Gå til innhold

Skattefri juni og gjeldsordning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om namsmannen tar de skattefrie ørene man får i juni?

Anonymkode: 59ad1...162

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel en betalingsplan du skal følge? Jeg betaler et fast beløp hver måned.. 

Anonymkode: 2b5b4...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke skattefri i juni?

Anonymkode: ba314...2cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste lønnsmottakere får sin siste lønning i form av feriepenger rett før fellesferien (juli) trekkfri, dvs det trekkes ikke skatt av feriepenger. Dette inntreffer vanligvis siste lønningsdag før juli.

Jeg er uføretrygdet, og vi har heller ikke skattetrekk i juni.

Anonymkode: adb10...394

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betalt inn alt av ferie penger jeg har fått siste året. Tør ikke annet. Ingenting ekstra her.  

Anonymkode: 8183c...669

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Joda.

Anonymkode: 67942...aa7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De fleste lønnsmottakere får sin siste lønning i form av feriepenger rett før fellesferien (juli) trekkfri, dvs det trekkes ikke skatt av feriepenger. Dette inntreffer vanligvis siste lønningsdag før juli.

Det er vel halv skatt? 

Anonymkode: 2ee0f...350

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel halv skatt? 

Det pleier å være halv skatt i november eller desember. Null skatt når man får feriepengene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel halv skatt? 

Nei, halv skatt, det er i desember.

Ikke skattetrekk i det hele tatt på siste lønning før ferien, normalt i løpet av juni. Gjelder alle lønnsmottakere og uføretrygdede, samt at de på AAP ikke har skattetrekk på to utbetalinger (de har hver fjortende dag).

AnonymBruker
Skrevet

Håper da det. Det er ikke dine penger. 

Anonymkode: ee69f...9d1

• Liker 1
Skrevet

En liten spesifikasjon: 

Det er ikke skattefritt i juni. Kun ordinære feriepenger  fra fjoråret, ( ikke de over 60 år) er uten skattetrekk. All annen lønn/ overtid/bonus o.l som utbetales skal skattes som vanlig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, men det er misvisende å kalle det skattefritt, det er jo feriepenger til utbetaling. Det er jo beregnet på beskattet inntekt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, men det er misvisende å kalle det skattefritt, det er jo feriepenger til utbetaling. Det er jo beregnet på beskattet inntekt?

Feriepenger er  beregnet av lønn før skatt og skattlegges samme år som du får den utbetalt, Men utbetalingen er trekkfri. Altså har du rett i at den ikke er skattefritt, men skatten betaler du i løpet av resten av året, på samme måte som skattten for uføretrygden i juni og desember blir fordelt over de andre mnd. 

• Nyttig 1
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

.. 

Endret av Tøffenbøffen
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

..

Endret av Tøffenbøffen
Skrevet

Hei.

TøffenBløffen har rett. Vanlig fordeling av overtid og feriepenger er at skyldner får beholde 35% og kreditorene får 65%.

Men dette skal klart fremgå av den avtalen som namsmannen har laget. Hvis dette ikke er tatt med i avtalen hadde jeg forhandlet slik at du får beholde 35%. Dette er spesielt viktig hvis du har barn. Å beholde 35% av overtid gir skyldner insitament til å arbeide overtid og gir da kreditorene mer penger.

Hvis du ikke har barn vil det bli vanskleig å beholde 35% av feripengene. Men prøv å forhandl om dette.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man begrunne dette når man har barn. Skjønner jo prinsippet men så er det å formulere seg rett 😇

Anonymkode: c0fcb...677

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 19.20):

Jeg har betalt inn alt av ferie penger jeg har fått siste året. Tør ikke annet. Ingenting ekstra her.  

Anonymkode: 8183c...669

Jeg har gjeldsordning og en fast nedbetalingsplan. Virker som jeg er alene om det tydeligvis når folk ikke vet hva de skal betale inn

Anonymkode: 2b5b4...5a3

AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (På 11.6.2022 den 19.21):

Hei.

TøffenBløffen har rett. Vanlig fordeling av overtid og feriepenger er at skyldner får beholde 35% og kreditorene får 65%.

Men dette skal klart fremgå av den avtalen som namsmannen har laget. Hvis dette ikke er tatt med i avtalen hadde jeg forhandlet slik at du får beholde 35%. Dette er spesielt viktig hvis du har barn. Å beholde 35% av overtid gir skyldner insitament til å arbeide overtid og gir da kreditorene mer penger.

Hvis du ikke har barn vil det bli vanskleig å beholde 35% av feripengene. Men prøv å forhandl om dette.

Med vennlig hilsen

TBergh

Det forutsetter at en går i overskudd totalt. Om en ikke har til dividende på årsbasis, kan en ofte beholde feriepengene.

Anonymkode: 67942...aa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...