AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #21 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sønnen min er 18 og nevnte noe om tatovering. Da sa jeg at hvis han absolutt ville ha tatovering så fikk han vente til han ble 30. Spurte han hvilken tatovering han ville tatt som 4 åring, sikkert Byggmester Bob sa han. Nettopp sa jeg. Det man synes er kult som 18 åring synes man garantert ikke er like kult som voksen. Selv har jeg bokstavlig talt svidd av penger og hud ved hjelp av laser for å bli kvitt mine tatoveringer som jeg syntes var dritkule i 1994. Man skal få bestemme over egen kropp og utseende, men man trenger ikke å oppmuntre heller. Som forelder skal man komme med gode råd som er til barnets beste uansett barnets alder. Anonymkode: cc765...685 Gjett om han har en tattovering som han må skjule for deg fordi du kommer til å bli sinna. Det er ikke å være en god foreldre. Anonymkode: 5fc0b...650
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #22 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Som du ikke har autonomisk bestemmelsesrett over hele livet. Anonymkode: 5fc0b...650 Nei, men barn er barn, voksne er voksne Anonymkode: 5c7de...0ac
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #23 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjett om han har en tattovering som han må skjule for deg fordi du kommer til å bli sinna. Det er ikke å være en god foreldre. Anonymkode: 5fc0b...650 Nå misforsto du deg meg veldig. Hadde han kommet hjem med tatovering hadde jeg ikke sagt noe som helst. Hvorfor skulle jeg gjøre det, jeg gjorde jo det samme når jeg var på hans alder. Men, synes det er viktig å dele egen erfaring med barna når det gjelder viktige avgjørelser. Så kan de selv avgjøre om de allikevel vil gjennomføre det. Hadde selv en mor som var enig i alt jeg gjorde uansett hvor dumt det var, en slik mor vil jeg ikke være. Anonymkode: cc765...685 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #24 Skrevet 15. juni 2022 De er altfor unge. Jeg har tatoveringer selv, tok de da jeg var i 20-årene. Hadde aldri tillatt en 15-åring å ta . Min 15-åring vil ta tatovering, hun må vente. Anonymkode: 5ca5d...c4b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #25 Skrevet 15. juni 2022 Tatovering i konfirmasjonsgave???? Da får du gi en sliten campingvogn, en kartong eventyrmiks og europris-Crocs også. Herregud!!! Anonymkode: adb0f...83a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #26 Skrevet 15. juni 2022 Å herregud så harry. Ser for meg moren med Crocs og roser tatovert ved anklene 🤪 Anonymkode: 9fad8...1d5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #27 Skrevet 15. juni 2022 mordi9 skrev (På 11.6.2022 den 22.44): Når jeg ser folk med tatoveringer, tenker jeg at de har dårlig impulskontroll. Jeg brukte to år på å bestemme meg når jeg skulle ta den første tatoveringen min. Ikke angret et sekund. Så det du mener er helt feil. Anonymkode: 2eddd...15e 1
Gjest hellokitty Skrevet 15. juni 2022 #28 Skrevet 15. juni 2022 Blåjojo skrev (På 11.6.2022 den 22.56): Stiller meg kritisk til tatovør som har utført dette også. De jeg kjenner tatoverer ingen under 18 år. Selv om de kommer i følge med foresatte. Det skulle vært samme lov for tatovering som det er for fillers. Den loven som nettopp har blitt endret. Og det var på tide. Kun autorisert personell og aldersgrense. Noe annet kan jo være direkte farlig.
Arkana Skrevet 15. juni 2022 #29 Skrevet 15. juni 2022 Jeg synes man skal være myndig for å ta en slik avgjørelse. Det kommer aldri til å skje at vi betaler for eller tillater tatovering av barna våre mens de er umyndige, og jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å betale for en tatovering etter at de har blitt myndige heller. Hvis de ønsker tatoveringer får de betale for det selv. Jeg ville ellers stilt meg svært kritisk til en tatovør som aksepterer å tatovere mindreårige, selv med foreldres evt tillatelse. Her burde det være en absolutt aldersgrense. 1
Blåjojo Skrevet 15. juni 2022 #30 Skrevet 15. juni 2022 hellokitty skrev (Akkurat nå): Det skulle vært samme lov for tatovering som det er for fillers. Den loven som nettopp har blitt endret. Og det var på tide. Kun autorisert personell og aldersgrense. Noe annet kan jo være direkte farlig. Helt enig. Men de seriøse tatovører jeg har vært hos har 18-årsgrense for tatoveringer. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #31 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har også flere tatoveringer og har anbefalt mine å vente til de har passert 25, nettop fordi det er permanent, og det meste man synes er "dritkult" mellom 15 og 25 er ikke nødvendigvis like kult resten av livet. Det kommer gjerne andre ting som kanskje betyr mer. Jeg var f.eks. hellbent på at jeg skulle tatovere stjernetegnet mitt, i dag kunne det ikke ramlet meg inn, astrologi har ingen plass i livet mitt (det hadde det vel strengt tatt ikke da heller, men stjernetegn skulle man jo ha). Droppet skorpionen heldigvis, men har både trampstamp (som i det minste ikke inneholder hjerter og/eller delfin) og kinesiske tegn. Jeg har ikke tatt laser, men har et par cover ups. Anonymkode: ddeb9...df0 1
Mamajune11 Skrevet 15. juni 2022 #32 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 22.30): Har vært i konfirmasjonsselskap i dag til en gutt som akkurat har fylt femten. Av moren hadde han fått en gave som jeg synes er veldig spesiell, nemlig en tatovering på høyre håndbak. Video fra da tatoveringen ble tatt ble vist på storskjerm. Både mor og sønn synes at dette var kjempekult. Vi var flere i selskapet som reagert på dette. Jeg trodde faktisk vi hadde lover som beskyttet barn mot å ødelegge kroppen sin slik, men det viser seg at det har vi faktisk ikke. Jeg har faktisk aldri før hørt om en forelder som tillater barnet sitt å tatovere seg i så ung alder, så det er forhåpentligvis veldig uvanlig. Men hvordan en forelder kan godta dette fatter jeg ikke. Og så er det attpåtil på et så synlig sted som høyre håndbak, det vil jo bli umulig for ham å skjule den den dagen han går lei av den. Tatoveringen i seg selv er relatert til noe gaming-greier, både ord og en tegning. Det dekket hele håndbaken. Jeg synes faktisk det er dårlig gjort overfor et barn på femten å ikke sette visse grenser. Man bør vente med så permanente ting til man er eldre og hjernen er mer utviklet slik at ungdommen bedre forstår konsekvenser. Jeg tenker at foreldres oppgave er å si nei og forklare ungdommen hvorfor man bør vente med slikt. Når ungdommen etterhvert blir myndig så har man jo ikke lenger mulighet til å nekte så det er jo så, men inntil da synes jeg at foreldre bør si nei. Mange synes nok at jeg overdriver men jeg synes nesten at dette grenser til omsorgssvikt. Hadde sett helt annerledes på det dersom han hadde gjort dette bak mors rygg, men her har altså mor godtatt og betalt for dette og synes åpenbart at det er helt greit for et barn å tatoveres. Hva synes folk om å tatovere umyndige? Anonymkode: 04234...af9 Ikke ditt barn - ikke ditt problem. Det er ulovlig, men det tar ca 12 min å finne et studio som ikke bryr seg.
Daria Skrevet 15. juni 2022 #33 Skrevet 15. juni 2022 Jeg så overskriften og trodde at det handlet om å gi gavekort på tatovering i konfirmasjonsgave fra en "kul" onkel/tante eller andre perifere (hvilket jeg synes ville være sært, men litt avhengig av både konfirmant og omstendigheter for øvrig). Den faktiske problemstillingen er jo såpass spesiell at jeg lurer på både mor, tatovør og det meste annet rundt... Var det et spesielt motiv med stor symbolsk betydning for mor og sønn, utført av tatovør-far, eller bare viljesterk konfirmant og mor med dårlig dømmekraft? Jeg kan se grunner som gjør ting en anelse mer forståelig, men ingen som gjør at jeg på noen måte synes det er greit. (Men jeg vil også nevnte at det ikke er en selvfølge at man angrer på valg man tar som tenåring - i en alder av 42 er jeg fortsatt veldig glad i nesepiercingen jeg tok som 16-åring, uten tillatelse hjemmefra...).
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #34 Skrevet 15. juni 2022 Særdeles useriøs tattovør. Det er 18 års aldersgrense uansett hvor mye foreldrene måtte samtykke. Anonymkode: 4893c...934 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #35 Skrevet 15. juni 2022 Nei, det er ikke greit. Jeg har selv mange tatoveringer og tok min første da jeg var 16 år - men det viste ikke mine foreldre. Alle mine tatoveringer er plassert slik at de ikke er synlige i hverdagen. Tatovering er ikke noe «kult» som skal være en konfirmasjonsgave - her burde mor vist mer innsikt. La poden spare og vente til han er 18, og plasser tatovering en plass der klær skjuler den ved behov. Anonymkode: 61e95...571
Luckiness Skrevet 15. juni 2022 #36 Skrevet 15. juni 2022 Jeg synes ikke noe om det. Hvis det er et veldig sterkt ønske kan man heller avtale/gi «gavekort» som kan brukes etter fylte 18 år og evt pengebeløpet dersom 18åringen da har ombestemt seg.
Sirinna Skrevet 15. juni 2022 #37 Skrevet 15. juni 2022 (endret) Jeg er uenig i at tatoveringer = mangel på impulskontroll. Jeg var 28 da jeg tok min første. Har 3 nå, ikke noe stort og på steder jeg lett kan skjule i jobbsammenheng f eks. Den første tatoveringen begynte jeg å tenke på som 20-åring, og lot det altså marinere i 8 år før jeg tok steget og gjorde det. Og det er i tillegg en bitteliten tatovering (med stor personlig betydning). En 15-åring er ikke moden nok, og det er dessuten nedfelt i loven at man skal være minimum 18. Jeg mener dessuten at man burde vært 20+. Endret 15. juni 2022 av Sirinna 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #38 Skrevet 15. juni 2022 det er lovt ja, dog er jeg selv veldig glad for at mine foreldre sa nei når jeg var så gammel. Hadde hatet de tatoveringene jeg ville ha da i dag. Anonymkode: 78472...3c6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #39 Skrevet 22. juni 2022 Synes det var litt tidlig. En tatovering går ikke bort av seg selv, og tenker at avgjørelsen skal være veloverveid. Det er ikke sikkert han liker denne om noen år. Anonymkode: 07294...535 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #40 Skrevet 22. juni 2022 mordi9 skrev (På 2022-6-11 den 22.44): Når jeg ser folk med tatoveringer, tenker jeg at de har dårlig impulskontroll. Det kan du ha rett i, har mange tatoveringer og null impulskontroll😂 Anonymkode: 018b1...f6e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå