AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Det går mot skilsmisse her. Men ikke akutt, vi tenker å planlegge det inn litt i fremtiden. Jeg lurer på hva jeg vil ha råd til selv, om det i det hele tatt er gjennomførbart. Bor i et område der boligene koster 3-4 millioner. Ønsker å bli boende her. Tenker eksmann nok kan beholde nåværende bolig (verdi 5,5 mill/2,8 mill igjen av lånet), da han tjener ca 1 million i året. Min inntekt er på 550 000 + turnustillegg (ender på ca 600 000). Jeg har ca 35 000 utbetalt i mnd nå. Kan noen hjelpe meg med tallene videre? Får jeg råd til å kjøpe noe selv? Anonymkode: cd8f0...a52
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Får jeg råd til å kjøpe noe selv? Egenkapital, annen gjeld, antall barn? Barnebidrag, annen inntekt? Anonymkode: e993a...72e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Egenkapital, annen gjeld, antall barn? Barnebidrag, annen inntekt? Anonymkode: e993a...72e Hvis jeg har regnet riktig, at huset selges for 5,5 og vi har 2,7 igjen på lånet da blir det 1,4 igjen på hver av oss. Så da har jeg vel 1,4 millioner i egenkapital. 2 barn. Studielån på 160 000. Barnebidrag vet jeg ikke hvordan fungerer. Vi har nok 50/50. Men han tjener mer enn meg. Anonymkode: cd8f0...a52
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis jeg har regnet riktig, at huset selges for 5,5 og vi har 2,7 igjen på lånet da blir det 1,4 igjen på hver av oss. Så da har jeg vel 1,4 millioner i egenkapital. 2 barn. Studielån på 160 000. Barnebidrag vet jeg ikke hvordan fungerer. Vi har nok 50/50. Men han tjener mer enn meg. Anonymkode: cd8f0...a52 Hvor gamle er barna? Anonymkode: 0269a...14e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor gamle er barna? Anonymkode: 0269a...14e 4 og 9 Anonymkode: cd8f0...a52
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 4 og 9 Anonymkode: cd8f0...a52 Okei. Et raskt overslag vil gi lån på 1,5 mill ish. Egenkapital i tillegg. Muligens litt mer hvis du kommer til riktig bank, men det kommer an på om banken er villig til å regne 50% kostnader for barna samt hvor mye barnebidrag du vil få. Og det er også fortsatt at du fortsatt kan gå turnus naturligvis. Jobber i bank med blant annet boliglån, og barn drar veldig mye av likviditeten. Barn over 9 regner man ikke sfo for, men de koster mer i sifo-budsjettet. Anonymkode: 0269a...14e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Okei. Et raskt overslag vil gi lån på 1,5 mill ish. Egenkapital i tillegg. Muligens litt mer hvis du kommer til riktig bank, men det kommer an på om banken er villig til å regne 50% kostnader for barna samt hvor mye barnebidrag du vil få. Og det er også fortsatt at du fortsatt kan gå turnus naturligvis. Jobber i bank med blant annet boliglån, og barn drar veldig mye av likviditeten. Barn over 9 regner man ikke sfo for, men de koster mer i sifo-budsjettet. Anonymkode: 0269a...14e Tusen takk for svaret! ☺ Så jeg kan kjøpe noe for i underkant av 3 mill da. Det er litt knapt... Anonymkode: cd8f0...a52
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for svaret! ☺ Så jeg kan kjøpe noe for i underkant av 3 mill da. Det er litt knapt... Anonymkode: cd8f0...a52 Har du noen som kan være medlåntaker? Da kan du få større lån. Men man må jo selvsagt være sikker på at man klarer å betjene lånet da. Anonymkode: e7f46...cd8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk for svaret! ☺ Så jeg kan kjøpe noe for i underkant av 3 mill da. Det er litt knapt... Anonymkode: cd8f0...a52 Ja, men når det er spådd boligrente på 5% så ville jeg ikke tatt opp mer lån enn hva økonomien tåler. Du vil nok også få lavere skatt og jeg ville også bedt om å få hele barnetrygden for begge barna mtp mannens betydelige større inntekt. Da jeg var alenemor med min første så var jeg og barnefar enig om det. For 2 barn er det rundt 3000 kr. Hvis du får skattelette tilsvarende rundt 2000 kr i mnd samt barnebidrag på 3000 kr i mnd så har du plutselig 8000 kr mer I mnd enn du har nå. Noe av dette kan hensyntaes av banken så lenge det kan dokumenteres, så kanskje du kan ende opp med å få nærmere 2 mill. MEN jeg ser oftere at tallene ikke går opp slik man ønsker pga alle utgifter vi må hensynta, så når jeg sier 1,5 mill så er det for å forventningsstyre. Alt over blir en eventuell bonus. Anonymkode: 0269a...14e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svaret! ☺ Så jeg kan kjøpe noe for i underkant av 3 mill da. Det er litt knapt... Anonymkode: cd8f0...a52 Du må tenke hva du har råd til, ikke hva husprisene er i ønsket område. Snakk med banken din! 3 mill er 13 000 - 14 000 pr mnd det på ca 2,5% rente, og renta skal opp 7 ganger de neste par år! Anonymkode: 9434e...606
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 Ts Da tenker jeg rett og slett at skilsmissen må utsettes noen år. Jeg og ungene er nødt til å ha råd til bolig. Jeg og mannen har det helt ok sammen. Samarbeider bra, krangler ikke. Men ekteskapet er helt dødt og vi har ikke hatt sex på årevis. Anonymkode: cd8f0...a52
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts Da tenker jeg rett og slett at skilsmissen må utsettes noen år. Jeg og ungene er nødt til å ha råd til bolig. Jeg og mannen har det helt ok sammen. Samarbeider bra, krangler ikke. Men ekteskapet er helt dødt og vi har ikke hatt sex på årevis. Anonymkode: cd8f0...a52 Sjekk med banken først. Barnebidrag og barnetrygd regnes med i inntektsgrunnlaget. Anonymkode: e7f46...cd8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ts Da tenker jeg rett og slett at skilsmissen må utsettes noen år. Jeg og ungene er nødt til å ha råd til bolig. Jeg og mannen har det helt ok sammen. Samarbeider bra, krangler ikke. Men ekteskapet er helt dødt og vi har ikke hatt sex på årevis. Anonymkode: cd8f0...a52 Hvis du venter et par år og renta går opp til 5% slik det er spådd så er saken en annet og du vil få enda mindre lån evt rent avslag. Det er spekulativt å regne med at renta ligger på 5%, men renteheving de neste årene er uunngåelig mtp inflasjonen og det nærmest garantert. Spørsmålet er hvor høyt den skal. Så, hvis det står mellom nå og 2 år så må du også tenke på at det er meldt 7 renteøkninger innen den tid og at det å få lån kommer til å bli enda vanskeligere. Samtidig vil boligmarkedet stagnere som følger av dyrere lån. Som sagt, dette er spekulativt, men dessverre et meget sannsynlig scenario. Anonymkode: 0269a...14e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 Jeg tror nok ikke du får låne mer enn 1,5 - 2 mill med 2 barn, studielån og en helt midt på treet inntekt. Alt stiger i pris, og du skal ha råd til å sitte med boligene i årene som kommer, samtidig som du da får to barn som krever mer ifht mat, klær, aktiviteter ect. Anonymkode: 53e9b...adb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du venter et par år og renta går opp til 5% slik det er spådd så er saken en annet og du vil få enda mindre lån evt rent avslag. Det er spekulativt å regne med at renta ligger på 5%, men renteheving de neste årene er uunngåelig mtp inflasjonen og det nærmest garantert. Spørsmålet er hvor høyt den skal. Så, hvis det står mellom nå og 2 år så må du også tenke på at det er meldt 7 renteøkninger innen den tid og at det å få lån kommer til å bli enda vanskeligere. Samtidig vil boligmarkedet stagnere som følger av dyrere lån. Som sagt, dette er spekulativt, men dessverre et meget sannsynlig scenario. Anonymkode: 0269a...14e Vi lever veldig godt nå med tanke på å spare penger og betale ned på boliglånet. Vil ikke det hjelpe litt på da? Anonymkode: cd8f0...a52
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts Da tenker jeg rett og slett at skilsmissen må utsettes noen år. Jeg og ungene er nødt til å ha råd til bolig. Jeg og mannen har det helt ok sammen. Samarbeider bra, krangler ikke. Men ekteskapet er helt dødt og vi har ikke hatt sex på årevis. Anonymkode: cd8f0...a52 Er det ikke urettferdig for dere alle? Bare fordi du ikke får eget hus til flere millioner? Beklager, men du har ett helt liv der ute, skal du kaste det vekk på å bo i søster/bror forhold med mannen din i mange år til bare så du KANSKJE får noen mill i lån til hus en gang? Anonymkode: 9d2c8...612 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #17 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det ikke urettferdig for dere alle? Bare fordi du ikke får eget hus til flere millioner? Beklager, men du har ett helt liv der ute, skal du kaste det vekk på å bo i søster/bror forhold med mannen din i mange år til bare så du KANSKJE får noen mill i lån til hus en gang? Anonymkode: 9d2c8...612 Jo, på en måte. Men vi har det jo helt ok sammen, og det er mange fordeler ved å fortsette å være gift, ikke bare økonomisk. Det er ikke boliger her til under 3 millioner. Egentlig bør jeg kjøpe et til ca 3,5 for å få nok soverom. Det er ikke så lett å skulle flytte til et billigere område pga jobb og tilknytning, pluss at far vil bli boende her. Anonymkode: cd8f0...a52
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #18 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, på en måte. Men vi har det jo helt ok sammen, og det er mange fordeler ved å fortsette å være gift, ikke bare økonomisk. Det er ikke boliger her til under 3 millioner. Egentlig bør jeg kjøpe et til ca 3,5 for å få nok soverom. Det er ikke så lett å skulle flytte til et billigere område pga jobb og tilknytning, pluss at far vil bli boende her. Anonymkode: cd8f0...a52 Er det et alternativ at han hjelper deg å få ny bolig, medlånetaker eller kausjonist? Så lenge du uansett betaler for deg selv så er det jo bare en tjeneste og støtte. Du mangler ikke mye til nytt hus, litt hjelp fra ham og litt større lån så er dere der. Hadde dere ikke hatt barna kunne du bodd et helt annet sted, for at barna skal få minst mulig endringer og bo i nærheten så kan vel han bare hjelpe litt? Anonymkode: 9d2c8...612 1
Gjest Adobyen Skrevet 12. juni 2022 #19 Skrevet 12. juni 2022 Er du offentlig ansatt? Da er det jo mulig å søke lån i Statens pensjonskasse eller KLP. I SPK tror jeg man kan låne 1.700.000. Renten stiger også på slike lån, men de vil vel normalt ligge lavere enn mange andre. Via fagforening kan man også ordne forsikringer. For LO-medlemmer er det Sparebank1/frende, og andre har ofte Gjensidige.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #20 Skrevet 12. juni 2022 Kanskje vi kunne leid en liten hybel et sted og byttet på å bo i huset vårt? Eller kanskje mamma kan kjøpe et rekkehus sammen med meg, hun leier nå, men ønsker å kjøpe. Vi er svært gode venner, kan lett bo med mamma. Huff, jeg syns dette er veldig vanskelig Anonymkode: cd8f0...a52 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå