Rhodiola Skrevet 12. juni 2022 #21 Skrevet 12. juni 2022 Ryddet for avsporing, brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #22 Skrevet 12. juni 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker det er lurt å begynne å lære barna om økonomi snart. De er 8 og 10 og får rundt 200 kr i ukelønn hver. Jeg tenker at de kan få første porsjon gratis og gi meg 10-20 kr kanskje for hver porsjon etter det. Evt kan jeg gjøre det om til en liten lek. De betaler litt skatt hver uke for at jeg vasker tøy for dem, lager middag, kjører dem til skolen osv. Kan også legge til husleie når de blir litt eldre 😍 Anonymkode: ba0a3...51f 😂 Ehh, nei. Bare nei. Anonymkode: 0819a...b42
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #23 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Få og få og få og få?? ikke få barn om du ikke har råd til å gi de mat.. Anonymkode: 8faea...337 Er det noen som sier at ts ikke har råd? Barna ville jo betalt med penger de fikk av henne. Men jeg synes ikke det er en god idé likevel. Det finnes bedre måter å lære dem om økonomi. Anonymkode: b6c62...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #24 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det var bare en idé jeg hadde. Du kan godt komme med bedre forslag. Jeg vil i bunn og grunn bare at de ikke kaster bort penger på ditt og datt når de blir gamle nok til å tjene sitt eget. Anonymkode: ba0a3...51f Forslaget er at du gir barna det de trenger uten at de skal betale for det. Anonymkode: 3d4dd...2be
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #25 Skrevet 12. juni 2022 Tror dette er trolling men til nå har jeg lært barna om økonomi med at de selv må spare til ting de ønsker seg. Jeg spytter event i når de har vært flink og spare og jobbe for pengene. Nå som hun er ti har jeg økt ukepenger, og hun må nå bruke de når hun skal tå ting feks kino, vårdagen,penger til ferien, litt snop i parker feks om hun vil ha noe ekstra osv. Hun lærer da hva ting koster. Eller tar vi dem med på å se på strømforbruk på tibber, handling med kvittering, skrive handleliste, planlegge ukemiddag osv. De må også gjøre husarbeid. Anonymkode: 24cca...acc
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #26 Skrevet 12. juni 2022 Tuller du eller?! Ja det er viktig å lære barn om økonomi. Men det du foreslår er jo helt forstyrret. Gi dem ukepenger (ville gitt mindre enn 200 kr i uka!!) og la dem kjøpe eget lørdagsgodt. Gi dem faste oppgaver for å tjene ukelønna. La dem handle lørdagsgodt i butikken selv, regne ut hva det koster, betale selv osv. De er for små til noe mer endå. Anonymkode: 7f9de...d97
Anonymous 91 Skrevet 12. juni 2022 #27 Skrevet 12. juni 2022 Her burde bv vært i bilde. Det her er overhode ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #28 Skrevet 12. juni 2022 Skal du også gi dem en 20-kroning hver gang de sier noe søtt eller gir deg en klem? Anonymkode: a75ea...4fe
Hedda79 Skrevet 12. juni 2022 #29 Skrevet 12. juni 2022 Da jeg var barn/ungdom så hadde jeg en avtale med foreldrene mine om at når jeg ønsket meg noe dyrt så kunne jeg få halvparten av verdien i jule- og bursdagsgave. Den andre halvparten måtte jeg spare til selv av ukelønnen som jeg fikk ved å utføre diverse plikter hjemme. Ville jeg ha lørdagsgodteri, så måtte jeg kjøpe det selv av ukelønnen. Hver lørdag gikk jeg til kiosken alene sammen med et par venninner og kjøpte godteri, og så sparte jeg resten av pengene. Etterhvert gjaldt det også sminke, kosmetikk, o.l. På den måten lærte jeg hvordan jeg skulle disponere pengene. Lærte at hvis jeg kjøpte mye godteri så ble det mindre penger igjen til det jeg ønsket meg. Det fungerte supert. Husker hvor stolt og glad jeg var da jeg kjøpte Nintendo på 90-tallet.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #30 Skrevet 12. juni 2022 Det må være den rareste ideen jeg har hørt. Hva skal de liksom lære av det? Hvis du skal lære dem om økonomi så gjør det i det minste skikkelig, f.eks. med et opplegg som dette: https://www.ramseysolutions.com/store/youth/financial-peace-junior Anonymkode: 41313...b34
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #31 Skrevet 12. juni 2022 Hehe, hva gjør du om barna velger å bruke pengene på godteri i stedet for middag? Anonymkode: 0a4da...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #32 Skrevet 12. juni 2022 Er dette liksom motsatsen til å gi penger for å gjøre husarbeid? Hvis de kan tjene penger på å bidra hjemme kan de også betale for å få ting hjemme? Anonymkode: 1ea34...599
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #33 Skrevet 12. juni 2022 Jasså du. Hva hvis barnet sier «takk men nei takk, jeg ønsker ikke bruke pengene mine på denne fiskegratengen. Jeg står over å går heller å kjøper meg en sjokolade» Hva sier du da TS? Sannsynligheten for at dine barn ikke er særlig smart tenker jeg er stor… Anonymkode: afb87...184
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå