Gå til innhold

Hannkatt eller hunnkatt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil dere anbefale, hannkatt eller hunnkatt, og hvorfor?

Skal selvfølgelig kastreres/steriliseres. 

Anonymkode: 8a5f8...81d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller ingen rolle etter sterilisering, katt er katt 🐱

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt begge deler. Hun katter er ofte roligere og skal ikke markere revir hele tiden.  Samtidig har jeg hatt hankatter som er rolige også, men de er ofte mer  krevende. 

Anonymkode: 494f3...731

Skrevet

Har og har hatt begge deler i alle år - etter sterilisering/kastrasjon spiller kjønn svært liten rolle. Det er stor variasjon i personlighet uavhengig av kjønn.

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler, eller to hannkatter ville jeg sagt. Anbefaler alltid å skaffe seg to katter med en gang, spesielt når man skal ha kattunger. Det er uansett ikke så stor forskjell på hunn og hann, den store forskjellen ligger i hver enkelt katt sin personlighet. Jeg har hatt begge deler flere ganger og de er ikke sånn at man kan skille det å si «jeg har bare likt hannene», hvis det gir mening 🤣 Det sies jo at hunnene har litt mer tendens til å være drama, roligere og sjefete mens hannene er mer full av energi og «crazy» men jeg har ikke merket noe særlig til det, det går mer på personlighetene. 

Sjekk ut denne som forklarer hvorfor jeg anbefaler to: 

Hvis du sjekker ut flere av jackson sine klipp eller artikler så har masse på hva man bør vite om når man får seg en kattunge 😻 Kan være lurt å lese seg litt opp først! 

Anonymkode: 84e83...adf

Skrevet

Hannkatter har vel mer en tendens til å kunne stikke av, men om den skal steriliseres så gjør det ikke noe tror jeg. Bare pass på å gjøre det tidlig, en jeg hadde ble sterilisert for sent, så han prøvde enda å markere rundt i kåken...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begge deler, eller to hannkatter ville jeg sagt. Anbefaler alltid å skaffe seg to katter med en gang, spesielt når man skal ha kattunger. Det er uansett ikke så stor forskjell på hunn og hann, den store forskjellen ligger i hver enkelt katt sin personlighet. Jeg har hatt begge deler flere ganger og de er ikke sånn at man kan skille det å si «jeg har bare likt hannene», hvis det gir mening 🤣 Det sies jo at hunnene har litt mer tendens til å være drama, roligere og sjefete mens hannene er mer full av energi og «crazy» men jeg har ikke merket noe særlig til det, det går mer på personlighetene. 

Sjekk ut denne som forklarer hvorfor jeg anbefaler to: 

Hvis du sjekker ut flere av jackson sine klipp eller artikler så har masse på hva man bør vite om når man får seg en kattunge 😻 Kan være lurt å lese seg litt opp først! 

Det lureste er vel ett søskenpar? 

AnonymBruker
Skrevet

Har tre katter, to gutter og ei jente, og her er det jenta som er mest kosete, så ville nok gått for jente

Husk å kastrere, ikke sterilisere.

Anonymkode: 49eea...94f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har et søskenpar, jente og gutt. Gutten er glad i andre katter, jenta kunne nok fint vært «enekatt», hehe. Men de har sterke personligheter og er herlige på hver sin måte. 

Anonymkode: 0a5e6...3b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er det greieste og enkleste. Skulle jeg ha kjøpt fra finn (som jeg aldri hadde gjort da jeg ikke vil støtte huskatt avl) så hadde jeg spurt selger om hvilke to katter i kullet som kommer best overens og tatt de. Skulle jeg adoptert fra dyrebeskyttelsen og ville hatt kattunger hadde jeg gjort det samme. Men dyrebeskyttelsen her jeg bor har også en kategori som heter «hjertevenner» der de har to katter som går så godt overens at de adopteres ut sammen, ser flere dyrebeskyttelser har begynt med dette. At hvis to katter «finner» hverandre på dyrebeskyttelsen/i fosterhjem og blir avhengige av hverandre så adopteres de ut sammen.

Jeg har to nå som er forskjellig alder, ikke er i slekt og kom med flere mnd mellomrom og de trives veldig godt sammen. Det viktigste er at man introduserer de riktig(det slipper du jo hvis du har søksenpar), tilpasser miljøet og finner katter som passer sammen når det kommer til personlighet og energibehov. 

Når jeg sier tilpasser miljøet så mener jeg for eksempel at de har hver sin matskål, to eller tre kattedoer, hyller i høyden, flere av alt (altså to soveplasser eller mer) sånn at de slipper å sloss om ressursene. Hvis du googler «multicat household» så kommer det opp masse tips å tenke på! 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange katter, både egne og fosterkatter. Er virkelig ikke noe forskjell. Like kosete, lekne, spesielle, innpåslitne, masete og gode alle sammen. Kanskje jentene var litt mer lekne, men det er mer fordi gjennomsnittsjenta har vært yngre enn gjennomsnittsgutten. 

Anonymkode: d59b4...867

Gjest Luna Llena
Skrevet

Det spiller ingen rolle, så lenge de er kastrerte. 

AnonymBruker
Skrevet

(Det heter kastrering uavhengig av kjønn) 

jeg har hatt begge deler, å jeg syns egentlig ikke det spiller noen rolle (billigere å kastrere hann da). Alle kattene jeg har hatt har hatt ulike personligheter uavhengig av kjønn, hunnene opplever jeg som litt mer hjemmekjære og havner ikke like ofte i slosskamp. Hun vi har nå ble bestis med nabokatten (hann). Like gode alle sammen 🥰 

Anonymkode: 37e26...5a3

Gjest AprilRyan
Skrevet

Det kommer an på personligheten og problemene man ofte opplever med hannkatter forsvinner ofte når de blir kastrert.

Jeg synes ikke akkurat at min hannkatt er særlig mer krevende enn en hunnkatt. Han er rolig, kosete og leken når han er mye inne om høsten/vinteren. Klorer ikke på møbler og er enkel å ha med å gjøre. Det eneste negative er at sloss endel med andre katter selv om han er kastrert. Så det har blitt noen turer til veterinæren på grunn av skader, men det er sånne ting man må regne med når man har dyr.

Så personligheten er det som utgjør størst forskjell, men den ser man mest når de er blitt voksne.

Skrevet (endret)

Har hatt flest hannkatter, kastrerte de så fort de kom opp i rett alder. Hadde en tendens til å sloss og da skjønte jeg at puberteten var i gang. Ned til doktor dyregod. Så, ble den mye roligere, og slik er det med hunkatter også. Hun ble rolig straks sterilisering var et faktum, men de er mye bedre til å fange mus enn hannkattene var. I alle fall av de jeg har hatt. 

P.s. disse var/ er standard huskatter alle sammen.

Endret av tussi680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...