Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #1 Skrevet 13. november 2005 Sitter på jobben å kjenner en infeksjon kommer snikende. Det er så fryktlig ubehagelig å føle at man må tisse hele tiden, men så gjør det bare vondt. Det er ubehagelig når jeg ikke forsøker å tisse også. Er det noen som har noen gode råd om hva jeg bør gjøre for å bli kvitt dette uten å måtte kontakte lege. Når jeg tenker etter er jeg veldig plaget med urinveisinfeksjon/blærekatarr fra høsten av og gjennom vinteren. Er det noe jeg kan ta/gjøre for å forebygge dette eller noen gode råd for hva som bør gjøres når den kommer snikende som nå. Tranebærkapsler har jeg forsøkt før uten hell desverre. Andre forslag? AU
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #2 Skrevet 13. november 2005 drikk appelsinjuice. det gjorde jeg og det hjalp virkelig, men du burde nok gå til lege og få noe for det, så det ikke går til nyrene. det gjorde det hos meg, lå med 40 i feber en uke. helt tilfeldig at jeg drakk appelsinjuice og da ble jeg mye mye bedre,men jeg råder deg til å kontakte lege
NIKI Skrevet 13. november 2005 #3 Skrevet 13. november 2005 Drikk masse og drikk surt, som f.eks. appelsinjuice. Men har det først kommet skikkelig, kommer du nok ikke unna et legebesøk. Og du bør ikke vente med å gå til legen, om du ikke blir kvitt infeksjonen, kan det utvikle seg og bli mye værre.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 Tusen takk for rådene. Da skal je se det ann og ta en tur til legen om det ikke blir bedre. Noen som vet hva som kan gjøres for å forebygge dette?
Betcy Skrevet 13. november 2005 #5 Skrevet 13. november 2005 Bruk bomullstruser og ullundertøy, så skal du se du blir bedre Husk å holde deg varm! Tørk deg alltid framfra og bakover slik at du ikke får e-coli-bakterier i urinrøret - VIKTIG!! Holde deg ren og tørr.. Ellers så bør du nok gå til legen og få en selexid-kur (antibiotika). Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #7 Skrevet 13. november 2005 Stakkars deg! Alle som har hatt urinviesinfeksjon vet hvor grusomt det er. For aa forebygge: Som andre sier, gjor urinen sur. Jeg tar 1g c-vitamin hver dag, men appelsinjuice virker sikkert det, ogsaa. Ellers er te av kjerringrokk, som du faar kjopt blant annet paa apoteket, et gammelt triks for aa forebygge. Hvis du er mye plaget kan du ogsaa faa et preparat utskrevet av lege (husker ikke navn, men finnes i tidligere traader) som gjor urinen for sur til at bakteriene kan trives. God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #8 Skrevet 13. november 2005 Hvis du er mye plaget kan du ogsaa faa et preparat utskrevet av lege (husker ikke navn, men finnes i tidligere traader) som gjor urinen for sur til at bakteriene kan trives. God bedring! ← Jeg har mye plager med dette, og har en sykdom som gjør at infeksjoner er farligere for meg enn for andre. Spurte legene på riksen om å få dette preparatet, men de sendte meg isteden til masse undersøkelser av nyrer etc... Avbestilte de da, kanskje dumt, men jeg har fårtsatt ikke fått noen løsning på problemet. Mulig dette preparatet ikke er så populært eller hva jeg skal si? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #9 Skrevet 13. november 2005 Bruk bomullstruser og ullundertøy, så skal du se du blir bedre Husk å holde deg varm! Tørk deg alltid framfra og bakover slik at du ikke får e-coli-bakterier i urinrøret - VIKTIG!! Holde deg ren og tørr.. Ellers så bør du nok gå til legen og få en selexid-kur (antibiotika). Lykke til ← E-coli bakterien? Det er da ikke bare den som er farlig om man får tarmbakterier i urinrøret. Dessuten er det faktisk legen som bestemmer hvilken antibiotikakur hun skal ha. Du virker litt vel spesifikk i innlegget ditt, uten at du dermed virker som du helt vet hva du snakker om. Hold deg til generelle vendinger og uttrykk, ikke lek lege.
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #10 Skrevet 13. november 2005 Til gjest over: Det er da ikke nytt at det er bakterier fra endetarmen som skaper denne infeksjonen. Og siden du mener Betcy leker lege, så er her et svar fra en lege: Kvinner er spesielt utsatt for urinveisinfeksjoner i forhold til menn fordi de har så kort avstand fra urinrørsåpning til blære i forhold til mennene, dessuten er de anatomiske forhold med kort avstand mellom endetarmsåpning og urinrørsåpning slik at det oftere kan bli overført tarmbakterier som utløser urinveisinfeksjon når kvinnene tørker seg etter toalettbesøk. (her har jeg sitert den faste huslegen til PULS, et program som går på NRK1)
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #11 Skrevet 13. november 2005 HIPREX HETER DET SOM GJØR URINEN SUR.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #12 Skrevet 13. november 2005 Til gjest over: Det er da ikke nytt at det er bakterier fra endetarmen som skaper denne infeksjonen. Og siden du mener Betcy leker lege, så er her et svar fra en lege: Kvinner er spesielt utsatt for urinveisinfeksjoner i forhold til menn fordi de har så kort avstand fra urinrørsåpning til blære i forhold til mennene, dessuten er de anatomiske forhold med kort avstand mellom endetarmsåpning og urinrørsåpning slik at det oftere kan bli overført tarmbakterier som utløser urinveisinfeksjon når kvinnene tørker seg etter toalettbesøk. (her har jeg sitert den faste huslegen til PULS, et program som går på NRK1) ← Jeg har da heller ikke betvilt at det er bakterier fra endetarmen som skaper infeksjoner, jeg har bare kommentert at det finnes flere bakterier enn e-colibakterien som kan være farlige.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 13. november 2005 #13 Skrevet 13. november 2005 Hiprex gjør urinen sur, men å ta tranebær forebyggende gjør stort sett samme nytten da det inneholder samme stoff som hiprex, bare mindre konsentrasjon. Jeg har selv vært VELDIG plaget med UVI (urinveisinfeksjon) helt siden jeg var to år gammel, men etter at jeg begynte å ta to tranebærkapsler hver kveld og være nøye med å tisse etter sex, så har jeg ikke hatt det. For meg fungerer Cran-Max best siden det også inneholder buccoekstrakt. Har prøvd andre typer, men det fungerer ikke like bra. Blir du ikke bedre etter etter et par dager bør du gå til legen.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #14 Skrevet 14. november 2005 Jeg var og plaget av uvi over flere år. Tok i bruk alt av kjerringråd og andre råd. Cran max var det god hjelp i. Men til slutt begynnte jeg og koke vannet, tro det eller ei, da blei jeg kvitt det. Aner ikke hvorfor det hjalp, men det gjorde det. Testa det ut og flere ganger, slutta med kokt vann, uvi en kom med en gang. Uansett, det er kanskje verd et forsøk.
Iceglow Skrevet 14. november 2005 #15 Skrevet 14. november 2005 (endret) Obs: Bucco er farlig under graviditet. Greit å være klar over pga mange får UVI i forbindelse med svangerskap, ofte helt i starten. Angående kokt vann: Var det vannet du drakk, eller vannet du vasket deg med? Om det er drikkevannet så kan det være så enkelt at det var en eller annen form for bakterie i vannet som hele tiden holdt immunforsvaret ditt ørlite nede, og dermed gjorde deg mer utsatt. En annen mulighet kan og være at du ubevisst drakk mer pga at det smakte annerledes, eller det føltes “renere”. Om det var vaskevannet er det godt mulig at det var en bakterie som du hele tiden fikk på deg som ga deg UVI. Så at det å koke vannet fungerte på samme måte som å kokvaske understøyet, tørke forfra og bakover, tisse etter sex osv. Endret 14. november 2005 av Iceglow
Gjest gjest Skrevet 14. november 2005 #16 Skrevet 14. november 2005 Det var vannet jeg drakk, Og jeg kan love deg at jeg drakk mye vann, både før og etter at jeg begynnte å koke vannet. Satt med et digert ølglass ved siden av meg hele tiden. Har vel tenkt tanken at det var en eller annen bakterie jeg var noe var for, så jeg heller nok til den løsningen.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 15. november 2005 #17 Skrevet 15. november 2005 Jeg har aldri hørt om at UVI kan komme "den" veien, altså via munnen. Det man drikker renses jo i nyrene før det kommer i blæra. En allminnelig UVI starter i blæra og sprer seg videre til nyrene dersom det ikke blir behandlet, og det vil jo si at det starter nede og "jobber" seg oppover.
Gjest gjest Skrevet 15. november 2005 #18 Skrevet 15. november 2005 Ja, jeg er klar over alt det der, og at det høres noe rart ut at jeg ble god etter at jeg begynnte å koke vannet. Men det er no engang et faktum. Når en har gått i flere år med gjenntatte uvi, blir en etterhvert villig til å prøve det meste. Som sagt så prøvde jeg det ut og, med samme resultat hver gang. Så flyttet jeg til en annen plass, sluttet og koke vannet, og det gikk helt fint, bodde vel der ca 2 år, uten uvi. Flyttet tilbake til opprinnelig sted, lot være å koke vannet, og uvi kom sterkt tilbake. Nå etter fem år har jeg prøvd å drikke vann rett fra springen, og foreløpig så går det bra. Skulle problemmet dukke opp igjen, så er det tilbake til koking igjen.
aline Skrevet 15. november 2005 #19 Skrevet 15. november 2005 i en periode sleit jeg masse med blærekatarr og fikk et tips fra mamma som funket godt. dersom du passer på å ha urtemedisinen Uvacin (fåes kjøpt både på apotek og på vita) tilgjengelig, ta disse med en gang du føler at det kan hende det kommer noe. det + å drikke masse, både vann og få i endel surt også (appelsinjuice etc), så gikk det ihvertfall over for meg. men det fungerer kun om du tar det tidlig nok, har det allerede satt seg, så måtte jeg til legen. passet også på å bytte ut hverdagsundertøyet mitt til kun bomullsundertøy, forsøker å bruke mest mulig bukser også av naturfiber og ikke alt dette syntetiske. + å tisse med en gang jeg har hatt sex, da jeg lett fikk det etter sex. men uvacin er en gammel urtemedisin som er brukt nettop mot blærekatarr/urinveisinfeksjoner, og det fungerte veldig godt på meg, om jeg fikk tatt det med en gang jeg begynte å kjenne noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå