Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er nå nettopp ferdig med videregående skole, hvor jeg nå går ut med kun seksere (64 poeng). Har tatt fordypningsfag som kjemi 2, biologi 2, fysikk 2 og R2-matte og er egentlig ikke noen fag/emner som jeg ikke liker, (kanskje uten om norsk språkhistorie 😛). Men dilemmaet mitt nå er at jeg ikke er sikker om jeg skal velge å studere medisin eller ind.øk til neste år. Har søkt og har foreløpig ind.øk på 1. plass, og medisin på 2-5. plass men kan omprioritere valgene frem til 1. juli.

Jeg føler jeg har en lidenskap for medisin; mer spesifikt det å forske og oppdage noe (f. eks. en medisin) som kan forbedre folkehelsen og bidra til innovasjon i samfunnet, og som kan få mitt navn ut i akademikerverden.

Men samtidig er lønn en viktig parameter for meg da jeg ikke kommer fra en ressurssterk familie med god råd, og derfor vil jeg jo ha meg en jobb med relativt gode lønnsutsikter slik at jeg både kan leve komfortabelt selv og i tillegg gi tilbake til foreldrene mine som har stått på for å tilrettelegge gode muligheter for meg til tross for vanskelige omstendigheter. Jeg har jo hørt at forskning ikke er særlig populært blant utdannede leger (da det kanskje er lavere lønnet enn andre jobber og spesialiteter en lege kan drive med), noe som gjør at jeg blir noe usikker på denne veien. Av de andre jeg kjenner som skal studere medisin, er ikke penger et like så viktig parameter og de skal studere medisin hovedsakelig pga. interesse for faget, prestisje og/eller at de har gode nok karakterer til det.

Indøk derimot har jeg hørt  kan føre til yrker med mye høyere lønn. Er også  interessert i finans/økonomi og generelt entreprenørskap og det å tjene penger. Så da tenker jeg hovedsakelig å satse på finans (investment banking, private equity og generelt meglingsyrker) dersom jeg går indøk, men har hørt at folk i disse bransjene ofte kan jobbe 80-100 timer i uka (hvert fall i USA; Wall Street), og lurer på om jobben i denne bransjen er like ekstrem her i Norge. For da  virker det noe bekymringsvekkende for meg da man ikke vil få noe liv ved siden av karrieresatsingen. Alternativt kan man også bli konsulent etter endt studie på indøk, men lønna er nok lavere, men til gjengjeld får man mindre heftige arbeidsuker. 

Så håper ikke dette ble for spesifikt, og setter utrolig stor pris på alle svar og tips rundt disse to studiene og mulighetene etter studiet. Vil gjerne ha et bedre innsikt før jeg bestemmer meg 100%

På forhånd takk!

Anonymkode: 50e69...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 tilsvarer 5,5 da foreldrene dine gikk ut av VGS, men veldig bra uansett. Gratulerer!

Den sikreste veien til høy lønn og ordnet arbeidstid, er odontologi.

Medisin er fremdeles assosiert med høy status, selv om yrket har gjennomgått en feminisering de siste tiårene. Det innebærer mindre selvstendighet og mindre kontroll med arbeidsdagen. Gutter søker derfor andre yrkesveier, kun 30 prosent av søkerne til medisin for tiden er gutter. Vakter og ugunstig arbeidstid trekker ned når legene selv vurderer yrket. Tar du riktig spesialitet kan du unngå noe av dette.

Du kan være både lege og forsker samtidig.

Indøk er ikke en profesjonsutdanning, så her kan du ende opp i alt mulig mellom himmel og jord. Du er ikke garantert høy lønn, men de best lønnede ligger godt over legene.

For øvrig er det fullt mulig å ta begge utdannelsene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler ikke indøk er et så attraktivt studie, , ville heller valgt økonomi på BI elller NHH.og bygge videre på master. Men nå som du har søkt deg inn på dette, ville heller anbefalt medisin fremfor indøk. Du har bedre lønn og du vil ha gode jobbmuligheter. Utdanning i indøk føler jeg ikke gir en  tittel om hva du er utdannet som,  hverken økonom eller siviløkonom. Men lege er mere prestisje. 

Anonymkode: 9fa11...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at lønn er det vesentlige her, så da anbefaler jeg at du søker NHH.

Anonymkode: 56d05...eb8

Skrevet

Jeg tenkte som deg, TS. Gikk først på Indøk, men sluttet, begynte så på medisin, men sluttet. Gikk heller for det som alltid var "min" greie, som var matematikk og senere statistikk, og har aldri angret på det, skulle selvsagt gjort det med én gang. Selv om jeg ikke hadde bruk for de gode karakterene jeg hadde for å komme inn. Tenk heller på hva du er god til, hva du har lyst til.

For all del, det kan jo være indøk eller medisin er det som virkelig passer for deg, men disse to studiene er ikke spesielt like, annet enn at det er høye opptakskrav.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta et friår og tenk over hva du orker å leve med resten av ditt liv. Bra nok lønn får du i begge områder, i forskning også. 

Anonymkode: 267b3...5dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle spesialistene jeg kjenner holder på med forskning, så jeg skjønner ikke hvorfor du tror at det er lite populært. Mange begynner på phd'en sin mens de går på medisin, og fortsetter etterpå. Her ser du hvordan en slik mulighet kan være: https://www.ntnu.no/studier/cmed/forskerlinjen

Fordelen med medisin er at du er sikret jobb etterpå. Det er mangel på leger i landet. På Ind.øk. får du en generalistutdanning, du er ikke garantert høy lønn etterpå. Du er og mer utsatt for svingninger i markedet med ind.øk.

Anonymkode: 0155a...a6c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre lønn og arbeidstider med indøk. Men du får langt flere damer om du velger medisin.

Anonymkode: 76665...087

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Dr. Lanke skrev (11 timer siden):

6 tilsvarer 5,5 da foreldrene dine gikk ut av VGS, men veldig bra uansett. Gratulerer!

?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå inn i medisin med den motivasjonen i hvertfall.. Smakløst å være så opptatt av lønn og status, mistenker egentlig deg for å være troll når du skriver sånt. Men om du mener det er forskertilbærelsen ikke godt betalt i utgangspunktet, som stipendiat må du regne med årslønn rundt 500.000,-.

Anonymkode: d0825...620

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Føler ikke indøk er et så attraktivt studie, , ville heller valgt økonomi på BI elller NHH.og bygge videre på master. Men nå som du har søkt deg inn på dette, ville heller anbefalt medisin fremfor indøk. Du har bedre lønn og du vil ha gode jobbmuligheter. Utdanning i indøk føler jeg ikke gir en  tittel om hva du er utdannet som,  hverken økonom eller siviløkonom. Men lege er mere prestisje. 

Anonymkode: 9fa11...1d2

Kan du utdype med hva du legger i et attraktivt studie? Mener du da i næringslivet etter studiene? For poenggrensene fra samordna opptak viser jo at indøk krever 61.6 poeng for førstegangssøkere, mens en master i økonomi og administrasjon på NHH «kun» krever 54-55 poeng (tall fra 2021 - hvis jeg husker riktig). Har dog også vurdert økonomi og administrasjon på NHH, og har det i søknaden min, så kan også vurdere det studiet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke gå inn i medisin med den motivasjonen i hvertfall.. Smakløst å være så opptatt av lønn og status, mistenker egentlig deg for å være troll når du skriver sånt. Men om du mener det er forskertilbærelsen ikke godt betalt i utgangspunktet, som stipendiat må du regne med årslønn rundt 500.000,-.

Anonymkode: d0825...620

Mente absolutt ikke å fremstå som et «troll», og jeg kan være ærlig å si at jeg er meget interessert i mange emner innen medisin, noe som også skyldes min store interesse for fagene kjemi og biologi som jeg har hatt på skolen. Denne lidenskapen er en viktig faktor for hvorfor jeg akkurat vurderer å studere medisin; men jeg må likevel innrømme å si at lønn er en annen viktig parameter for meg; vil tro at det også er det for mange andre som søker medisin. Status er folk også mer eller mindre opptatt av, enten om man bevisst streber etter det eller ei. Og derfor føler jeg at det er for politisk korrekt å kritisere folk som velger medisin ettersom de også ønsker god lønn og status i tillegg til en solid og meningsfull utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det virker som at lønn er det vesentlige her, så da anbefaler jeg at du søker NHH.

Anonymkode: 56d05...eb8

Har du noe kilde på at siviløkonomer fra NHH har bedre lønnsutsikter enn indøkere (siv.ing). For ut fra det jeg har sett på nettet, ser indøkere til å ha en høyere startlønn i hvert fall; lenger ut i karrieren vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Begynner selv sannsynligvis på indøk til høsten. :) Vingler litt mellom utdanninger, men bare mellom de andre siving linjene og ikke NHH eller medisin da. Kanskje vi ses! :)

Anonymkode: d06ae...060

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 1.16):

Så håper ikke dette ble for spesifikt, og setter utrolig stor pris på alle svar og tips rundt disse to studiene og mulighetene etter studiet. Vil gjerne ha et bedre innsikt før jeg bestemmer meg 100%

På forhånd takk!

Du vet at medisin er det beste valget, spesielt for noen med din bakgrunn. Det er ingenting å tvile på en gang. Det er også en "safe" jobb, der du ikke trenger å tenke på om Børsen går opp eller ned fra den ene dagen til den andre. Finans er ikke lenger så attraktivt sammenlignet med tidligere. Når man ser litt tilbake på finanshistorien og utviklingen når det gjelder arbeidsmarkedet på dette området, så kunne en være telefonselger på 1990-tallet og fortsatt få jobb i finans. Det var vanlig på den tiden å se finansmeglere holde to sånne telefoner i hvert øre, med ledninger inn i veggen 😆 Men de tjente penger på 80- og 90-tallet, uten formell utdanning.

På samme måte som du kunne bli eiendomsmegler så sent som på 2000-tallet. Det var ikke krav da til at du måtte gå eiendomsmegler ved BI. Det kom først etter 2008, eller rundt der. 

For de som ikke vet, advokater kan også selge leiligheter i likhet med eiendomsmeglere.

Og i dag, ser du at eiendomsmegler er mye mer stressende å være enn det var tidligere, og kravene til formell kompetanse har økt betraktelig.

Men så kom internett og digitalisering og alt som følger med innen finansbransjen, og kravene når det gjelder utdanning og kunnskap har eksplodert samtidig som det har blitt ekstremt mye vanskeligere å få slike stillinger. En må "putte inn" langt mer tid, energi, svette, riktige connections og bakgrunn, for å få den samme stillingen i dag, sammenlignet med 90-tallet, da de fortsatt jobbet med telefoner med ledning.

Ja, og, antallet timer en må jobbe i finans er sjeldent avgrenset. En er alltid "på jobb", og det er ekstremt stressende. Om du hadde lest hvordan mange meglere holder på å kollapse i USA nå for tiden av overarbeid, så hadde du blitt skremt av den rapporten. 

Men som lege, kan du fortsatt jobbe med finansrelaterte investeringer ved siden av, som hobby. Men du kan ikke være "hobby lege" om du går for å studere ind.øk.  Lege gir deg, med andre ord, svært solid utgangspunkt, som heller ikke hindrer deg i å holde på med det du vil av investeringer på fritiden din.

På samme måte som en advokat trenger ikke å være eiendomsmegler for å investere i og selge leiligheter.

Lege gjelder også alle sektorer, både offentlig, kommunal og privat om du vil, mens finans med Børsen på slep, er ikke en del av offentlig og kommunal sektor.

Indøk er egentlig bortkastet om du skal drive med generell entreprenørskap eller noe innenfor finans. Du trenger ikke å studere indøk for å få oversikt over generell entreprenørskap og finans. 

Medisin er helt klart det beste valget her.

Anonymkode: 47891...8f3

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du vet at medisin er det beste valget, spesielt for noen med din bakgrunn. Det er ingenting å tvile på en gang. Det er også en "safe" jobb, der du ikke trenger å tenke på om Børsen går opp eller ned fra den ene dagen til den andre. Finans er ikke lenger så attraktivt sammenlignet med tidligere.

"Safe" jobb ja. Det er ganske mange som sliter med å få LIS-stillinger, det leser jeg stadig om i avisa. Det er kamp om disse. Medisin er også 6-årig, i tillegg til at man har spesialisering. Det er et lenger studium. Indøk gir mange flere valgmuligheter enn medisin, man er egentlig låst til å bli lege. Joda, man kan jobbe i administrasjonen, men de færreste får disse jobbene og antakelig må man ha mange års erfaring før man får disse.

På samme måte som du kunne bli eiendomsmegler så sent som på 2000-tallet. Det var ikke krav da til at du måtte gå eiendomsmegler ved BI. Det kom først etter 2008, eller rundt der. 

For de som ikke vet, advokater kan også selge leiligheter i likhet med eiendomsmeglere.

Og i dag, ser du at eiendomsmegler er mye mer stressende å være enn det var tidligere, og kravene til formell kompetanse har økt betraktelig.

Men så kom internett og digitalisering og alt som følger med innen finansbransjen, og kravene når det gjelder utdanning og kunnskap har eksplodert samtidig som det har blitt ekstremt mye vanskeligere å få slike stillinger. En må "putte inn" langt mer tid, energi, svette, riktige connections og bakgrunn, for å få den samme stillingen i dag, sammenlignet med 90-tallet, da de fortsatt jobbet med telefoner med ledning.

Ja, og, antallet timer en må jobbe i finans er sjeldent avgrenset. En er alltid "på jobb", og det er ekstremt stressende. Om du hadde lest hvordan mange meglere holder på å kollapse i USA nå for tiden av overarbeid, så hadde du blitt skremt av den rapporten. 

Avsporing...

Indøk gir jo mange flere muligheter enn å jobbe med finans... Med indøk er man svært fleksibel til å bytte beite om man finner ut at man ikke trives med sin jobbsituasjon.

Lege gjelder også alle sektorer, både offentlig, kommunal og privat om du vil, mens finans med Børsen på slep, er ikke en del av offentlig og kommunal sektor.

Indøkere er svært attraktive, ønsker man å jobbe for offentlig sektor så får man det garantert.

Indøk er egentlig bortkastet om du skal drive med generell entreprenørskap eller noe innenfor finans. Du trenger ikke å studere indøk for å få oversikt over generell entreprenørskap og finans. 

Man trenger teknisk sett ikke å studere noen ting for å drive med det. Men indøk er et bedre utgangspunkt enn medisin. Med medisin bør man være særdeles interessert i å jobbe med pasienter, sykdommer og slikt. 

Husk at man er svært attraktiv som en indøker. Man kan jobbe med finans, management consulting, IT, energi, produksjon, osv. Det er bare å se hva dagens indøkere gjør i Alumni-undersøkelsene eller Diplomundersøkelsene fra Bindeleddet. Spesielt hvis du er litt usikker som meg hva du egentlig spesifikt ønsker å jobbe med, så er indøk et godt valg pga. man ikke stenger noen dører. Medisin begrenser deg til å måtte jobbe med akkurat det fagfeltet. Indøk er mye bredere, og for meg personlig mye mer interessant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Safe" jobb ja. Det er ganske mange som sliter med å få LIS-stillinger, det leser jeg stadig om i avisa. Det er kamp om disse. Medisin er også 6-årig, i tillegg til at man har spesialisering. Det er et lenger studium. Indøk gir mange flere valgmuligheter enn medisin, man er egentlig låst til å bli lege. Joda, man kan jobbe i administrasjonen, men de færreste får disse jobbene og antakelig må man ha mange års erfaring før man får disse.

.

Studerer du eller har studert indøk? I så fall hvordan er utvekslingsmulighetene? Er det mulig å utveksle til topp-universiteter rundt om i verden? Har du noen eksempler? Er det dyrt?

Og er det mulig gode muligheter å få økonomi/IT-relaterte deltidsjobber under studietida i Trondheim?

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet du hvor mye de beste legene (ikke fastleger) i Norge tjener? Antar at det er i privat sektor, men er det over 2-3 mill?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

sliter med å få LIS-stillinger, det leser jeg stadig om i avisa. Det er kamp om disse. Medisin er også 6-årig, i tillegg til at man har spesialisering. Det er et lenger studium. Indøk gir mange flere valgmuligheter enn medisin, man er egentlig låst til å bli lege. Joda, man kan jobbe i administrasjonen, men de færreste får disse jobbene og antakelig må man ha mange års erfaring før man får disse.

Avsporing...

Indøk gir jo mange flere muligheter enn å jobbe med finans... Med indøk er man svært fleksibel til å bytte beite om man finner ut at man ikke trives med sin jobbsituasjon.

Indøkere er svært attraktive, ønsker man å jobbe for offentlig sektor så får man det garantert.

Man trenger teknisk sett ikke å studere noen ting for å drive med det. Men indøk er et bedre utgangspunkt enn medisin. Med medisin bør man være særdeles interessert i å jobbe med pasienter, sykdommer og slikt. 

Husk at man er svært attraktiv som en indøker. 

1. Nå er det slik at den erfaringen man får de første årene, er de som betyr noe senere. Utdanningen begynner å miste sin betydning, jo mer erfaring en får. Det betyr, om du har fått erfaring som konsulent, så er det ikke bare bare å bytte over til energi og produksjon. En velger et spor, og prøver å rykke oppover det sporet. I dette tilfellet var det snakk om finans. Sånn er det. Alt det andre er irrelevant.

2. Ja, det er du som driver med avsporing, når du nevner energi, produksjon, IT. Det var overhodet ikke nevnt av TS. Jeg nevnte advokat for å vise hvordan yrket gir også rett til å praktisere andre yrker, der eiendomsmegler blir overflødig. På samme måte som det er overhodet ikke nødvendig å gå ind.øk for å drive med finans ved siden av, som frivillig hobby. 

Det er ingen tvil i at "ren" sivilingeniør slår enhver ind.øk når det gjelder ting som energi og produksjon, og for det andre, om man er interessert i IT, så går man heller for IT. Men det var ikke dette som ble nevnt.

3. Det stemmer, man er svært attraktiv som ind.øk om man har riktig sosial bakgrunn og ikke minst "riktig" etnisk bakgrunn. Vi vet allerede (som nevnt av TS) at hen kommer fra en mer ikke-tradisjonell bakgrunn. 

Medisin og odontologi er langt mer åpne for ikke-tradisjonelle mennesker. Dette er sikre og meget attraktive jobber.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet du hvor mye de beste legene (ikke fastleger) i Norge tjener? Antar at det er i privat sektor, men er det over 2-3 mill?

Det gjør de. Det finnes en rekke private foretak, som Volvat, Dr DropIn, osv. De tjener fett på pengesterke kunder som ikke gidder å vente i helse- og undersøkelseskøene lenge. 

Bare se på pandemien. Betydningen av ALT som har med helse å gjøre, økte med enda flere hakk. Pandemien viste betydningen av medisinsk kunnskap og den viste at regjeringer verden over er villige til å betale hva som helst omtrent. Det samme gjelder private personer som i stadig større grad går til private. 

Ind.øk + "feil bakgrunn" er veldig dårlig kombinasjon. Dessuten, de som har "riktig" bakgrunn og ønsker å drive med finans, går naturligvis for Quantitative Finance og kaster ikke bort tiden på Ind.øk. 

Kronjuvelen innen finans når det gjelder utdanning, vet du hva det er?

Det er CFA Level 1, Level 2 og Level 3. En av de hardeste testene i verden, på generell basis. CFA står for: Chartered Financial Analyst.

Enhver CFA-er kan vaske gulvet med en Ind.øker innen finans. CFA kan bruke Ind.øk-en som en mopp 😂

CFA er så brutal hard, at folk anser karakter C for å være helt sjef. Over halvparten stryker, og dette er folk som allerede jobber med finans. Så hard er testen. 

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/BJaK39/den-vanskeligste-eksamenen-jeg-noen-gang-har-tatt

Men for din del, er det ingen tvil i at medisin og lignende yrker er aller best, og det vil ikke være noe problem å oppnå millionlønn som lege. Nettopp det faktumet at du kan bevege deg over alle sektorer, som gjør at du har et hav av muligheter. 

• Liker 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...