AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Har vært i konfirmasjonsselskap i dag til en gutt som akkurat har fylt femten. Av moren hadde han fått en gave som jeg synes er veldig spesiell, nemlig en tatovering på høyre håndbak. Video fra da tatoveringen ble tatt ble vist på storskjerm. Både mor og sønn synes at dette var kjempekult. Vi var flere i selskapet som reagert på dette. Jeg trodde faktisk vi hadde lover som beskyttet barn mot å ødelegge kroppen sin slik, men det viser seg at det har vi faktisk ikke. Jeg har faktisk aldri før hørt om en forelder som tillater barnet sitt å tatovere seg i så ung alder, så det er forhåpentligvis veldig uvanlig. Men hvordan en forelder kan godta dette fatter jeg ikke. Og så er det attpåtil på et så synlig sted som høyre håndbak, det vil jo bli umulig for ham å skjule den den dagen han går lei av den. Tatoveringen i seg selv er relatert til noe gaming-greier, både ord og en tegning. Det dekket hele håndbaken. Jeg synes faktisk det er dårlig gjort overfor et barn på femten å ikke sette visse grenser. Man bør vente med så permanente ting til man er eldre og hjernen er mer utviklet slik at ungdommen bedre forstår konsekvenser. Jeg tenker at foreldres oppgave er å si nei og forklare ungdommen hvorfor man bør vente med slikt. Når ungdommen etterhvert blir myndig så har man jo ikke lenger mulighet til å nekte så det er jo så, men inntil da synes jeg at foreldre bør si nei. Mange synes nok at jeg overdriver men jeg synes nesten at dette grenser til omsorgssvikt. Hadde sett helt annerledes på det dersom han hadde gjort dette bak mors rygg, men her har altså mor godtatt og betalt for dette og synes åpenbart at det er helt greit for et barn å tatoveres. Hva synes folk om å tatovere umyndige? Anonymkode: 04234...af9 3
Blått Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Jeg har masse tatoveringer selv og en sønn på 12 år som syns mamma har verdens kuleste tatoveringer. Han har spurt mye om når han kan få selv. Vi har snakket mye om dette og jeg har tydelig sagt at jeg syns han skal vente til han er minimum 20, at tatoveringer er ikke noe man tar impulsivt. Vi har også snakket om plasseringer da han spør meg om hvorfor jeg har der og der, men f.eks ikke på ryggen. Jeg har også fortalt han at jeg unngår områder som hendene og ansiktet, fordi jeg syns det er mindre pent og at det er steder han ikke kan skjule det om det føles feil. Så ja, poenget er tatovering av umyndige er jeg veldig i mot og jeg prøver å lære min sønn om han skal gjøre det så må han ta gode fornuftige avgjørelser når det kommer til dette! 2 2
Amossa Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Jeg er sjokkert! Og i konfirmasjonsgave!? En tatovering er varig, og det må være personen selv som må bestemme. Det gjør man først når man er 18 år og myndig. Jeg har også hørt om foreldre som betaler for kosmetiske operasjoner av barna sine, under 18 år. Det neste blir vel at døtrene våre ønsker seg nye pupper i konfirmasjonsgave. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 Ekstremt trashy. Anonymkode: 4bb18...367 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Jeg tok min da jeg var 15, men det var uten at moren min visste om det. Utrolig merkelig oppførsel. Anonymkode: 9ccba...838
Blåjojo Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 Stiller meg kritisk til tatovør som har utført dette også. De jeg kjenner tatoverer ingen under 18 år. Selv om de kommer i følge med foresatte. 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 Helt hårreisende🤯 sykt trashy og uansvarlig å la en 15 åring tatovere seg, trodde ikke det var lov heller???! skjønner at du reagerer. Anonymkode: 9907d...cd0 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Bare helt grusomt. Snakk om å grave en grav for barnet sitt. Anonymkode: 1d79f...89f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 Jeg fikk tatovering av min oldemor når jeg var 17. Idag er jeg 30 og er veldig glad i den. Oldemor er gått bort og det er det fineste jeg har som hun gav meg. En gave med stor betydning som minner meg på hvem jeg er og hva som er viktig i livet mitt. Anonymkode: 77d01...e84 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Tror det er forholdsvis vanlig. Venninnen min fikk tatovering som 15-åring av foreldrene sine. Hadde ikke reagert merkverdig om gaven, antar dette er noe mor og sønn har diskutert grundig. Anonymkode: 24b8a...a1c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 Dette er så drøyt at det er nesten så jeg tenker at Barnevernet kanskje bør inn i bildet for å gi foreldrene noen råd. Tenker at å tillate noe slikt er ansvarsløst og grenseoverskridende av foreldrene. Og det er på en måte å frata ungdommen sin barnslighet, når man tillater slik "voksen" oppførsel så blir det ikke mulig for ungdommen å ha "barnslig" oppførsel. Og de fleste i den alderen veksler mellom å te seg som et barn og å te seg som en tenåring, det ene øyeblikket leker de teselskap med småsøsken og koser seg med å leke med dukker og bamser, og i neste øyeblikk vil de på fest og bli fulle på en øl. Det er helt normal adferd i den alderen. Så la barna få modnes i sitt tempo, og ikke tving dem til å måtte ta voksne avgjørelser i altfor ung alder. Er det andre ting du reagerer på i tillegg så tenker jeg faktisk at du bør vurdere å ta en prat med BV og høre hva de tenker. Kanskje ønsker de å ta en prat med foreldrene for å gi et par råd. Finnes også kurs hvor foreldre som sliter med å si nei til barna kan lære noen gode verktøy. Anonymkode: 55e79...cd5 3
missLynch Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 Så utrolig dumme valg noen foreldre tar for barna sine. Sikkert kult for gutten nå, ikke sikkert det er like kult om 10 år. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 Herrejesus. Barnevernet over en tattovering? Folk må roe seg kraftig ned. Vi er i 2022 nå, hvor tattoveringer og piercing er helt normalt. Worst case om man angrer seg så koster det ikke mange tusenlapper for laserfjerning nå til dags. Bedre å angre på noe man har gjort enn å leve hele livet i frykt for å angre. Anonymkode: 5fc0b...650
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 Jeg hadde aldri i verden tillat mine barn å motta tatovering i konfirmasjonsgave. Nå har jeg aldri syntes at tatovering er pent , og vil heller ha en kropp uten. Å ha en tegning på kroppen som en aldri blir kvitt uten å måtte ty til laserbehandling er totalt uaktuelt Anonymkode: 5c7de...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 Det synes jeg var innmari drøyt. Datteren min skal konfirmeres neste år, og aldri søren om hun hadde fått tatovering! Det får hun vente med til hun blir myndig og kan bestemme selv. Hun maser om navle og nesepiercing, der har jeg sagt at det kan diskuteres når hun blir 16.. Anonymkode: 9d0b7...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde aldri i verden tillat mine barn å motta tatovering i konfirmasjonsgave. Nå har jeg aldri syntes at tatovering er pent , og vil heller ha en kropp uten. Å ha en tegning på kroppen som en aldri blir kvitt uten å måtte ty til laserbehandling er totalt uaktuelt Anonymkode: 5c7de...0ac Så er det ikke barnas kropp din heller. Anonymkode: 5fc0b...650 1
AprilLudgate Skrevet 15. juni 2022 #17 Skrevet 15. juni 2022 Hadde vært uaktuelt. Han kunne gjerne spart penger til tatovering som 20 år+, men mtp risiko for allergi og det faktum at man endrer smak drastisk i den alderen så NEI. Piercing kunne jeg gått med på til en 16+ år såfremt det var minimal arrdannelse. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #18 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så er det ikke barnas kropp din heller. Anonymkode: 5fc0b...650 Nei, men det er mine barn !! Anonymkode: 5c7de...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #19 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men det er mine barn !! Anonymkode: 5c7de...0ac Som du ikke har autonomisk bestemmelsesrett over hele livet. Anonymkode: 5fc0b...650
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #20 Skrevet 15. juni 2022 Sønnen min er 18 og nevnte noe om tatovering. Da sa jeg at hvis han absolutt ville ha tatovering så fikk han vente til han ble 30. Spurte han hvilken tatovering han ville tatt som 4 åring, sikkert Byggmester Bob sa han. Nettopp sa jeg. Det man synes er kult som 18 åring synes man garantert ikke er like kult som voksen. Selv har jeg bokstavlig talt svidd av penger og hud ved hjelp av laser for å bli kvitt mine tatoveringer som jeg syntes var dritkule i 1994. Man skal få bestemme over egen kropp og utseende, men man trenger ikke å oppmuntre heller. Som forelder skal man komme med gode råd som er til barnets beste uansett barnets alder. Anonymkode: cc765...685 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå