Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele denne uken har jeg malt huset med Butinox oljebeis. 4-6 timer hver dag. 

Leser nå at det kan være skadelig 😭

Jeg er 5+1 i dag. Stresser over om jeg kan ha gjort noe skade på fosteret. Har blant annet malt inni inngangsparti og under halvttak inn i kriker og kroker.

Noen andre som har gjort det samme og det har gått fint?

Anonymkode: ec7ef...492

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var med å pusse opp hus mens jeg var gravid. Malte innvendig og beiset utvendig. Min baby er i dag 23 år Og frisk som en fisk😉

Er du veldig urolig, synes jeg du skal ringe jordmor i morgen, kanskje du kan få komme til en ekstra sjekk/samtale. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette vil jeg mene ikke er grunn til å stresse over, men jeg husker jo redselen for at det gikk ned litt blåmuggost og spekepølse før jeg oppdaget graviditeten. Man ønsker jo å gjøre det helt perfekt og er sikker på at en glipp fører til klumpfot og ryggmargsbrokk.

Snakk med jordmor/lege, du blir garantert fortalt at du ikke har gjort noe galt og at dette går bra.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er skadelig å male når man er gravid. Visste du at du var gravid da du begynte å male?

Hvis ja, så var det en dum beslutning.

Hvis nei, så kan du ikke bearbeide deg selv for noe du ikke visste.

Mest sannsynlig går det bra.

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (9 minutter siden):

Det er skadelig å male når man er gravid. Visste du at du var gravid da du begynte å male?

Hvis ja, så var det en dum beslutning.

Hvis nei, så kan du ikke bearbeide deg selv for noe du ikke visste.

Mest sannsynlig går det bra.

Dette er da litt voldsomt! Det er forskjell på "det er en ørliten sjanse for at det kan skade" og "det er skadelig"!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Om dette var utendørs er det ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: d2b02...c01

• Liker 4
Skrevet
♥ skrev (40 minutter siden):

Dette er da litt voldsomt! Det er forskjell på "det er en ørliten sjanse for at det kan skade" og "det er skadelig"!

Svarte du til feil innlegg? For det du skrev henger ikke på greip med det jeg skrev.

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Svarte du til feil innlegg? For det du skrev henger ikke på greip med det jeg skrev.

Nå var det du som kalte det en dum beslutning. Synes du overdriver her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå var det du som kalte det en dum beslutning. Synes du overdriver her.

Det er skadelig å male når man er gravid og hvis man velger å male velvitende at man er gravid, så er det en dum beslutning. Fordi man utsetter fosteret med vilje for skadelig påvirkning. Og det er dumt. Og så er det slik at det er enten skadelig, eller ikke-skadelig. Graden av skade kan variere, men jeg skrev ikke noe som er feil. Hvis du gidder lese lengre enn den første setningen i mitt innlegg, så leser du også det står nederst. 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (7 minutter siden):

Det er skadelig å male når man er gravid og hvis man velger å male velvitende at man er gravid, så er det en dum beslutning. Fordi man utsetter fosteret med vilje for skadelig påvirkning. Og det er dumt. Og så er det slik at det er enten skadelig, eller ikke-skadelig. Graden av skade kan variere, men jeg skrev ikke noe som er feil. Hvis du gidder lese lengre enn den første setningen i mitt innlegg, så leser du også det står nederst. 

Nei. Fremdeles en grov overdrivelse å si at "det er skadelig". Det er en ørliten sjanse for at det kan skade, men ikke mer enn at selv helsemyndighetene sier at det å male utendørs er helt greit.

Om noe er sladelig, så er det slik at skade må påregnes. Det er ikke tilfelle her. 

• Liker 3
Skrevet
♥ skrev (Akkurat nå):

Nei. Fremdeles en grov overdrivelse å si at "det er skadelig". Det er en ørliten sjanse for at det kan skade, men ikke mer enn at selv helsemyndighetene sier at det å male utendørs er helt greit.

Om noe er sladelig, så er det slik at skade må påregnes. Det er ikke tilfelle her. 

Du må bestemme deg nå. Er det skadelig eller er det ikke-skadelig? Hvis du kommer fram til at det ikke er skadelig, så er vi uenige. Hvis du kommer fram til at det er skadelig, så er du enig med meg. For øvrig les den siste setningen i mitt opprinnelige innlegg. 

P.S. Også utendørs lukter det fælt og man puster inn kjemikaliene. 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Du må bestemme deg nå. Er det skadelig eller er det ikke-skadelig? Hvis du kommer fram til at det ikke er skadelig, så er vi uenige. Hvis du kommer fram til at det er skadelig, så er du enig med meg. For øvrig les den siste setningen i mitt opprinnelige innlegg. 

P.S. Også utendørs lukter det fælt og man puster inn kjemikaliene. 

Det KAN være skadelig. Riktignok er det svært lite sansynlig. Der er ikke det samme som ar det ER skadelig.

Beklager, jeg tror ikke jeg har liten nok teskje til å forklare deg dette.

• Liker 6
Skrevet
♥ skrev (Akkurat nå):

Det KAN være skadelig. Riktignok er det svært lite sansynlig. Der er ikke det samme som ar det ER skadelig.

Beklager, jeg tror ikke jeg har liten nok teskje til å forklare deg dette.

Det er ikke behov å forklare enda mer detaljert at du er enig at det er skadelig. Så diskusjonen er over. 

Vannbasert maling er uansett å foretrekke hvis man skal først ta risikoen enn oljebasert.

AnonymBruker
Skrevet

Moren min både beisa hele huset, spiste spekemat og blåmuggost, drakk kaffe og røyket da hun gikk gravid med meg. Så vidt meg bekjent er jeg helt normal uten noen form for skader relatert til dette.

Anonymkode: 4057c...152

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Det er ikke behov å forklare enda mer detaljert at du er enig at det er skadelig. Så diskusjonen er over. 

Vannbasert maling er uansett å foretrekke hvis man skal først ta risikoen enn oljebasert.

Hun du diskuterer med har jo helt rett. Du fremstår bare kverulerende og lite informert. 

Det KAN være skadelig å male, spesielt med oljemaling. Men det kan og gå helt fint. Det finnes jo haugevis av kvinnelige malere som har malt 8 timer til dagen første ukene (og noen gjennom hele svangerskapet), det er IKKE slik at deres barn automatisk blir skadet.

Helsemyndighetene opererer ikke en gang med at snus er skadelig for fosteret, men at snus "gir risiko for fosteret".

Anonymkode: 149ce...93a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (5 timer siden):

Du må bestemme deg nå. Er det skadelig eller er det ikke-skadelig?

Poenget er at det er ikke enten eller. Helsemyndigheter gir råd etter et føre-var prinsipp. De vet heller ikke ting med sikkerhet.

Når man får beskjed om å ikke spise rått kjøtt eller ubehandlet ost så er det fordi det kan inneholde bakterier som kan skade deg, selv om sjansen er liten. Når muligheten er der, kan vi ikke si at det er ikke-skadelig. Men vi kan heller ikke si det er skadelig, for det kan veldig godt hende den ikke inneholder bakterier. 

Så nei, det er ikke enten heller. Da skal ostebiten inn i laboratoriet først. 

Anonymkode: 93c7b...9f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Moren min både beisa hele huset, spiste spekemat og blåmuggost, drakk kaffe og røyket da hun gikk gravid med meg. Så vidt meg bekjent er jeg helt normal uten noen form for skader relatert til dette.

Anonymkode: 4057c...152

Godt verden har utviklet seg så færre barn får skader under svangerskapet. Det at det gikk bra for deg er jo ikke en god begrunnelse for at slik ikke er farlig 

Anonymkode: cbf2a...feb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Poenget er at det er ikke enten eller. Helsemyndigheter gir råd etter et føre-var prinsipp. De vet heller ikke ting med sikkerhet.

Når man får beskjed om å ikke spise rått kjøtt eller ubehandlet ost så er det fordi det kan inneholde bakterier som kan skade deg, selv om sjansen er liten. Når muligheten er der, kan vi ikke si at det er ikke-skadelig. Men vi kan heller ikke si det er skadelig, for det kan veldig godt hende den ikke inneholder bakterier. 

Så nei, det er ikke enten heller. Da skal ostebiten inn i laboratoriet først. 

Anonymkode: 93c7b...9f9

Det trengs ikke så mange setninger for å svare ''ja, det er skadelig, så derfor anbefales det å ikke gjøre dette for å unngå all risiko''. Bare en setning.

Skrevet
Drizzt skrev (7 timer siden):

Vannbasert maling er IKKE skadelig. Oljebasert maling anbefales ikke å bruke når man er gravid, og hvis man må bør det være utendørs. Punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...