Gå til innhold

Hvordan sorterer du klesvasken?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

vanlige klær på 40 grader. Sorterer ikke farger med mindre jeg har splitter nye klær med sterke farger, de får gleden av å bli vasket alene første gang.

truser, sokker, bh’er og håndklær sammen på 60 grader. 
Sengetøy på 90 grader. Kluter for seg selv på 90 grader. 
ull på ullprogram. 

Anonymkode: b67fc...781

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sorteringen min har økt etterhvert som husstanden har vokst, og kommer til å fortsette å endre seg i takt med skittentøyshaugen. Jeg har gått fra å hjelpe til med klesvask hjemme i en familie med 3 tenåringer, via å bo alene, med samboer og nå også med to småbarn/baby.

Først sorterer jeg ut ting som trenger spesialbehandling, som ull, bher, duker, gardiner og annen finvask.

Så sorterer jeg på temperatur. Det er uaktuelt å vaske undertøy og kluter på 40, men andre klær ødelegges av å vaskes på 60. Selv med en person gir dette fulle maskiner ofte nok, om det ikke er en stor vaskerimaskin.

Deretter sorterer jeg på farge. Først skiller jeg lyst og mørkt, deretter skiller jeg ut hvit om det er grunnlag for det. Jeg vurderer også om jeg kommer til å skille ut rødt og rosa i fremtiden, når jenta sine klær tar mer plass.

Så skiller jeg ut flere spesialvasker, dersom vi fyller anbefalt mengde for det programmet. Vi bruker nå egen skjortevask, som gir mindre krøller, og egen vask for treningsklær, som sliter mindre på syntetiske stoffer. Jeansprogrammet bruker jeg derimot ikke, fordi jeg da måtte kjørt halvfulle maskiner.

Akkurat nå sorterer jeg i 9 trådkurver. 60 hvit, lys og mørk. 40 lys og mørk. Ull. Skjorter. Finvask. Treningstøy. I tillegg har jeg noen fri til når det kommer ekstra mye skittentøy.

Anonymkode: 26b5b...4e6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...