Gå til innhold

hvorfor så negative til alkohol i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jesus selv forvandlet jo vann om til vann.

så hvorfor er så mange religiøse til å delta i bryllup hvor det serveres alkohol?    

Anonymkode: 6fc28...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi i Norge så har man visst et problem om man liker å nyte alkohol på fester. De som skriker høyest om dette er merkelig nok de som aaaaaldri drikker alkohol 

Anonymkode: d8ff9...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange religiøse har et anstrengt forhold til alkohol. Dette kommer ikke nødvendigvis fra statskirkelig hold, men fra de pietistiske lekmannsrørslene som vant stor oppslutning på 1800-tallet og som fremdeles har stort grep om store deler av kristenfolket i Norge.

Og det er ikke rart at dette vant terreng i sin tid. Alkoholen var et enormt problem, spesielt i de lag av folket som allerede slet uten alkoholproblemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot alkohol, men er sterkt i mot fyll. Hvis folk bare kan drikke et eller to glass vin for å kose seg uten å bli full, er det helt greit.

Anonymkode: ad92f...e1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew said:

Fordi det ofte er barn i bryllup.

?

Anonymkode: 61246...145

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri vært i et alkoholfritt bryllup og har aldri hørt om det heller, må si jeg ikke visste at dette var et problem?

Anonymkode: 61246...145

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (7 minutter siden):

 Fordi det ofte er barn i bryllup.

men så lenge alle bryllupsgjestene faktisk klarer å "holde seg i skinnet" når det kommer til alkohol, så burde dette virkelig ikke være noe "problem" altså. 

0g barna drikker jo selvfølgelig brus, eller noe, uansett. Ikke alkohol, liksom. :ninuskapus: 

Anonymkode: 6fc28...5a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

men så lenge alle bryllupsgjestene faktisk klarer å "holde seg i skinnet" når det kommer til alkohol, så burde dette virkelig ikke være noe "problem" altså. 

0g barna drikker jo selvfølgelig brus, eller noe, uansett. Ikke alkohol, liksom. :ninuskapus: 

Anonymkode: 6fc28...5a0

Allikevel er det alltid noen som blir snydens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jesus selv forvandlet jo vann om til vann.

så hvorfor er så mange religiøse til å delta i bryllup hvor det serveres alkohol?    

Anonymkode: 6fc28...5a0

For min del hadde jeg ikke sagt nei til en invitasjon fordi det var alkohol der (vet ikke om det er så mange som tenker sånn, hvor har du det fra?). Men jeg synes det er helt greit med alkoholfrie bryllup også. Jeg synes det er opp til brudeparet om de vil servere alkohol i bryllupet sitt eller ikke, og jeg har verken problemer med det ene eller det andre. Det er noen som har problemer med å bli invitert i et bryllup der det ikke er alkohol. 

Anonymkode: 168cb...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp i et rimelig konservativt kristent miljø og har vært innom flere andre etterpå. Har aldri noensinne hørt om noen som har kommentert alkohol i andres bryllup negativt. At man selv velger å ikke ha det i sitt eget er jo heller ikke noe større problem enn hva du selv gjør det til😊

Anonymkode: ea25f...704

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært i eller hørt om noen som har i alkoholfritt bryllup, men heller aldri vært i bryllup der det har vært fyllefest. 

At noen mindre kristne kirkesamfunn er avholds og ønsker alkoholfri fest tenker jeg er deres sak og helt innafor, skjønner ikke at det skal være noe problem. Jeg hører også at noen velger alkoholfritt fordi de har alkoholikere i nær familie. 

Anonymkode: c43f2...cd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann om til vann er jo ikke fullstendig krise.

Anonymkode: 3babe...512

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men så lenge alle bryllupsgjestene faktisk klarer å "holde seg i skinnet" når det kommer til alkohol, så burde dette virkelig ikke være noe "problem" altså. 

Anonymkode: 6fc28...5a0

Jepp, for folk pleier jo å holde seg i skinnet i bryllup /sarkasme

Har tilgode å være i et bryllup hvor noen ikke blir drita full, før barna blir sendt bort. Personlig synes jeg at slike dager kan være alkoholfrie, så får folk heller drikke alkohol andre dager.

Anonymkode: 4fed7...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 timer siden):

Allikevel er det alltid noen som blir snydens.

Det er opp til foreldrene å ta med barn i bryllup hvor det serveres alkohol.

Anonymkode: d8ff9...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert i alkoholfrie bryllup og bryllup med god fest men måtehold og direkte fyllefester. At det blir fyllesfest når brudeparet legger lista til det, ok. Eller synes jeg det er greit å se til brudeparet hva de gjør, hvor mye de drikker eller ikke drikker. Er det fyll de vil ha så ok men de fleste vil kanskje ha noe midt imellom, er hyggelig kveld hvor gjestene morer seg uten å trashe festen med flatfyll. 

Anonymkode: a3250...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er opp til foreldrene å ta med barn i bryllup hvor det serveres alkohol.

Anonymkode: d8ff9...d19

Jepp, det er så enkelt. Spesielt i 2022 hvor sikkert halvparten av de som gifter seg har unger :-)) 

Anonymkode: 4fed7...f9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vann om til vann er jo ikke fullstendig krise.

Anonymkode: 3babe...512

Ikke så mye mirakel over det gitt, klarer til og med jeg

Anonymkode: 8b8af...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 23.04):

Jesus selv forvandlet jo vann om til vann.

så hvorfor er så mange religiøse til å delta i bryllup hvor det serveres alkohol?    

Anonymkode: 6fc28...5a0

Me vet det men me likar det ikkje som de sier på Sørlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke kristne eller muslimer. Men vi hadde ikke alkohol i bryllupet vårt. Vi er begge avholds, og det føles ikke naturlig for oss å servere alkohol i selskapet som er VÅRT. I tillegg hadde både mannen og jeg negative opplevelser med alkohol som ødela selskap i fortiden vår, og vi ønsker ikke å sitte på nåler i frykt for at dette skjer igjen. I vårt bryllup ønsket vi å ha det slik vi ønsket.

Det er merkelig hvor sterkt fylla står i Norge. Det er ingen som hadde spurt "hvorfor så negativ til kjøtt/fisk osv i bryllup" hvis noen inviterte til vegansk bryllup/bryllup med andre retter enn fisk/nøttefritt bryllup for allergikere osv. Men ALKOHOL - da klikker folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...