Gjest Miloine Skrevet 28. november 2005 #21 Skrevet 28. november 2005 (endret) Dette kjenner jeg veldig godt igjen fra da sønnen min var liten! Han ble skikkelig hyper(han var hyperaktiv fra før av også, så jeg var da i kontak med eksperter på dette området) Sukker kan få barn til å bli veldig hyperaktive. (enkelte barn reagerer sterkere enn andre) Det legen min sa den gangen, og dette har jeg også hørt i ettertid, at eks. rødbrus, og godterier med veldig kunstig farge(eks. "svenskegodterier") er tilsatt veldig mye E stoffer av noe slag som gjør at spesielt enkelte barn utvinner ekstra mye energi av det. Dette ble jeg på det sterkeste frarådet fra legen om at min sønn skulle få i seg! Så ja, jeg har hørt om det, og opplevd det! må føye til en ting til, de vokser det av seg som regel! Sønnen min er nå 14 år og tåler dette uten å fly på veggene. Endret 28. november 2005 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #22 Skrevet 28. november 2005 Veldig bra at du er bevisst på kostholdet til barna dine, trådstarter! Det er mens de er barn de tilegner seg matvaner for resten av livet. Fedme er i enkelte tilfeller arvelig, men enda mer arvelig er vaner rundt mat! Selv om barna ikke reagerer med hyperaktivitet av sukker, så kan de oppleve å få bølgedalen når blodukkeret blir lavt igjen. Derfor bør ikke kostholdet bestå av for mye sukker. Da jeg vokste opp fikk vi godteri en gang i uka. Vi hadde ikke penger til å kjøpe godter selv. Jobber i butikk og ser stadig foreldre som kjøper seg ut av dårlig samvittighet ved å gi ungene bolelr og godter. Dessuten er det veldig mange barn som får mye ukepenger som de bruekr på godter. Noe av problemet er imidlertid at det er tilsatt sukker i veldig mye mat man kjøper i butikken, særlig av ferdigmaten. Tom brødet man kjøper i butikken er gjerne tilsatt søtning (enten sukker eller sirup), og pølsebrød er jo laget av bolledeig
Fru Blå Skrevet 28. november 2005 #23 Skrevet 28. november 2005 Nei, jeg har ikke merket at datteren min på 3,5 år har blitt spesiellt hyper av sukker. Hun kan få litt sjokolade midt i uka, og til lørdagsgodt f.eks. et kinderegg eller en liten pakke med pez drops. Hun får tynn blåbærsaft/kakao til turdager i barnehagen, ellers drikker hun ikke dette hjemme. Hun drikker bare vann til tørstedrikk. Hvis vi drikker brus til middag kan hun få litt brus blandet med vann. Vi har bare kaker og søte desserter til spesielle anledninger.
Stjerne˜ Skrevet 28. november 2005 #24 Skrevet 28. november 2005 Tja nå får mine barn snop av oss kun på lørdagen, og jeg må si at det er litt variert. Noen ganger føler jeg at spess størsta tar helt av
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå