Gå til innhold

Forloveden min har ekskonas navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen etternavn er beskyttet og kan ikke bare "tas" uten videre.

Så det er ikke sikkert det bare er å skifte etternavn for TS til samme som sin manns. 

Anonymkode: 5b985...f88

Så lenge man gifter seg så er ikke det noe problem. 

Min x hadde sjeldent etternavn, og jeg kunne ikke bytte til hans navn som samboere. Men som gift kunne jeg. Valgte likevel å beholde mitt eget, da. 

Anonymkode: 54a37...eb2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 0.12):

Hvorfor er det mer praktisk? 

Anonymkode: 0c785...52b

Lettere for barna å lære sitt fulle navn når det bare er ett etternavn i omløp, det står ett etternavn på postkassa, ett etternavn på dørskiltet, alle skjønner med én gang at jeg og mannen er gift og ikke bare samboere, alle skjønner med én gang at barna er mine og at jeg ikke bare er stemor osv. osv.

For meg er det tusen grunner til å ha samme etternavn og ingen til å ikke ha det. Det felles etternavnet kan fint være mors, selvfølgelig, men ikke i dette tilfellet, siden mannen har barn fra før.

Anonymkode: c8acd...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt en eks kones navn. Men han kan heller ta ditt navn som et mellomnavn. 
jeg tok mannen sitt navn da vi giftet oss 

Anonymkode: 44559...0d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde beholdt mitt eget, han kan alltids ta ditt som mellomnavn om han vil det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 7.51):

Min x hadde sjeldent etternavn, og jeg kunne ikke bytte til hans navn som samboere. Men som gift kunne jeg. Valgte likevel å beholde mitt eget, da. 

Om man har vært samboere i minst to år eller har barn sammen kan man også bytte til navnet selv om det er sjeldent/beskyttet.

Anonymkode: b3585...2cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 1.25):

Så barna dine vil faktisk få etternavnet til eksen hans. 🤣 Blir moro hver gang han må forklare noen at det ikker er eksens barn. Stakkars deg. Hadde forresten beholdt mitt eget navn.  Så må jeg si meg uening når mange sier at det er hans navn nå. Det kan hende, men det er fremdeles eksen navn også. Det er derfor han har det liksom.

Anonymkode: a2d51...830

Hvor ofte må du forklare hvorfor ungene dine heter det de heter egentlig? Det har jeg aldri opplevd, og jeg har hatt barn ganske lenge.

Jeg tror dessuten de fleste vil anta at mannen hadde dette etternavnet først, og at det er eks-kona som ikke bytter tilbake til det navnet hun er vokst opp med. Folk tar for gitt at kvinner tar menns etternavn og at barna får fars etternavn.

Anonymkode: 3e806...951

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde beholdt mitt eget etternavn. Hadde ikke klart å bære min manns ekskones etternavn. Det hadde vært rart for meg. 
 Beholdt mitt da vi giftet oss ene og alene fordi jeg har hatt samme etternavn i så mange år at det var ikke riktig for meg å plutselig skulle hete noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/4/2022 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Lettere for barna å lære sitt fulle navn når det bare er ett etternavn i omløp, det står ett etternavn på postkassa, ett etternavn på dørskiltet, alle skjønner med én gang at jeg og mannen er gift og ikke bare samboere, alle skjønner med én gang at barna er mine og at jeg ikke bare er stemor osv. osv.

Hvis du synes det er veldig upraktisk med to navn på dørskiltet og postkassa forstår jeg godt at du vil bytte navn. Hvis slike ting fremstår som upraktisk har du nok med utfordringer i hverdagen... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noen sinne opplevd noen problemer med at barna mine ikke har samme etternavn som meg. De har mitt mellomnavn som mellomnavn, men det brukes aldri, verken av meg eller dem.

Anonymkode: 3b821...90b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 7.44):

Så det er ikke sikkert det bare er å skifte etternavn for TS til samme som sin manns. 

Jo, så lenge hun er gift med han kan hun ta hans navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (1 minutt siden):

Det kan man også om man har vært samboere i minst to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret ikke mitt tilbake etter skilsmissen fordi jeg og ungene da hadde samme etternavn, faktisk tenkte jeg ikke på at det var en greie før dagen jeg giftet meg med min nye mann noen i ettertid påpekte at presten hadde brukt min eksmanns navn på meg i kirken, hverken mannen eller jeg hadde stusset i det.. Han ble kjent med meg som Kari Nordmann så for han spilte det ingen rolle, og kun dette ene mennesket reagerte på det.. Så noen overtenker, andre gjør ikke.. Ikke vær den som overtenker., 

https://fb.watch/e7yZ04LsHb/

Anonymkode: b0bbb...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 7.51):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om man har vært samboere i minst to år eller har barn sammen kan man også bytte til navnet selv om det er sjeldent/beskyttet.

Gidavmeg skrev (19 minutter siden):

Hvis det er færre enn 200 som har etternavnet i Norge, så er det beskyttet, og TS kan ikke ta det med mindre hun får godkjennelse av samtlige. 

Hadde navnet vært samboerens «pikenavn», så kunne hun tatt det ved ekteskap eller samboerskap.  Men det gjelder ikke når samboeren har «fått» navnet fra exkona. 

«Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap.
2. en av foreldrenes fornavn med ending som viser slektskapet, eller når navnet har en tradisjon i en kultur som tillater det, en av besteforeldrenes fornavn med ending som viser slektskap.
3. navn som er eller har vært en av foreldrenes eller besteforeldrenes fornavn, når navnet har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.
4.

navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 22.18):

Hvis han ikke vil bytte hadde jeg beholdt mitt eget. Jeg har uansett beholdt mitt eget i mitt liv. Kunne ikke falle meg inn å bytte, faktisk, hvorfor skulle jeg det, liksom. 

Anonymkode: e6808...82e

Samme her, ser ikke helt utfordringen. Hadde bare fortsatt å ha mitt eget navn.

Anonymkode: ccaad...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntaket her gjelder jo ved feks ekteskap. 

Vi er 4 stk som har vårt etternavn, jeg, mannen og to barn, om et av barna mine gifter seg og ektefellen vil ha navnet har de rett til de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjärterdam skrev (3 minutter siden):

Unntaket her gjelder jo ved feks ekteskap. 

Vi er 4 stk som har vårt etternavn, jeg, mannen og to barn, om et av barna mine gifter seg og ektefellen vil ha navnet har de rett til de. 

Ja, det har de rett til. Men hvis de skiller seg, og ektefellen beholder navnet, så kan ikke hans nye kone ta det navnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behold hvert deres. 

Anonymkode: 234dd...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (13 timer siden):

Hvis du synes det er veldig upraktisk med to navn på dørskiltet og postkassa forstår jeg godt at du vil bytte navn. Hvis slike ting fremstår som upraktisk har du nok med utfordringer i hverdagen... 

Jeg tror kanskje jeg har utfordringer i hverdagen, siden jeg har kapasitet til å tenke på dette. Men jeg synes faktisk det er negativt når det står på et dørskilt:

"Kari Nordmann

Truls Hansen

Trine, Malin og Ingeborg Hansen"

Da lurer jeg på om Kari er bonusmamma til Trine, Malin og Ingeborg. Eventuelt leieboer i sokkeletasjen.

Jeg synes det er fint, praktisk og romantisk når det står:

"Trine, Malin, Ingeborg,

Kari og Truls Hansen" (eventuelt Nordmann!).

Det føles mye mer som en familie, som er sammensveiset og en enhet. Jeg mener absolutt ikke at kvinner alltid skal ta mannens etternavn, det eneste som er viktig for meg er at vi alle sammen har samme etternavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Det føles mye mer som en familie, som er sammensveiset og en enhet

Snakk om bakstreversk tullprat. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 22.29):

Jeg tror kanskje jeg har utfordringer i hverdagen, siden jeg har kapasitet til å tenke på dette. Men jeg synes faktisk det er negativt når det står på et dørskilt:

"Kari Nordmann

Truls Hansen

Trine, Malin og Ingeborg Hansen"

Da lurer jeg på om Kari er bonusmamma til Trine, Malin og Ingeborg. Eventuelt leieboer i sokkeletasjen.

Jeg synes det er fint, praktisk og romantisk når det står:

"Trine, Malin, Ingeborg,

Kari og Truls Hansen" (eventuelt Nordmann!).

Det føles mye mer som en familie, som er sammensveiset og en enhet. Jeg mener absolutt ikke at kvinner alltid skal ta mannens etternavn, det eneste som er viktig for meg er at vi alle sammen har samme etternavn.

😂

Du hadde vel fått angst av vårt dørskilt:

Vera Hansen Johnsen og Fredrik Hansen Pettersen 

Astrid Hansen

Petter Johnsen 

Lisa Johnsen 

Dette er selvfølgelig alt fiktive navn da to av etternavnene vi egentlig har er svært sjeldne og kombinasjonene er det kun vi som har. Skulle likt å se hva hjernen din greide å tenke i forhold til familierelasjonene våre og bakgrunn for navnene. 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...