Gå til innhold

La barna betale for middag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er lurt å begynne å lære barna om økonomi snart. De er 8 og 10 og får rundt 200 kr i ukelønn hver. Jeg tenker at de kan få første porsjon gratis og gi meg 10-20 kr kanskje for hver porsjon etter det. Evt kan jeg gjøre det om til en liten lek. De betaler litt skatt hver uke for at jeg vasker tøy for dem, lager middag, kjører dem til skolen osv. Kan også legge til husleie når de blir litt eldre 😍

Anonymkode: ba0a3...51f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei og nei!  Nå tenker jeg samtidig dette kan være troll for å skape diskusjon. 

Du har som foreldre forsørgeransvar. 

Ukepenger skal være til noe de ønsker, ikke noe som inngår i vanlig omsorg. De kan bruke Ukepenger til lørdagsgodt. 

Hvis de også forteller om dette i skolen så blir det raskt melding til barnevernet. 

Anonymkode: db7c9...4b1

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette må være tulleinnlegg... Du gir barna noen få kroner i ukepenger, og så skal du kreve dem tilbake som betaling for noe du som forelder er PLIKTIG til å gi barna dine? Forsørgeransvar heter det.

Dette tar kaka for dummeste innlegg på KG - i alle fall denne uka.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei og nei!  Nå tenker jeg samtidig dette kan være troll for å skape diskusjon. 

Du har som foreldre forsørgeransvar. 

Ukepenger skal være til noe de ønsker, ikke noe som inngår i vanlig omsorg. De kan bruke Ukepenger til lørdagsgodt. 

Hvis de også forteller om dette i skolen så blir det raskt melding til barnevernet. 

Anonymkode: db7c9...4b1

Jeg hadde ikke ikke vasket tøy, lagd mat, osv. hvis de ikke hadde hatt nok til a betale meg. Det er bare for å gi dem litt forståelse av hvordan man skal forholde seg til penger. De får jo de samme pengene av meg til å begynne med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Dette må være tulleinnlegg... Du gir barna noen få kroner i ukepenger, og så skal du kreve dem tilbake som betaling for noe du som forelder er PLIKTIG til å gi barna dine? Forsørgeransvar heter det.

Dette tar kaka for dummeste innlegg på KG - i alle fall denne uka.

Det var bare en idé jeg hadde. Du kan godt komme med bedre forslag. Jeg vil i bunn og grunn bare at de ikke kaster bort penger på ditt og datt når de blir gamle nok til å tjene sitt eget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får hvert av barna 800 kr i måneden? Det var mye for såpass små barn. Jeg hadde ikke tatt betaling for mat og ting som kjøring, vasking osv. Men heller lært de at de må gjøre noen oppgaver hjemme for å få ukepenger (dersom de ikke allerede gjør det). 

Anonymkode: a01c8...9a6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg absolutt du burde gjøre. Men du burde øke ukespengene, det er alt for lavt. De spiser sikkert mye, og skitner seg til som små griser.

Anonymkode: 19d06...3b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var bare en idé jeg hadde. Du kan godt komme med bedre forslag. Jeg vil i bunn og grunn bare at de ikke kaster bort penger på ditt og datt når de blir gamle nok til å tjene sitt eget.

Mitt forslag er at du gir dem det de har rett på å få av deg som forelder, uten å kreve betalt av dem. De er barn! Du kan sette deg ned ved kjøkkenbordet med penn, papir og kvitteringer og vise dem hva ting koster, hva du har betalt for ditt og datt og hva du har i inntekt. "Så mye/lite har jeg igjen etter at jeg har handlet mat til oss, så mye koster det og det". Lær dem priser og budsjett. Ikke ta fra dem ukepengene når de bare er småunger!

Å ta betalt fra unger som bor hjemme gjør man ikke før de har en full arbeidsinntekt og er voksne. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan lære barna om økonomi ved å la de betale for lørdagsgodt, og at de må gjøre noe husarbeid for ukelønna.

Anonymkode: ed339...332

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg ikke er rett måte å gjøre det på.

Det vi har tenkt, er å gi 16 åringen et budsjett, av våre penger, også skal hun stå for handling ol en helg. Slik at hun skal få en følelse av hva ting faktisk koster.

Anonymkode: 1c06e...345

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker det er lurt å begynne å lære barna om økonomi snart. De er 8 og 10 og får rundt 200 kr i ukelønn hver. Jeg tenker at de kan få første porsjon gratis og gi meg 10-20 kr kanskje for hver porsjon etter det. Evt kan jeg gjøre det om til en liten lek. De betaler litt skatt hver uke for at jeg vasker tøy for dem, lager middag, kjører dem til skolen osv. Kan også legge til husleie når de blir litt eldre 😍

Dette er faktisk ikke lov! 

Anonymkode: ae072...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite lurt. 

En 8-10 åring kan godt finne på å hoppe over måltider for å bruke pengene de sparer på godteri i stedet. Det er du som forelder som har ansvar for at de får det de trenger. 

Anonymkode: d695a...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Så små barn skjønner kanskje ikke bæret uansett. Er ikke sikkert de er særlig smarte, de ungene dine altså. 

Men på ungdommer kan man vel sette seg ned og snakke om så mye tjener, sånn betaler man skatter og avgifter, og hvor mye penger som egentlig går med til å betale for eksempel husleie og elektrisitet. Kanskje ungdommene kan skrive ned hva som er nødvendig for å lage middag hver dag i for eksempel 10 dager, eller what ever. Pluss at foreldrene sørger for at det er nok mat til å faktisk holde i flere dager. Dermed kan ungdommen være med til butikken, og faktisk kjøpe varene. Men selvfølgelig betale med foreldrene sine bank-kort / penger. 

Kanskje dem får littegrann mer "perspektiv" på ting, ved å faktisk være med ganske aktivt på ting? i steden for å bare få og få og få, og få, og få hele forbanna tiden.            

Anonymkode: 23ae0...165

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så små barn skjønner kanskje ikke bæret uansett. Er ikke sikkert de er særlig smarte, de ungene dine altså. 

Men på ungdommer kan man vel sette seg ned og snakke om så mye tjener, sånn betaler man skatter og avgifter, og hvor mye penger som egentlig går med til å betale for eksempel husleie og elektrisitet. Kanskje ungdommene kan skrive ned hva som er nødvendig for å lage middag hver dag i for eksempel 10 dager, eller what ever. Pluss at foreldrene sørger for at det er nok mat til å faktisk holde i flere dager. Dermed kan ungdommen være med til butikken, og faktisk kjøpe varene. Men selvfølgelig betale med foreldrene sine bank-kort / penger. 

Kanskje dem får littegrann mer "perspektiv" på ting, ved å faktisk være med ganske aktivt på ting? i steden for å bare få og få og få, og få, og få hele forbanna tiden.            

Anonymkode: 23ae0...165

Få og få og få og få?? 
ikke få barn om du ikke har råd til å gi de mat.. 

Anonymkode: 8faea...337

Skrevet

Herlighet, ta de heller med på handleturen om du skal lære de at ting koster, du begynner da ikke å ta betalt for maten i huset. :ler: La de få være med å se på strømregningen, forklar de om kommunale avgifter, at pass koster penger, tannlegen tar hele lønna om du ikke passer på tennene osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo en veldig stor risiko at du ikke får særlig hyggelige barn som er veldig økonomiske. Jeg mener å ha lest et studie som viste at barn blir mindre empatiske om de fikk belønning for hyggelige ting de gjorde på eget initiativ. Om de må betale for middag vil de kanskje ikke bli særlig rause senere i livet. Middag er gjerne noe man inviterer andre på, helt gratis. Lær dem gjerne om verdien av penger ved å ta med i butikken få innblikk i hva middagen koster osv, men å betale for en porsjon fremstår lite gjennomtenkt. Tynne blir de sannsynligvis. 

Anonymkode: e911c...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Ja, økonomi er viktig lærdom. 

Anonymkode: c99a9...624

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tuller du????? 

Anonymkode: 78b99...9e0

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kutte ut ukelønna og heller gi de en fast sum for hver ting de gjør i hjemmet? Begge to er gamle nok til å gå ut med søpla, hente posten etc.

Anonymkode: a7479...cc5

AnonymBruker
Skrevet

Får de bare 200kr i ukelønn?! Det er jo alt for lite. Barn på den alderen trenger jo minst 500kr. 

Anonymkode: 6cba1...ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...