikke en fasit, så det er lurt å se an både dine egne ekser og din nye partners forhold til sine ekser. Det er også forskjell på å være bestevenner og venner med sporadisk kontakt. 

Endret av McMary
  • Liker 1
Skrevet

Eksen og jeg  barn sammen, så vi må jo kommunisere en del. Men vi prater om andre ting også, og har gjort ting sammen uten barnet fordi det alltid har vært en greie (kino, f.eks). Hun har vært min 'beste venn' i ganske nøyaktig 10 år nå, og selv om vi ikke er SÅ mye sammen så det er fortsatt et vennskap jeg setter stor pris på. 

Om det er et problem for en en evt. ny partner betyr jo det bare at det ikke vil fungere, for jeg ønsker ikke å endre på vennskapet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det mye bedre når jeg vet at min eks har det bra og er i mitt liv. Har innfunnet meg med at vi begge kjenner en form for tilhørighet og nærhet til hverandre som jeg både vil ha og kan leve med. 

Anonymkode: 6bb77...c9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe behov for å ha en ex som venn, da jeg har andre venner. Vil også kvitte meg med fortiden for å kunne se fremover og evt date en ny. Har ikke akkurat følt exen var god nok venn, og angrer for det meste på forholdet.

Anonymkode: 695ba...4aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anser ingen av mine exer som venner. Vi har ikke barn sammen, og var hverken venner eller bekjente før vi fant hverandre. Avslutningen på forholdene har heller ikke vært god, og begge to har vært av typen med exer i vennekretsen. 

Nå kan jeg kun snakke på vegne av meg selv, og jeg respekterer at andre kanskje føler det annerledes, men det gir ingen mening for meg å fortsette et vennskap med en jeg har hatt som partner. Jeg er kanskje farget av at jeg i mine forhold har vært den med langsiktige planer, og som har blitt lurt av menn som forandret seg et par år ut i forholdet. Når noen viser uærlige hensikter, spiller spill eller bevisst lurer meg så har de ingenting i nær relasjon til meg å gjøre. Mitt inntrykk er også at når par gjør det slutt så er det alltid en som ønsker det mindre enn den andre, noe som kan bli problematisk følelsesmessig dersom man fortsetter å ha kontakt. Som den som ble forlatt kan jeg fortsatt ikke tenke meg å henge sammen med min siste ex, det ville vært selvpining og næring av savnet, og fryktelig vondt den dagen har presenterte meg for ei ny dame. Han valgte å gå, og da er min prosess å gå videre - helt uten han. Jeg anser det heller ikke særlig rettferdig for en ny partner dersom jeg skulle brukt tid og energi på min forrige kjæreste og elsker, for det er jo det man gjør med vennskap - bruker tid, opprettholder det. Jeg lurer oppriktig på hvor mange som kan si at de ikke kjenner på/nærer tidligere følelser til en exkjæreste som de nå er venner med? Alternativt at de er sikre på at den andre ikke gjør det? For meg er ærlighet viktig i en slik situasjon, både overfor meg selv og den andre. Og selv om jeg hadde kjent at jeg var ferdig med det romantiske forholdet og helt komfortabel med et vennskap - hvordan kunne jeg vært sikker på at den andre virkelig var det? At det ikke gjorde ting komplisert i forhold til hans prosess med å gå videre, leve videre eller innlede et nytt forhold?

Det er som sagt mulig jeg er veldig farget av å bli forlatt og ikke være enig i bruddet, men jeg ser kun muligheter for en komplisert situasjon ved å opprettholde et vennskap med en ex. Vanlig høflighet, foreldre som samarbeider om barna eller et mer overfladisk bekjentskap i en omgangskrets blir noe litt annet for det blir ikke så nært, men et vennskap er jo en investering begge veier som krever næring og oppdatering og jevnlig kommunikasjon. Hvem opprettholder man et slikt vennskap for?

Anonymkode: 84427...ce9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min x er min beste venn og nærmeste menneske.Vi er godt voksne,single begge to og vi var sammen i 10 år.Vi har dårlig helse og jeg hjelper han med forskjellige ting i hverdagen.Det fungerer fint for oss.🙂

Anonymkode: 124ae...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har møtt mange menn som er gode venner med eksen, min erfaring er at i absolutt alle tilfeller så var det ikke bare vennskap, det vil si at en av de eller begge parter var til en viss grad fiksert på hverandre. Det var snakk om oppmerksomhet og bekreftelse, anerkjennelse og tilstedeværelse i hverandres liv. I alle tilfeller havnet jeg på en slags plass nr2 bak eksen fordi mannen hadde en soft spot eller svakhet for eksen sin.

De kaller det vennskap, men jeg har aldri opplevd at det faktisk er vennskap, det er en rar dynamikk av nærhet som ikke er på sin plass.

Hvis eksen er din beste venn og den som kjenner deg best, så synes jeg enten de kan gå tilbake til hverandre, eller gi noen andre sjans til å bli kjent med en.

Jeg selv har ikke vennskap eller kontakt med eksene mine, awkward stemning og ingenting spesielt å snakke om. Har det ekstremt mye morsommere med nåværende kjæreste.

Tenker folk som er så tett med eksen er i en form for utilgjengelige, og nå snakker jeg ikke om vennskapelig kontakt angående barn, det er noe annet, og bør heller ikke inneholde noe annet enn høflig, avstand og vennskap av respekt for nye partnere.

Veldig enig i denne. Har også opplevd dette, en ex som snakket en del om sin siste dame før meg, som insisterte på at det alltid ville være et bånd mellom dem, rett og slett en form for utilgjengelighet. Det viste seg jo etterhvert at når hun ble tilgjengelig for han igjen så hadde jeg vært en flere år lang rebound for han. En nummer 2 i påvente av at hun skulle komme tilbake til han. Dette er nå flere år siden, og de er fortsatt sammen med barn og hus og full pakke. Min andre ex hadde en del perifere forhold før meg, og litt uti vårt forhold før han gjorde det slutt fant jeg ut at flere av hans venninner har han hatt en nærmere relasjon til tidligere. Vårt forhold opplevdes som veldig godt, han var tilstede og tilgjengelig - helt til han plutselig ikke greide å holde maska og ikke var det lenger. Han forandret seg på dagen omtrent, og det kom etter en lengre samtale frem at han egentlig hadde vært ferdig med oss i over et år (ingenting hadde vært nevnt på forhånd). Jeg tåler ærlighet, jeg tåler at menn ikke er interessert, men jeg godtar ikke uærlighet, og slik utnytting av mine følelser og min omsorg tillater jeg ikke i mitt liv.  

Kanskje man er sær, men vi fortjener ikke å være 2. prioritet etter tidligere exkjærester. Dersom to exer har et så «nært bånd» så bør de kanskje gi forholdet sitt en sjanse til fremfor å bruke tiden til nye partnere. Det man gir næring til blomstrer og gror.

Anonymkode: 84427...ce9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har kontakt med eks samboer. På snap vel og merke. Og vi var sammen som unge og noen år, så snakke om hva sprø ting vi gjor er et godt minne og dele med andre. Min nåværende kjæreste, har ingen problemer med dette. ☺️ Kunne ikke møtt eksen og hengt. Men småprat på snap innimellom er helt fair synes jeg. Vi slo ikke opp fordi vi ikke var glad i en annen,.men forholdet klarte seg ikke da jeg ble alvorlig psykisk syk og ble tvunget av mamma og flytte hjem. Og han drakk mye, hele slekta der drakk jo hele tiden. Sa ting i munn på meg, altså aldri konflikter eller noe da han sa det jeg "ville" høre. Dette ble jeg ikke obs på før lenge etter bruddet. 

Så min kjæreste er ikke redd for at jeg går tilbake med eksen ☺️

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg opplever at det er to typer folk - de som synes det absolutt ikke er greit å være venn eller i det hele tatt ha kontakt med eksen. Noen mener ofte at eksen tilhører fortiden og at det er noe man legger helt bak seg, noe man ikke skal ta med seg videre også med tanke på å ta hensyn til nye partnere i framtiden. 

Den andre typen folk er de som mener at ekser selvfølgelig kan være venner, enten det er en hyggelig catch-up en gang i blant eller til og med være nære venner som noen ganger kan henge sammen alene også. Noen sier at "ekser er de beste vennene du har" nettopp fordi dette er mennesker som kjenner deg bedre enn noen andre og at man ofte har mange gode minner sammen/har utviklet seg sammen. Og at det er trist å bare bryte kontakt totalt fordi man ikke lenger fungerer romantisk - når man fortsatt har et godt vennskap i bunn og grunn. 

Hva tenker du? Og hvorfor synes du det er greit/ikke greit å være venn med eksen? 

Anonymkode: 79523...85c

Jeg har ingen interesse av noe vennskap med en eks. Og jeg har heller ingen interesse av noen dame som skal være venner med eksen sin.

Spiller ingen rolle om det var langvarig eller et ONS, heller ikke hvor lenge det er siden eller om det var et vennskap der i utgangspunktet.

Andre får nå gjøre som de vil.

Endret av ClausSaus
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er venn med eksen . Her er det 100 prosent bare vennskap. Han har ingen interesse for meg seksuelt . Ikke jeg for han heller . Vi har ikke den kjæreste kjemien . Det har vi vel egentlig aldri hatt. Vært kamerater i over 10 år. 

Anonymkode: a6ca1...5c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

👍🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: c45b2...7ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kontakt med han pga barn. Ellers kjenner jeg at jeg blir kvalm av å tenke på han. Han ber om å låne penger til røyk og brus ca 2 dager etter trygd. Datter sier det er tomt for mat så hun vil ikke være der. Han røyker inne så hun stinker. Kjenner det seriøst er flaut å ha vært sammen han i 13 år. Hadde aldri snakket med han om det ikke hadde vært for datter. Men på overflaten er alt bra. 

Anonymkode: 4b824...c44

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...