Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #1 Skrevet 12. november 2005 Hei der Flere enn meg som har erfart at ungene omtrent skifter personlighet etter litt større sukkerinntak? Har to småtasser i huset, og den største på syv blir rett og slett ufin når han har fått i seg sukker. Med ufin mener jeg snarsint og hissig, og da kan liten tue velte stort lass, om dere skjønner meg. Til vanlig er gutten verdens mest elskelige vesen, men vi har altså lagt merke til at de største konflikt-situasjonene hjemme hos oss inntrer etter inntak av søtsaker. Når det gjelder minsta, blir hun bare ekstremt energisk og høylydt, selv om humøret der ikke ser ut til å påvirkes i den grad av sukkeret. Vi forsøker i stor grad å skjerme de to for for mye sukker i hverdagen, rent bortsett fra på lørdagene da, da får de litt. Men merker at det er vanskelig å gjennomføre dette konsekvent selvfølgelig, det inntrer jo stadig bursdager og lingnede, andre feiringer o.s.v. i barnehage og skolesammenheng. Å få den største i seng etter at han har vært i bursdagsselskap kan være en tålmodighetsprøve, eller også "balansegang på ekstremt slakk line, for å besrive situasjonen. Så jeg tror det er mye riktig i det de sier om at sukker har mange uheldige konsekvenser utover det at det inneholder mye energi og kan føre til fedme. Min erfaring er at de ungene som reagerer negativt på sukker, rett og slett heller ikke selv har det godt med seg selv og ønsker disse humørsvingningene. Derfor er jeg heller streng med mine to og sier nei når de ber om litt godterier, de blir skuffet, javel, men vi unngår på den måten de størte "kommersene" hjemme hos oss, som ofte har innebåret at enten mor eller far til slutt har mistet totalt tålmodigheten og eksplodert. Nå vel, det var litt om mine/våre erfaringer...
Gjest LoisLane Skrevet 12. november 2005 #2 Skrevet 12. november 2005 Nei, mine unger er heldigvis ikke sånn.
Polly Ester Skrevet 12. november 2005 #3 Skrevet 12. november 2005 Ja, jeg merker at mine to eldste reagerer på sukker. Han eldste har alltid vært ganske rolig av seg, så han blir "vanlig" aktiv - men kan bli til tider ganske høyrøstet. Yngstemann blir "hyper" og veiver med armer og klarer ikke å sitte stille. Nå har vi gått inn for sukkerfri hverdag så langt det går - det finnes sukker i omtrent all mat... og vi prøver på lørdager også. Han liker heldigvis Bonaqua og tar det som brus. Og så prøver vi med mindre godteri og mer frukt heller. Og så går det visst an å få tak i sukkerfri godteri, men det har vi ikke prøvd enda...
Brizzie Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 jeg satt og tenkte litt før jeg setter meg inn å skrive dette innlegget.. Barna dine kan jo få eks potetgull eller lign til lørdagsgodt - noe som i hvertfall minsker på sukkerinnholdet.. Jeg sjekket faktisk dette i dag til barne tv - de fikk en kinderegg og Bamse potetgull i paprika smak. Gjett om det falt i smak! De koste seg - til vanligvis på lørdager pleide jeg å gi litt sjokolade og litt forskjellig i en små skål (de får ikke så mye!!!) Merker på adferden deres i dag og de var ikke så vill som de pleide å være tidligere - da er saken avgjort - potetgull fremover!! og en(seff variere litt på potetgull poser på lørdager).. Hvorfor ikke prøve å gi potetgull og sukkerfri saft? eller brus som inneholder lite sukker.. BonAgua er ikke dumt.. Men eldste sønnen din er 7 - da er han nok veldig smart.. og krever godtis fremfor popkorn ell potetgull etc.. Heldigvis er det vi voksne som bestemmer handlelisten! Du kan forklare han hvorfor han ikke får godtis og sånt.. Jeg gjorde med eldste jenta mi - på 4 år - da hun ville ha Cola - jeg sa til henne at hun ikke får - ble spurt om hvorfor, da sa jeg Det er fordi du kan bli veldig urolig og høylytt og så videre - i en rolig måte - den forklaringen godtok hun og heller fikk saft eller noe i den dur.. som inneholdt mindre - jeg kutter ikke alt på en gang, en ting om gangen.. denne gangen potetgull - noe som hun valgte fra butikkhylla, og det aksepterte jeg at det ble bamse potetgull
Gjest Spacegirl Skrevet 13. november 2005 #5 Skrevet 13. november 2005 Nevøen min på 2 år reagerer voldsomt på sukker. Enten det er en sjokoladebit, et glass saft eller syltetøy på skiva. Han blir helt hyper, høylydt og energisk, og dersom han får noe sånt på kvelden er det håpløst å få ham til å sove. Det blir jo litt vanskelig i barneselskaper og sånt for han er forferdelig glad i godterier, men heldigvis holdes disse så tidlig på dagen at han rekker å roe seg ned i god tid før leggetid.
Furstina Skrevet 13. november 2005 #6 Skrevet 13. november 2005 Nej vi har inte märkt det. men så har vi inte heller serverat läsk/brus, saft, choklad, godis eller sylt på smörgås till sonen som snart är två år. Jag tycker varken att jag eller sonen behöver äta eller dricka sådant när det finns vatten, mjölk och frukt. Jag tänker både på blodsockret och på tänderna men även på vanan - det är vad VI lär honom att äta som blir naturligt. Det enda "godis" han får ibland är russin eller torkad frukt men den innehåller inte samma raffinerade socker och jag tror inte att han äter lika mycket frukt som han skulle ha ätit godis.
Bonnie Skrevet 13. november 2005 #7 Skrevet 13. november 2005 (endret) Min sønn på 9 "klatrer opp gardinene" etter litt sukkertøy. Endret 13. november 2005 av Bonnie
lil Skrevet 13. november 2005 #8 Skrevet 13. november 2005 Ja, de blir helt tussete, kan reagere både hyperaktivt og bli vrange i humøret samtidig som de får noen kraftige dotter i ørene slik at de ikke hører noenting Sukkerfri hverdag så langt det går, og kun litt på lørdagene. Farris istedet for brus (om man først er i en slik situasjon at brus blir servert) og gjerne chips eller popcorn til lørdagsgodt. Gir aldri mine barn sukkerfritt!
Gjest LoisLane Skrevet 13. november 2005 #9 Skrevet 13. november 2005 Gir aldri mine barn sukkerfritt! ← Jeg er heller ikke glad i å gi godteri uten sukker, lightbrus osv. Tror ikke kunstige søtningsstoffer er noe bra for barna mine på lang sikt. Vi har kun godteri og brus på lørdager, men kan ikke si jeg merker noen forskjell på ungene etter at de har spist sukker. Det hender nok at det blir kaker og yoghurt i uka, men ikke slik at det fortrenger hverdagsmaten.
Lillie Skrevet 13. november 2005 #10 Skrevet 13. november 2005 Nei, poden reagerer ikke på sukker. Han spiser kun godterier på lørdager, og en og annen yoghurt i ukedagene. Søskenbarnet hans derimot (som er en skikkelig rolig kar) blir propell etter litt sukker...
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2005 #11 Skrevet 13. november 2005 Da sønnen min var rundt 2 år, så måtte vi begrense sukkermengden, han ble nesten hyper, og ville ikke sove. Vi løste det med kun å servere et kinderegg og litt poetetgull. Cola (både pga sukker og koffein) var bannlyst i mange år.
Gjest Pecado Skrevet 13. november 2005 #12 Skrevet 13. november 2005 Mine blir gærne for å si det mildt.
Polly Ester Skrevet 13. november 2005 #13 Skrevet 13. november 2005 Bittelitt på siden her: Cola har jeg lest at er som gift for barn under 12 år. Nå er Cola den aller største synderen når det gjelder sukker og usunt, leste jeg et sted (et annet sted) - men Cola er som gift for små barn fordi kroppen deres ikke er modne nok til å bryte ned stoffene og blir lagret (eller noe sånt). Jeg har nekta begge mine to å få Cola før de er 12 - og etter det så får de litt, men det er veldig begrenset...
Pimbila Skrevet 13. november 2005 #14 Skrevet 13. november 2005 Har ikke merket noe særlig til det heldigvis.
Gjest LoisLane Skrevet 13. november 2005 #15 Skrevet 13. november 2005 Bittelitt på siden her: Cola har jeg lest at er som gift for barn under 12 år. ← Cola er neppe helsebot for noen.
Polly Ester Skrevet 13. november 2005 #16 Skrevet 13. november 2005 Cola er neppe helsebot for noen. ← Nei, selvfølgelig ikke. Men, for barn under 12 er det enda verre enn for andre, mente jeg med det.
Gjest Ingrid78 Skrevet 13. november 2005 #17 Skrevet 13. november 2005 Her blir også sønnen til samboeren min skikkelig lettirritert og sint når han får i seg sukker.
kitty Skrevet 13. november 2005 #18 Skrevet 13. november 2005 Nei, sønnen min forandrer seg ikke når han får sukker. Det virker som om dette fenomenet er blitt mer vanlig med årene. Da vi var små visste jeg kun om ei jente som ble vilter når hun spiste smågodt. Vi har ikke sånn "kun på lørdagene". Han får når vi andre får. Det blir ikke store mengden hver gang. Han ser ut til å stoppe når han har fått nok. Sukkerfrie produkter (light, lett ol) bruker vi ingen av oss. Brus drikker vi så godt som aldri. Men midt i denne sukkerdebatten tror jeg det er viktig å fokusere riktig. Godteri og brus er kun til kos og ikke altfor ofte. Mat kan gjerne inneholde sukker da kroppen trenger det (særlig hos små barn som vokser mye). Diskuterte youghurt med helsestasjonen for vi fikk tilbakemelding om at det ikke var lov å ta med youghurt i bhg. Hun mente som oss at hele debatten er litt "forskrudd". Selvfølgelig kunne man gi youghurt så lenge kosten ellers var fornuftig. Gullet har med seg youghurt i bhg hver dag. (han liker ikke melk så det er mest for å få i ham noe melkeprodukter).
Gjest gjest Skrevet 28. november 2005 #19 Skrevet 28. november 2005 Vel,jeg kunne dessverre ikke dy meg-kroppen trenger overhodet ikke raffinert sukker.Det har gjennomgått masse kjemisk behandling,og er fullstendig strippet for næringsstoffer.
Gjest StoreSky Skrevet 28. november 2005 #20 Skrevet 28. november 2005 Min datter blir ikke noe anderledes av sukker -hun er ganske så rolig av seg. Men ikke "propper" hun i seg heller - tar det med ro og spiser ofte ikke opp godteri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå