Gå til innhold

Å gi ut bok

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har erfaring med å gi ut bok? Eller som har tenkt på det å gi ut bok? Er det noe som er viktig å huske på i den prosessen?

Psykologen jeg går til har sagt hun synes jeg er flink til å skrive og at jeg burde bruke det noe, kanskje gi ut en bok. (Jeg regner med det egentlig bare er sånt hun sier, men). Men det har fått meg inn på tanken å gjøre alvor av å gi ut en bok. Har alltid likt å skrive og har hatt en drøm om å gi ut bok. Det er vel sånt de fleste sier, men jeg tenker uansett det hadde vert en fin utfordring å forsøke å gi ut en bok. Det hadde jo også motivert meg til å skrive bedre og mer. Jeg tenkte egentlig at boken skulle handle om livet mitt og det å leve med psykisk sykdom. Men så er det jo det at man burde vel egentlig ha ett ganske interessant liv for at andre skulle ha interesse av å lese om det? Og det har jeg enkelt sagt absolutt ikke. 

Hva tenker dere? Er dette noe som er oppnåelig eller er det like greit å bare legge fra seg den drømmen?

Anonymkode: 12b8c...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt oppnåelig! Jeg har gitt ut en bok. Det viktigste er å bare gjennomføre prosessen. Når du har ferdig manus, send til ulike forlag og se om du får napp. Hvis du ikke skulle fått noen til å publisere for deg, så kan du alltids gå veien med selv-publisering. da betaler du en sum til et forlag som driver med dette, bestemmer design selv osv. men istedet for at bøkene blir distribuert til forhandlere og biblioteker/bokhandler, selger du dem direkte fra deg. Det beste er å få napp hos noen som ønsker å gi ut boka di, da har du et helt annet apparat rundt deg og du slipper å promotere den helt selv. Men som sagt - det er også mulig å gjøre det alene!

Ang. tema så burde det være rasende godt skrevet eller meget interessant for å få utgitt gjennom forlag. Jeg har jobbet i forlag, og de manusene vi fikk mest av, var av typen «mitt liv», og det var bare avslag. Knausgård er jo et eksempel på at det går ann..men de kommer sjeldent. Vet jo ikke din historie, men det kan være en ide å bruke noe inspirasjon og fortatte en roman?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
marsvin skrev (1 time siden):

Det er absolutt oppnåelig! Jeg har gitt ut en bok. Det viktigste er å bare gjennomføre prosessen. Når du har ferdig manus, send til ulike forlag og se om du får napp. Hvis du ikke skulle fått noen til å publisere for deg, så kan du alltids gå veien med selv-publisering. da betaler du en sum til et forlag som driver med dette, bestemmer design selv osv. men istedet for at bøkene blir distribuert til forhandlere og biblioteker/bokhandler, selger du dem direkte fra deg. Det beste er å få napp hos noen som ønsker å gi ut boka di, da har du et helt annet apparat rundt deg og du slipper å promotere den helt selv. Men som sagt - det er også mulig å gjøre det alene!

Ang. tema så burde det være rasende godt skrevet eller meget interessant for å få utgitt gjennom forlag. Jeg har jobbet i forlag, og de manusene vi fikk mest av, var av typen «mitt liv», og det var bare avslag. Knausgård er jo et eksempel på at det går ann..men de kommer sjeldent. Vet jo ikke din historie, men det kan være en ide å bruke noe inspirasjon og fortatte en roman?

Så kjekt å høre at du har gitt ut bok. Var det en lang prosess? Jeg har sett litt på det med å sende inn manus til forlag og enkelte står det at de helst ønsker at en bare skal sende inn manus til ett og ett forlag om gangen? Har du noen tanker om dette? Jeg tenker at sjansen for at manuset mitt får avslag er veldig veldig stor så da er det vel ikke så stort poeng i å vente på svar før jeg sender inn til andre? Og bare sende inn til alle de aktuelle forlagene med en gang.  Ja, det med å bruke noe av det som inspirasjon var en veldig god ide, tror nok det er slik jeg må/burde gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltok på et gratis webinar med Tina Holt, og fikk noen gode praktiske tips.

Jeg kommer dog ikke til å melde meg på programmet hennes, fordi boken jeg tenker på er en annen sjanger. Om det finnes noe lignende for skjønnlitteratur ville jeg kanskje vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sies jo at skal man skrive, så skal man skrive om noe man kjenner til. Det er derfor mange gjør research i årevis, intervjuer folk, graver seg ned i arkiver og museer, og reiser jorden rundt til steder, alt for å gjøre forarbeid til en bok de har tenkt å skrive. 

Jeg tror ærlig talt ikke mange ville være så interesserte i å lese en bok av en psykisk syk person som ingen har hørt om. Du er ingen kjendis eller noe? Er man ikke det, tror jeg dessverre antallet personer interesserte nok til å ville kjøpe boken, ville være svært, svært få.

Er det et annet tema eller en historie du interesserer deg veldig for, og som du kan gjøre research til og skrive om? Kanskje må du besøke steder og reise, innhente informasjon fra kilder osv, men det er jo bare med på å fylle livet med noe interessant, gi deg mål og mening.

Anonymkode: 52710...7bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uavhengig av om du får den utgitt eller ikke, så tror jeg det kan være en fin øvelse å skrive seg gjennom eget liv. 

Anonymkode: 82487...97e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med å å gi ut bok. Jeg har verken kompetanse eller nok informasjon om din bok er verdt å lese, til å si om du kommer til å lykkes eller ikke.  De fleste av oss har mange drømmer som ikke går i oppfyllelse i løpet av livet uten at vi angrer på at vi prøvde. Du liker å skrive, og får tilbakemeldinger på at du har noe å melde –  Så dumt å ikke prøve, tenker nå jeg! Av og til kan reisen være like viktig som målet, og at du uansett kan ha nytte og glede av å skrive ned tankene dine. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sies jo at skal man skrive, så skal man skrive om noe man kjenner til. Det er derfor mange gjør research i årevis, intervjuer folk, graver seg ned i arkiver og museer, og reiser jorden rundt til steder, alt for å gjøre forarbeid til en bok de har tenkt å skrive. 

Jeg tror ærlig talt ikke mange ville være så interesserte i å lese en bok av en psykisk syk person som ingen har hørt om. Du er ingen kjendis eller noe? Er man ikke det, tror jeg dessverre antallet personer interesserte nok til å ville kjøpe boken, ville være svært, svært få.

Er det et annet tema eller en historie du interesserer deg veldig for, og som du kan gjøre research til og skrive om? Kanskje må du besøke steder og reise, innhente informasjon fra kilder osv, men det er jo bare med på å fylle livet med noe interessant, gi deg mål og mening.

Med tanke på hvilke bøker som står stilt ut i bokhandlerne, må det nok dessverre veldig mye til for å kunne skrive en bok som er har et marked med tanke på salg; hvis dette skulle bli aktuelt for min del, tror jeg nesten at jeg får satse på privat utgivelse.

Og a propos bøker som selger; loppemarkedene er fulle av bøker om mat og vin, det samme er gjenbruksstasjonene og brukthandlerne der man kan kan gi bort slike bøker, og tror neppe noe antikvariat ser noen mening i å ta inn en bok om mat, da dette er bortkastet hylleplass.

Likevel gir forlagene fortsatt ut bøker om mat - hvorfor ...?

Dette må da være like salgsbart og utdatert som diktsamlinger, som omtrent ingen kjøper, bortsett fra bibliotekene som tar dette inn som en del av innkjøpsordningen, men selv der er tallet på utlån av dikt ikke noe å rope hurra for.

Anonymkode: d9b47...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så har du bøker, som blir gitt ut på eget forlag, men der forfatter klarer å få blest rundt seg selv og får boken til å bli en snakkis, så den selger seg selv. Et godt eksempel der i nyere tid er "Skammens mødre".
Boken ble refusert fra flere forlag og forfatter ga ut boken selv. Hun klarte å bli snakket om i lokale grupper i Bergen som feks Bergen i gamle dager, mange lesere kontaktet butikker for å få tak i boken og der ble såpass mye blest rundt boken at forfatter ble intervjuet av aviser osv. Så kan man jo diskutere kvaliteten av en bok som er skrevet av en forfatter som aldri tidligere har gitt ut noe og ikke har noen redaktør i ryggen, men boken selger den og mange liker den.

Finner man noe som endel kan kjenne seg igjen i, som noen plukker opp og snakker om i grupper med felles interesse som boken har, så kan man klare mye.

Lykke til :)

Anonymkode: 8eb60...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 19.25):

Nei, du har nok rett i at det ikke ville være så mange som ville vert interessert i å lese boken, men tanken bak er ikke at jeg vil selge mest mulig. Heller det at jeg tenker det ville vert en fin del av min prosess mot det å bli bedre og å få et liv jeg føler er verdt å leve. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 19.27):

Uavhengig av om du får den utgitt eller ikke, så tror jeg det kan være en fin øvelse å skrive seg gjennom eget liv. 

Anonymkode: 82487...97e

Akkurat dette tenker jeg også. Tenker det kunne ha hjulpet meg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (På 14.6.2022 den 19.35):

Jeg har ingen erfaring med å å gi ut bok. Jeg har verken kompetanse eller nok informasjon om din bok er verdt å lese, til å si om du kommer til å lykkes eller ikke.  De fleste av oss har mange drømmer som ikke går i oppfyllelse i løpet av livet uten at vi angrer på at vi prøvde. Du liker å skrive, og får tilbakemeldinger på at du har noe å melde –  Så dumt å ikke prøve, tenker nå jeg! Av og til kan reisen være like viktig som målet, og at du uansett kan ha nytte og glede av å skrive ned tankene dine. Lykke til!

Ja, det er jo verdt det å prøve tenker jeg. Takk for det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...