Gå til innhold

HVORDAN begynner man med hest? 😩

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min største drøm her i livet har alltid vært egen hest, og det er det jammen meg ennå, selv om jeg er godt over 20. Da jeg var yngre var det minimalt med hestemiljø her jeg bor, og det er ikke før siste årene der har blomstret litt. Det er to større rideklubber i området, men ingen av dem tilbyr ridekurs, dessverre. Har også pratet med andre staller, som heller ikke tilbyr noe for øyeblikket, bortsett fra den ene som tilbyr noe turridning. Jeg er medlem i lokale hestegrupper og sjekker Finn jevnlig, men det er svært sjelden noen som trenger fôrrytter, men uansett er det flere år siden jeg har ridd nå, så jeg tror det hadde blitt vanskelig å gi noe godt førsteinntrykk i en sånn setting, selv om jeg vet jeg hadde kommet raskt inni det. Er derfor jeg helst kunne tenke meg et ridekurs først, for å bygge selvtillit før jeg tar steget videre

For jeg kan veldig mye, i hvert fall teoretisk, for dette er en interesse jeg har hatt i minst 15 år. Gikk på ridekurs som barn, og som tenåring var jeg stallhjelp mot gratis ridning på et ridesenter i feriene da jeg var på besøk hos faren min på andre siden av landet. Hvordan i all verden går man frem? 

Anonymkode: de101...754

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se om det fins noen i nærområdet ditt som tilbyr ridekurs for voksne?

Anonymkode: 070ec...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min største drøm her i livet har alltid vært egen hest, og det er det jammen meg ennå, selv om jeg er godt over 20. Da jeg var yngre var det minimalt med hestemiljø her jeg bor, og det er ikke før siste årene der har blomstret litt. Det er to større rideklubber i området, men ingen av dem tilbyr ridekurs, dessverre. Har også pratet med andre staller, som heller ikke tilbyr noe for øyeblikket, bortsett fra den ene som tilbyr noe turridning. Jeg er medlem i lokale hestegrupper og sjekker Finn jevnlig, men det er svært sjelden noen som trenger fôrrytter, men uansett er det flere år siden jeg har ridd nå, så jeg tror det hadde blitt vanskelig å gi noe godt førsteinntrykk i en sånn setting, selv om jeg vet jeg hadde kommet raskt inni det. Er derfor jeg helst kunne tenke meg et ridekurs først, for å bygge selvtillit før jeg tar steget videre

For jeg kan veldig mye, i hvert fall teoretisk, for dette er en interesse jeg har hatt i minst 15 år. Gikk på ridekurs som barn, og som tenåring var jeg stallhjelp mot gratis ridning på et ridesenter i feriene da jeg var på besøk hos faren min på andre siden av landet. Hvordan i all verden går man frem? 

Sjekk om noen i nærheten har ridekurs for voksne, og gjør som du gjorde når du var mindre? Gratis stallhjelp mot ridning?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Se om det fins noen i nærområdet ditt som tilbyr ridekurs for voksne?

Leste du HI?

Finnes det noen rideleir for voksne da? Kan jo hende du kan reise på ferie til et sted som tilbyr rideleir for voksne. Vet det finnes steder som arrangerer langtur hvor man får lånt hest, kanskje det kan være aktuelt?

Anonymkode: 3a136...e97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Google "rideleir for voksne"! Ser ut som at det er flere som tilbyr dette.

AnonymBruker
Skrevet

Du høres akkurat ut som meg, både med barndommen og ønsket om hest. For min del er det økonomien som stopper meg fra å ha egen hest nå da. Det du kan gjøre, er å undersøke om noen i nærområdet kan gi deg private ride/hestestell-timer for en liten sum. Du kan også melde deg som frivillig i disse stallene du beskriver, bare send de en mail, beskriv din hestekompetanse f hør om behovet. Eventuelt sjekk opp om noen har inn-på-tunet tilbud med hest i nærområdet og hør om de trenger frivillig.

Anonymkode: 253a0...ae8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Leste du HI?

Finnes det noen rideleir for voksne da? Kan jo hende du kan reise på ferie til et sted som tilbyr rideleir for voksne. Vet det finnes steder som arrangerer langtur hvor man får lånt hest, kanskje det kan være aktuelt?

Stesøstera mi på 30 fant ridekurs i nabokommunen hennes, så de fins ja.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle tips! Har tenkt litt på rideleir for voksne, men det er en stund til det blir aktuelt nå fordi jeg har en baby på to mnd, så kan ikke reise bort en uke eller helg. Men det kan absolutt bli aktuelt i fremtiden. Skal sende mail angående behov for frivillige 😊

Gjest Smeltemann
Skrevet

Henvend deg til noen som har hest oppstallet på en stall, kanskje du kan bli med og få ri.  Det finnes private som gjerne hjelper til. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som tilbyr egne uker med rideleir og egne weekend-kurs (med overnatting) for voksne og voksne + ungdommer (altså ingen deltagere under ca. 13) nå! Dette ser ut til å ha blitt mye vanligere de siste årene.

Ser på rideskolen jeg jobber på at vi merker mer og mer interesse fra voksne som enten vil ta opp igjen ridningen eller begynne å ri. Nå har vi faktisk flere nybegynnerkurs for voksne enn for barn i løpet av en uke. :)

Anonymkode: 61663...df3

Gjest Chroma
Skrevet

Mitt tips er å melde deg inn i en hestegruppe på Facebook og skrive det samme som du skriver her, og høre om det er noen som har en snill hest du kan ri og stelle av og til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

uansett er det flere år siden jeg har ridd nå

Begynn med en liten dildo. Hester er STORE!

Anonymkode: a9399...4f6

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (19 minutter siden):

Henvend deg til noen som har hest oppstallet på en stall, kanskje du kan bli med og få ri.  Det finnes private som gjerne hjelper til. 

Skulle ønske jeg kjente noen! 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er veldig mange som tilbyr egne uker med rideleir og egne weekend-kurs (med overnatting) for voksne og voksne + ungdommer (altså ingen deltagere under ca. 13) nå! Dette ser ut til å ha blitt mye vanligere de siste årene.

Ser på rideskolen jeg jobber på at vi merker mer og mer interesse fra voksne som enten vil ta opp igjen ridningen eller begynne å ri. Nå har vi faktisk flere nybegynnerkurs for voksne enn for barn i løpet av en uke. :)

Så gøy! Ene rideklubben her har ett kurs for voksne i året 😅 Ikke akkurat det jeg er ute etter...

Chroma skrev (11 minutter siden):

Mitt tips er å melde deg inn i en hestegruppe på Facebook og skrive det samme som du skriver her, og høre om det er noen som har en snill hest du kan ri og stelle av og til. 

Har sett folk gjøre det, men det er laber eller ingen respons hver gang, så det tør jeg ikke, hehe.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så gøy! Ene rideklubben her har ett kurs for voksne i året 😅 Ikke akkurat det jeg er ute etter...

Har sett folk gjøre det, men det er laber eller ingen respons hver gang, så det tør jeg ikke, hehe.

Du må bare dra ut og gå en runde ved stallen. Trenger ikke kjenne noen fordet. Kjenner ikke til ridemiljøet men jeg er hardt i travmiljøet og kommer det noen der tar vi i mot de med åpne armer.  Vi har hatt flere jenter som har vært her og ridd på travhestene også. Det er bra det kommer nye mennesker inn i sporten 😁😁

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Husk at voksne også kan gå på "barnekurs". Når vi ikke har plass på de rene voksentimene, men har ledig plass på en gruppe med barn, får voksne tilbud om plass i barnegruppen. Den enste forskjellen vi ser er at de voksne ofte går raskere opp i nivå enn barna. De fleste barna "våre" går nybegynner i et skoleår før de går over på lett øvet, mens mange voksne flyttes fra nybegynner til øvet 1 (hopper altså over et nivå) allerede til jul. Det er ikke uvanlig at vi får inn voksne som aldri har tatt på en hest i august, som prøver seg på galopp i november. Vi har sett at barna sliter mye med balanse og koordinasjon mens dette kommer raskere på plass hos de voksne, så jeg har en teori om at det er grunnen til at de voksne ser ut til å bruke mye kortere tid på det mest grunnleggende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dra på rideleir. 

Anonymkode: 5fb17...278

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk eiere av stallene og si du vil lære og kan være stallene gratis (møkke båtene ol) mot opplæring i hest. Garantert noen som sier ja. 

Anonymkode: cd527...c1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det et ridesenter som har noe som heter rytteravtale. Da binder du deg til å ri en hest på langtur/fellestur hver onsdag kveld i en viss periode (tror det er et halvår av gangen). De ønsker voksne ryttere med noe erfaring. Kanskje noen hos deg har noe lignende? 

Anonymkode: 24b52...330

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Husk at voksne også kan gå på "barnekurs". Når vi ikke har plass på de rene voksentimene, men har ledig plass på en gruppe med barn, får voksne tilbud om plass i barnegruppen. Den enste forskjellen vi ser er at de voksne ofte går raskere opp i nivå enn barna. De fleste barna "våre" går nybegynner i et skoleår før de går over på lett øvet, mens mange voksne flyttes fra nybegynner til øvet 1 (hopper altså over et nivå) allerede til jul. Det er ikke uvanlig at vi får inn voksne som aldri har tatt på en hest i august, som prøver seg på galopp i november. Vi har sett at barna sliter mye med balanse og koordinasjon mens dette kommer raskere på plass hos de voksne, så jeg har en teori om at det er grunnen til at de voksne ser ut til å bruke mye kortere tid på det mest grunnleggende.

Interresant! Problemet er vel egentlig at de ikke har skolehester, så det blir bare litt sporadisk barneridning iblant på lånte hester og ponnier. Den ene rideklubben har nettopp fått bygd seg ridehall og stall, så jeg har et håp om at det kan bli noen ridekurs der, men det blir sikkert lenge til...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her jeg bor er det et ridesenter som har noe som heter rytteravtale. Da binder du deg til å ri en hest på langtur/fellestur hver onsdag kveld i en viss periode (tror det er et halvår av gangen). De ønsker voksne ryttere med noe erfaring. Kanskje noen hos deg har noe lignende? 

Anonymkode: 24b52...330

Høres ut som en bra ordning, men tror ikke det finnes her ☹️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...