AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Jeg er nærsynt, og tilogmed med briller så føler jeg at teksten på tv er blurry, større tekst går fint, men er det sånn det skal være? jeg klarer heller ikke venne meg til briller eller linser, er dette normalt ? brillene har jeg hatt i 10 år og fått bedre styrke underveis. linser har jeg prøvd i et år. Det er så forstyrrende, og jeg snubler mye ute og får ikke med meg noe fordi brillene er " i veien " og med linsene så er synet enda dårligere og irriterende. Det er bare så plagsomt at jeg ender opp med å gå uten. jeg har adhd også, vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre at jeg ikke blir vant til det. Men det går jo da utover hverdagen. Anonymkode: 14896...293
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Har du fått riktig styrke da? Jeg ser så dårlig at briller ikke klarer å kompensere, så all tekst er blurry her og. Men snubler ikke på gata. Hvor lenge bruker du briller før du gir opp? Anonymkode: e526d...5ef
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Samme briller i 10år?bytt Anonymkode: b8fc8...a49
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 Hvilken styrke har du da? Anonymkode: d5fc0...dd1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du fått riktig styrke da? Jeg ser så dårlig at briller ikke klarer å kompensere, så all tekst er blurry her og. Men snubler ikke på gata. Hvor lenge bruker du briller før du gir opp? Anonymkode: e526d...5ef Skal ha fått det ja. Har + 0.75 og -2.25 tror jeg. uff, ikke jeg heller bokstavelig talt 😅 men hender jeg ikke ser hvor jeg går pga brillene er forstyrrende. jeg kan fint bruke de noen timer, men ofte blir det til at jeg tar de av og på iløpet av dagen eller at jeg glemmer de hjemme. Anonymkode: 14896...293
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme briller i 10år?bytt Anonymkode: b8fc8...a49 Ja men ikke samme styrke, har byttet glass underveis, og ikke lenge siden jeg fikk nye. Anonymkode: 14896...293
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 Høres ut som du har skjeve hornhinner og feil styrke + for små glass i brillene dine. jeg går med briller hver eneste dag. Merker ikke at de er på engang. Anonymkode: 367c5...c41
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Har -8 og -8,5. Ser knallgodt med både briller og linser. Viktig med god tilpassing på linser slik at de passer str på iris og øyeeplet. I min styrke er fordreiningene på de tynneste glassene i briller for store, så jeg har valgt de med 2.67. Da forsvinner prismefargene. Anonymkode: 9ba38...d66
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ut som du har skjeve hornhinner og feil styrke + for små glass i brillene dine. jeg går med briller hver eneste dag. Merker ikke at de er på engang. Anonymkode: 367c5...c41 Mener de sa jeg ikke hadde skjeve hornhinner, jeg har ikke de største brillene men kan ikke ha større da det ser helt forferdelig ut på meg 😅 jeg mener hun sa vi kunne øke styrken men at det ville bli så stor forskjell da. da er du heldig. Anonymkode: 14896...293
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mener de sa jeg ikke hadde skjeve hornhinner, jeg har ikke de største brillene men kan ikke ha større da det ser helt forferdelig ut på meg 😅 jeg mener hun sa vi kunne øke styrken men at det ville bli så stor forskjell da. da er du heldig. Anonymkode: 14896...293 Hadde bedt om ny time hos en annen optiker for det er noe som ikke stemmer. Med korrekte briller/linser skal du se krystallklart. Anonymkode: 367c5...c41 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skal ha fått det ja. Har + 0.75 og -2.25 tror jeg. uff, ikke jeg heller bokstavelig talt 😅 men hender jeg ikke ser hvor jeg går pga brillene er forstyrrende. jeg kan fint bruke de noen timer, men ofte blir det til at jeg tar de av og på iløpet av dagen eller at jeg glemmer de hjemme. Anonymkode: 14896...293 Men noen timer av gangen er ikke nok, da blir du ikke vant til dem. Jeg har -11 og -12. Hver gang jeg får nye briller er jeg svimmel i en uke i hvert fall før det stabiliseres. Anonymkode: e526d...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 Da jeg fikk riktig styrke og ikke minst en god brille til meg, brukte jeg dem hele tiden fra og med dag 1. Anonymkode: bfab7...13b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Optikeren min pleier å si at når man får ny styrke på briller og linser må øyet vende seg til den nye styrken (litt som når man endrer fokus med kameraet) før hjernen kan få mulighet til å vende seg til at synsinntrykkene den skal tolke er bittelitt annerledes enn de var. Øyet er bare en slags kameralinse, mens det er hjernen som egentlig ser. Derfor tar det tid å bli vandt med nye styrker. Jeg har brukt briller og linser fra jeg var 8 uker gammel (afaki pga. medfødt grå stær - +29 i linser og +22 i briller), så jeg vet godt hvor slitsomt det er med nye styrker. Men man MÅ bite tennene sammen og bruke den nye styrken all den tiden det er meningen at man skal bruke de brillene eller linsene for å kunne bli vandt med dem. Anonymkode: fd08f...564
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mener de sa jeg ikke hadde skjeve hornhinner, jeg har ikke de største brillene men kan ikke ha større da det ser helt forferdelig ut på meg 😅 jeg mener hun sa vi kunne øke styrken men at det ville bli så stor forskjell da. da er du heldig. Anonymkode: 14896...293 Jeg hadde briller med små brilleglass i noen år og de irriterte meg helt vanvittig. Så ble det på moten med større brilleglass og jeg valgte å følge den. Elsker brillene og glemmer rsskt at jeg har dem på meg. Jeg har et lite ansikt, men gir litt f i om de ser for store ut. JEG ser det jeg skal. Anonymkode: c0ef7...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Optikeren min pleier å si at når man får ny styrke på briller og linser må øyet vende seg til den nye styrken (litt som når man endrer fokus med kameraet) før hjernen kan få mulighet til å vende seg til at synsinntrykkene den skal tolke er bittelitt annerledes enn de var. Øyet er bare en slags kameralinse, mens det er hjernen som egentlig ser. Derfor tar det tid å bli vandt med nye styrker. Jeg har brukt briller og linser fra jeg var 8 uker gammel (afaki pga. medfødt grå stær - +29 i linser og +22 i briller), så jeg vet godt hvor slitsomt det er med nye styrker. Men man MÅ bite tennene sammen og bruke den nye styrken all den tiden det er meningen at man skal bruke de brillene eller linsene for å kunne bli vandt med dem. Anonymkode: fd08f...564 Må bare spørre: du har +29 i linser og +22 i briller? Det er ikke en kommafeil her? Anonymkode: c0ef7...6eb
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Skrevet 11. juni 2022 Vurdert laseroperasjon av øynene? Anonymkode: 06cf4...a7f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 Det der bør du få en ny vurdering på. Det høres ikke rett ut. Har -9,5 på en side og -7,5 på den andre og ser helt greit med både linser og briller. Har brukt linser siden jeg var 16 men bruker briller på kveldstid hvis jeg er hjemme så øynene skal få litt luft. Gikk en periode med feil korreksjon av skjev hornhinne og det resulterte i en voldsom hodepine. Skjønte at det var ikke slik det skulle være så jeg gikk tilbake til optikeren og forlangte ny sjekk. Dermed ble det ny korreksjon og synet var på plass og hodepinen vekk igjen. Anonymkode: 69f4f...25f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Må bare spørre: du har +29 i linser og +22 i briller? Det er ikke en kommafeil her? Anonymkode: c0ef7...6eb Det er ikke en kommafeil. Styrkene går overraskende høyt! Sønnen min ble også født med grå stær og skal egentlig ha et sted mellom +55 og +65, men så sterke saker greier man ikke lage i baby-størrelser, så han bruker +43-linser (sterkeste vi får tak i) med +15-briller utenpå. 😅 Anonymkode: fd08f...564
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #19 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er ikke en kommafeil. Styrkene går overraskende høyt! Sønnen min ble også født med grå stær og skal egentlig ha et sted mellom +55 og +65, men så sterke saker greier man ikke lage i baby-størrelser, så han bruker +43-linser (sterkeste vi får tak i) med +15-briller utenpå. 😅 Anonymkode: fd08f...564 Shit pomfritt 😱😱 Anonymkode: 36dc7...1e1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #20 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke en kommafeil. Styrkene går overraskende høyt! Sønnen min ble også født med grå stær og skal egentlig ha et sted mellom +55 og +65, men så sterke saker greier man ikke lage i baby-størrelser, så han bruker +43-linser (sterkeste vi får tak i) med +15-briller utenpå. 😅 Anonymkode: fd08f...564 Hvor får du tak i linser med denne styrken? Anonymkode: cd8cd...feb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå