AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Hjelp. Jeg er redd, men har ikke lyst å gå til legen. Jeg har påvist Sjøgrens og høyt stoffskifte. I det siste halve året, har jeg blitt plaget med leamus/ banking i kroppen over alt. Av og til i ryggen, så overarmen, deretter leggen. Kommer sjeldent samtidig. Leamus ca 2-3 ganger om dagen, varer fra få sekunder til noen minutter. Jeg orker ikke å gå til legen da jeg ikke føler jeg blir hørt... orker ikke klage og redd for å bli oppfattet som hypokonder. Men er det noen som kan berolige meg litt? Redd dette er starten på als 😰 Anonymkode: ea498...eff 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 https://nhi.no/symptomer/hjerne-og-nervesystem/leamus/ har ofte leamus selv. Det er helt ufarlig 😊 som du ser i lenken, så får man ofte rykninger flere steder samtidig ved als, og vedvarende over lang tid. Pust ut ❤️ Anonymkode: 6430b...c7d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hjelp. Jeg er redd, men har ikke lyst å gå til legen. Jeg har påvist Sjøgrens og høyt stoffskifte. I det siste halve året, har jeg blitt plaget med leamus/ banking i kroppen over alt. Av og til i ryggen, så overarmen, deretter leggen. Kommer sjeldent samtidig. Leamus ca 2-3 ganger om dagen, varer fra få sekunder til noen minutter. Jeg orker ikke å gå til legen da jeg ikke føler jeg blir hørt... orker ikke klage og redd for å bli oppfattet som hypokonder. Men er det noen som kan berolige meg litt? Redd dette er starten på als 😰 Anonymkode: ea498...eff Jeg har hatt leamus i kroppen helt fra 2017 ca. Jeg er 34år og til og med vært til nevrolog. Det var ingenting feil. Har også jobbet med 3 ALS pasienter, og i disse tilfellene opptrer leamus sent i forløpet og muskelsvinn som et tidlig symptom. Mest sannsynlig er det stress, overtrening eller koffein som er årsaken. Prøv å kutt det ned. Håper jeg kan roe deg med dette. Anonymkode: e0ae1...d8d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): https://nhi.no/symptomer/hjerne-og-nervesystem/leamus/ har ofte leamus selv. Det er helt ufarlig 😊 som du ser i lenken, så får man ofte rykninger flere steder samtidig ved als, og vedvarende over lang tid. Pust ut ❤️ Anonymkode: 6430b...c7d Ja riktig, men også viktig å få med at ALS får andre symptomer itillegg. Som muskelsvinn, lammelser osv. Anonymkode: e0ae1...d8d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 Har dette ofte. Bankingen kommer ofte hvis jeg sovner på et tidspunkt jeg ikke pleier, og da gjerne rett etter et måltid. Forstår det ikke selv, men har hatt det slik alltid. Leamus er en stund siden jeg har hatt nå, men pleier å få rundt det ene øyet, ene overarmen og ene låret. Anonymkode: 76b01...75e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Legger til at de pasientene som hadde ALS hadde rykninger/spill under huden hele tiden. Det flyttet seg og varte. Mine kommer også jevnlig, men ikke til å sammenlignes med disse pasientene. Dette var voldsomt. Anonymkode: e0ae1...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dette ofte. Bankingen kommer ofte hvis jeg sovner på et tidspunkt jeg ikke pleier, og da gjerne rett etter et måltid. Forstår det ikke selv, men har hatt det slik alltid. Leamus er en stund siden jeg har hatt nå, men pleier å få rundt det ene øyet, ene overarmen og ene låret. Anonymkode: 76b01...75e Ikke noe bekymre seg for. Men vet hvordan du føler det. Jo mindre du tenker på det, jo mindre vil du kjenne det. Tenk som meg da, om det skulle være ALS så vil det jo komme noe annet itillegg? Jeg ville vært død for lengst. Leamus i seg selv er ikke et tegn på ALS. ♡ Anonymkode: e0ae1...d8d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke noe bekymre seg for. Men vet hvordan du føler det. Jo mindre du tenker på det, jo mindre vil du kjenne det. Tenk som meg da, om det skulle være ALS så vil det jo komme noe annet itillegg? Jeg ville vært død for lengst. Leamus i seg selv er ikke et tegn på ALS. ♡ Anonymkode: e0ae1...d8d Angsten for ALS ligger nok alltid der, men er ganske sikker på at det ikke er det jeg har ❤️ Anonymkode: 76b01...75e 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 Helseangst er veldig vondt, men det går an å få hjelp for det. Legger igjen en lenke her til et selvhjelpsprogram som er laget av en norsk psykolog: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/helseangst-selvhjelpskurs/ Anonymkode: 2959b...c2a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Tusen takk for gode svar ❤️ Og godt å lese at flere har dette! Autoimmune sykdommer er noe dritt! Jeg har blitt mye svakere de siste årene, har mistet en del muskelmasse, men tror nok det kommer av at jeg har trent veldig lite i det siste grunnet andre vondter...🥴 Ts Anonymkode: ea498...eff 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tusen takk for gode svar ❤️ Og godt å lese at flere har dette! Autoimmune sykdommer er noe dritt! Jeg har blitt mye svakere de siste årene, har mistet en del muskelmasse, men tror nok det kommer av at jeg har trent veldig lite i det siste grunnet andre vondter...🥴 Ts Anonymkode: ea498...eff Hei! For noen år siden var jeg veldig, veldig preget av helseangst. Det tok helt over omtrent. Jeg googlet MS, Als, osv.. De verste sykdommer, de du sakte pines av. Og typisk nok står det verste på nett og de verste historiene. Det er... Helt utrolig hvor mye hjernen og adrenalin kan forårsake fysiske/somatiske symptomer i kroppen. Det er helt vilt! Og skummelt. Og man blir så sliten. Jeg vil gi deg noen gode ord: Vil du leve resten av livet i frykt for noe ille kan skje? Eller vil du se tilbake på livet med glede? Uansett, hvordan det går i dette livet, har livet bare én utvei uansett. Det virker klisjé. Men lev livet ditt med glede!❤️ Fysisk aktivitet hjelper, gå turer, rense tankene. Lykke til, dette klarer du. Jeg klarte det, selv om jeg var fryktelig redd Anonymkode: 140b3...56d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Jeg Googlet litt og fant ut at leamus på medisinsk heter fascikulasjon. Jeg fant ikke så mye praktisk info om dette på norsk, men da jeg søkte på engelsk (fasciculation) dukka det opp masse. Når jeg ser bort fra alt som står om alvorlige nevrologiske sykdommer (som ALS og MS og fandens oldemor) som årsak til fascikulasjon/leamus, står det igjen noen veldig enkle alternativer. Alle handler om en eller annen mangel. Sekundær hyperparatyreoidisme er en mulig årsak som blir veldig ofte nevnt i medisinske fagtidsskrift som årsak til leamus. Det er visstnok veldig enkelt å kurere, siden sekundær hyperparatyreoidisme er en diagnose vi får bare når kroppen mangler kalsium. Spørsmålet er selvsagt om ikke sekundær hyperparatyreoidisme er en for enkel forklaring, siden det bare er en mangelsykdom og ikke kan kureres med legemidler. Slike sykdommer har veldig lav status blant leger. Anonymkode: 30e7e...c68
Twister Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 23.49): Hjelp. Jeg er redd, men har ikke lyst å gå til legen. Jeg har påvist Sjøgrens og høyt stoffskifte. I det siste halve året, har jeg blitt plaget med leamus/ banking i kroppen over alt. Av og til i ryggen, så overarmen, deretter leggen. Kommer sjeldent samtidig. Leamus ca 2-3 ganger om dagen, varer fra få sekunder til noen minutter. Jeg orker ikke å gå til legen da jeg ikke føler jeg blir hørt... orker ikke klage og redd for å bli oppfattet som hypokonder. Men er det noen som kan berolige meg litt? Redd dette er starten på als 😰 Anonymkode: ea498...eff Huff… jeg synes så synd på deg. Hadde akkurat samme angsten da jeg først fikk dette tidlig i 20-årene og skulle Google hva det kunne være. Virka nesten som ALS var eneste mulighet… men så viser det seg at det er veldig vanlig. Jeg kan få det hvor som helst på kroppen. Noen ganger i flere minutter på samme sted, noen ganger flere steder på kort tid og en gang hadde jeg på samme sted over flere dager. Nå er jeg i midten av 30-årene og har ikke blitt noe verre. Synes det forverres av stress, frykt og koffein. Ikke tenk mer på dette 🙂 finnes flere sånne tråder på kvinneguiden og det er mange som har det.
Twister Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 Og ja. Magnesiumtilskudd virker å gjøre det bedre
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #15 Skrevet 14. juni 2022 Twister skrev (8 timer siden): Og ja. Magnesiumtilskudd virker å gjøre det bedre Ting henger sammen: Kroppen må ha mineralet magnesium for å få til å ta opp D-vitamin fra fordøyelsen. Og kroppen må ha D-vitamin for å få til å ta opp kalsium fra fordøyelsen. For å få til å ta opp kalsium, må D-vitamin aktiveres til hormon. Den aktiveringen krever sink. For å få til å ta opp tilskudd av kalsium fra fordøyelsen (enten det kommer i mat eller tabletter), trengs det blant annet sink, magnesium og D-vitamin. Anonymkode: 30e7e...c68
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #16 Skrevet 14. juni 2022 Veldig mange som er redd for ALS, naturlig nok. Spesielt de som opplever leamus. For det første, så er leamus svært vanlig, og i omtrent alle tilfeller helt ufarlig. For det andre - ALS er en sykdom som ofte omtales som "Failing - not feeling". Dvs. at de som opplever ALS oppdager dette p.g.a. muskler som svekkes og ikke fungerer. At man plutselig opplever at en fot elller en arm svikter uten noen logisk forklaring. Man kjenner ingenting, utover at muskelen rett og slett ikke fungerer. Leamus som følge av ALS kommer ikke før muskelen er kraftig svekket og i ferd med å dø. På dette tidspunktet vil man f.eks. ikke kunne klare å bruke denne muskelen (f.eks. stå på beinet, eller løfte en arm). Det er også viktig å påpeke at ALS ikke dukker opp "overalt" på kroppen. Man vil aldri oppleve at ALS starter samtidig i både fot og arm. Det er ikke slik denne sykdommen opptrer rett og slett. For å oppsummere: Så og si samtlige som får ALS har nok ikke fryktet ALS på forhånd. De bare oppdager plutselig svekkelse i en muskel uten at de har kjent på noe ubehag før dette. De som derimot frykter ALS fordi de har kroppslige ubehag har ikke ALS, da ALS ikke angriper det sensoriske nervesystmet bl.a. Prikking Stress, helseangst etc. kan gi noen helt syke symptomer. Jeg kjenner folk som har fått slagsymptomer der de mistet både talevenn og halve ansiktet ble lammet. Det var ikke noe galt. Kun stress. Det finnes de som har mistet evnen til å gå i ukesvis, der årsaken har vært psykosomatisk. Den psykiske helsen henger sammen med den fysiske helsen mer enn vi aner. Det er folk som opplever månedsvis med leamus, prikking, nummenhet, svimmehet etc. etc. uten at det er noe annet enn kroppen som reagerer på stress og angst. Når kroppen er i konstant beredskap, vil dette naturligvis føre til en reaksjon, og når dette pågår over tid, for mange snakker vi måneder og år, så er det ikke så rart at man får kraftige fysiske symptomer, og at det tar tid før disse forsvinner. Symptomene er veldig like, og i mange tilfeller helt identiske med symptomer på ulike nevrologiske sykdommer. Derfor er det som regel disse sykdommene folk blir livredde for (ALS, MS etc.). Anonymkode: e129a...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå