Gå til innhold

Lage godterier fra Panduro


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi er noen som har tenkt å samles en kveld for å lage godterier fra Panduro. Vi har sett på sjokolade, vingummi, lakris, lakriskonfekt og drops. Er det noen av dere om har prøvd å lage dette? Er det arbeidskrevende? Klarer vi det på en kveld. Smaker det godt? Er det noe av dette dere vil anbefale framfor det andre. Vi har tenkt å kanskje lage 2-3 sorter. Alle tips/erfaringer om dette mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hellu!

Det er kjempegøy å lage godteri fra Panduro! Vi har laga drops og smeltet litt sjokolade foreløpig, men har store planer om å lage vingummi og lakris osv. om litt.

Dropsene er enkle i grunnoppskriften og dropsmassen må bare passes godt på,- dvs. bruke termometer hele tiden når den kokes opp. Husker ikke gradene da det er en stund siden, men den bør hverken bli for varm eller for kald. Viktig å ta dropsmassen av plata når den når topp-temperaturen dropsa skal ha.

Man må jobbe fort for å få farge og smak tilsatt og gjerne kutte/forme massen fort også, da den stivner fort. Det er litt småstress, men veldig gøy og det blir stort sett veldig bra! Man kan godt lage flere dropsporsjoner på en dag,- det er relativt fort gjort. Bare husk å smøre inn alt av utstyr som er i kontakt med dropsmassen med olje. Da går ting litt lettere.

Hvis dere skal lage alt : dvs. sjokolade, vingummi, lakris, lakriskonfekt og drops på en kveld, blir det nok vanskelig. Da er det greit å ha en dag eller to. Vingummi må såvidt jeg vet ligge og tørke noen dager. Tror dere får god tid til noen dropsporsjoner og sjokolade ihvertfall. Prøv dere fram! Eneste måten å vite hvor lang tid man egentlig bruker. Det kan være veldig individuelt.

Lykke til :D

Det er kjempemorro!!!!

Hilsen Kattepus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg prøvde meg på å lage drops i fjor. Kjempegøy. Laget blandt annet drops med "uventet" smak og farge - grønne bringebærdrops, gule salmiakk drops osv. Jeg opplevde at hvis jeg fulgte oppskriften ble dropsene ofte litt smakløse. Jeg har ofte i mer smak enn det står på oppskriften. Jeg lager aldri mer enn halv oppskrift om gangen - men så er jeg alene når jeg koker drops. Jeg rekker ikke å klippe opp alle dropsene før massen stivner når jeg er alene. Jeg ruller hele massen ut i en stor pølse og så deler jeg av litt og litt som jeg klipper opp. Resten av pølsa bretter jeg teflonmatta over - da holder den seg varm. Tenkte å prøve meg på lakris i år. Lykke til og kos dere . Det er kjempegøy !! Dessuten er det en veldig fin julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Når det gjelder dropskoking har jeg erfart at det lønner seg å tilsette farge og aroma før man heller massen ut av kjelen. Det er mye lettere å få det godt blandet der.

Hvis man lager drops med fruktsmak kan det lønne seg å tilsette litt sitronsyre, for da får de en friskere smak.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...