Gå til innhold

Bør jeg ta celleprøve?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 26 år. Tok celleprøve da jeg var 23 grunnet uregelmessige blødninger som viste lette celleforandringer. Tok så ny celleprøve et år senere som var fin. Fikk informasjonsbrev nå om at det er anbefalt å ta celleprøve etter at man har fylt 25. Bør jeg ta celleprøve snart, eller kan jeg vente noen år siden jeg tok for to år siden? Hvor ofte bør man ta celleprøve? Vil helst ikke bruke opp legens tid hvis det ikke trengs. Har fått uregelmessige blødninger på nytt, men mistenker det skyldes prevensjon. 

Anonymkode: ee396...c95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er anbefalt å ta celleprøve hvert tredje år.

Anonymkode: a4459...067

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det 

Anonymkode: 7c435...a43

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt det, har selv tatt hvert andre år uten at jeg er i noe risikogruppe eller har hatt symptomer. Men akkurat livmorhalskreft er noen lumske greier og har hatt så mange rundt meg som har gått på en smell og endt opp med noe dritt så bedre å ta enn å ikke gjøre det.

Nå siste gang så fikk jeg en slik ekstra test på HPV, alle som over 34 fikk det og den var fin så jeg  trenger ikke å ta før om fem år. Er ikke akkurat i noe høyrisikogruppe for livmorhalskreft heller så det var jo veldig greit. Har man ikke HPV viruset så er man jo ganske så safe.

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde tatt det, har selv tatt hvert andre år uten at jeg er i noe risikogruppe eller har hatt symptomer. Men akkurat livmorhalskreft er noen lumske greier og har hatt så mange rundt meg som har gått på en smell og endt opp med noe dritt så bedre å ta enn å ikke gjøre det.

Nå siste gang så fikk jeg en slik ekstra test på HPV, alle som over 34 fikk det og den var fin så jeg  trenger ikke å ta før om fem år. Er ikke akkurat i noe høyrisikogruppe for livmorhalskreft heller så det var jo veldig greit. Har man ikke HPV viruset så er man jo ganske så safe.

Når du sier det kom jeg på at jeg også tok sånn ekstra test for HPV sist gang, og at jeg ikke hadde viruset. Mener legen sa jeg kunne vente tre år før ny celleprøve? Jeg har stått lenge på liste uten fastlege og har derfor kun vikarer her og det, så jeg går litt i surr med hva legene har sagt. Den første legen som tok første celleprøve (som viste forandringer) sa jeg skulle ta kontroll årlig i tre år, men legen jeg kom til året etter (med negativ test for HPV) sa jeg ikke trengte ny kontroll året etter pga fine prøver, så da droppet jeg det. Men kanskje jeg bør ta en ny test innen det neste året eller noe slikt

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du sier det kom jeg på at jeg også tok sånn ekstra test for HPV sist gang, og at jeg ikke hadde viruset. Mener legen sa jeg kunne vente tre år før ny celleprøve? Jeg har stått lenge på liste uten fastlege og har derfor kun vikarer her og det, så jeg går litt i surr med hva legene har sagt. Den første legen som tok første celleprøve (som viste forandringer) sa jeg skulle ta kontroll årlig i tre år, men legen jeg kom til året etter (med negativ test for HPV) sa jeg ikke trengte ny kontroll året etter pga fine prøver, så da droppet jeg det. Men kanskje jeg bør ta en ny test innen det neste året eller noe slikt

Jeg tenker det spørs litt på sexlivet, har du et så tar du celleprøve, har du ikke så kan du faktisk drøye det. 😄 Til meg så sa de 5 før neste celleprøve eller HPV test men tror det har med alder og slikt å gjøre. De i din alder er vel fortsatt på celleprøve hvert tredje år mener jeg å huske... Men er ikke verst at du fikk den prøven da, en venninne av meg ville og ta den men hun fikk ikke for hun var ikke "gammel" nok.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er anbefalt å ta celleprøve hvert tredje år.

Anonymkode: a4459...067

Nei, nå er det faktisk hvert 5. år fordi man tester for HPV, og så lenge den er negativ kan det gå 5 år. 

HPV-negativ – ny prøve etter 5 år

De kvinnene som er HPV-negative har veldig lav risiko for å utvikle celleforandringer og livmorhalskreft, og kan vente fem år til neste livmorhalsprøve.

Den gamle testmetoden gir også veldig bra kreftforebyggende effekt, men med den må kvinnene sjekke seg hvert 3. år.

Livmorhalsprogrammet sender kvinnene påminnelse når det er tid for ny prøve, uansett hvilken testmetode som er brukt på den forrige prøven deres.

https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/status-for-implementeringen/

Anonymkode: 12851...38a

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker det spørs litt på sexlivet, har du et så tar du celleprøve, har du ikke så kan du faktisk drøye det. 😄 Til meg så sa de 5 før neste celleprøve eller HPV test men tror det har med alder og slikt å gjøre. De i din alder er vel fortsatt på celleprøve hvert tredje år mener jeg å huske... Men er ikke verst at du fikk den prøven da, en venninne av meg ville og ta den men hun fikk ikke for hun var ikke "gammel" nok.

TS her. Har hatt samme partner de siste årene og kommer (forhåpentligvis) til å ha samme partner fremover, så da tenker jeg jeg kan drøye en stund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...