Gå til innhold

Blir nedfor om sommeren?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir trist og gråter mye, og får negative tanker om framtiden. Føler at alt skal gå til helvete. Jeg er ikke sånn om høsten, det er bare på sommeren? Er det flere som har det sånn? Jeg føler meg så alene med det.

Anonymkode: c1f4f...f07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte det mye før, da jeg var mye ensom. 

"Alle Andre" hadde masse venner eller familie å henge med, mens jeg var alene. Det var ekstra synlig om sommeren, når man gikk forbi vennegjenger som satt og lo i parken sammen, familier på tur, og alle andre snakket om alle planene de hadde med alle folkene som var glad i dem. 

Anonymkode: f39cd...d3b

• Hjerte 6
Skrevet

Har du tatt det opp med legen din? Det kan faktisk skyldes allergi, Vitamin D-mangel eller noe annet konkret. 

AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (Akkurat nå):

Har du tatt det opp med legen din? Det kan faktisk skyldes allergi, Vitamin D-mangel eller noe annet konkret. 

Har ikke gjort det. Skal dit neste uke, skal ta det opp da med han da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om sommeren så er det alltid noe som utløser dette og gjør at jeg gråter i flere dager. Blir aldri så trist for ting ellers på året.

Skrevet

Har ofte blitt det tidligere, ja. Det handler nok om mange uker ferie hvor man får mye tid til å tenke og gruble.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv får jeg mer søvnløse netter av varmen, og jeg spiser mye mindre fordi jeg får lavere apetitt. Jeg synes også det er vanskeligere å trene. Vet ikke hvorfor. Pluss jeg drikker for mye alkohol på sommeren. Så sånn mentalt sett så har jeg det faktisk bedre på høsten.

Og selv jeg som har massevis av venner, kan nesten føle på en form for ensomhet når jeg går gjennom byen og "alle" sitter og ler og skåler eller tar en is med sine venner, imens jeg ikke har en plan den dagen. Jeg får en sånn følelse av at jeg må være sosial 100% av tiden, det er ikke like lett å trekke gardinene for og kose seg med å pusle med sine ting som det er på høsten føler jeg. Da kan jeg liksom ligge og bare se TV på kvelden, og vite at det gjør alle andre også 😅

Anonymkode: bfc70...210

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20220606-220750_Gallery.thumb.jpg.daecd22e6b632091666e8bbbf8876c77.jpg

Anonymkode: 2eea9...141

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som er kronisk syk merker det litt ekstra på psyken nå ja. Sommeren og jula er de verste. Alle andre er ute og koser seg (tilsynelatende, man vet jo at andre sliter med sitt såklart) mens her ligger jeg, låst til senga eller sofaen. Det er vondt. 

Jeg passer på å unngå sosiale medier så godt som mulig, og det hjelper meg en del. Hvordan er du med tanke på det ts?

Anonymkode: f9f50...f88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 15.16):

Blir trist og gråter mye, og får negative tanker om framtiden. Føler at alt skal gå til helvete. Jeg er ikke sånn om høsten, det er bare på sommeren? Er det flere som har det sånn? Jeg føler meg så alene med det.

Er du ensom?

Anonymkode: ed8f0...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Merker det godt om sommeren, ja. Tusen ting jeg skulle ha gjort, tusen ting jeg skulle ønske jeg kunne deltatt på og tusen ting jeg har lyst til å oppleve... Og alle andre gjør akkurat dette. Men her sitter/ligger jeg, døgnet rundt, hjemmebundet pga sykdom. Som igjen har sine følgeskader som ensomhet og utenforskap. 

Kjenner det særlig på dager med fint vær. Er det sørøst-kuling og regn blir det bedre, for da begrenses livene litt for alle andre også, og det blir mer akseptabelt både for meg og andre at jeg ikke kan gjøre noe av alt jeg ønsker å gjøre.

Anonymkode: 3b0f6...80b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er du ensom?

Anonymkode: ed8f0...9eb

Nei er egentlig ikke det. Men om sommeren så føler jeg det sånn og føler meg ensom med følelsene mine. Føler at alle andre er glade.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 14.28):

Screenshot_20220606-220750_Gallery.thumb.jpg.daecd22e6b632091666e8bbbf8876c77.jpg

Det er naivt å tro at det kun handler om et valg man tar.

Det er de psykisk friske som sier slikt.

Endret av Anonymburker
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Anonymburker said:

Det er de psykisk friske sim sier slikt.

Det handler i alle fall delvis om valg man tar. Om man har en alvorlig depresjon så er det selvfølgelig vanskelig å se det fine og positive i ting rundt seg. Likevel har man valg om å oppsøke hjelp, ta i mot behandling, si ja til medisiner og så videre.

Anonymkode: 68ffd...18d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler i alle fall delvis om valg man tar. Om man har en alvorlig depresjon så er det selvfølgelig vanskelig å se det fine og positive i ting rundt seg. Likevel har man valg om å oppsøke hjelp, ta i mot behandling, si ja til medisiner og så videre.

Anonymkode: 68ffd...18d

Ja, delvis. Men man kan ikke undergrave betydningen av kjemisk balanse i hjernen, at det spiller inn hva man har opplevd av traumer, motgang, sykdom. Mangel på nettverk, venner, partner, barn kan ikke fikses ved å snu tankesettet.

Jeg har foreløpig snudd tankesettet til en viss grad i forhold til i fjor. Men det er ikke slik at det på magisk vis har skjedd meg positive ting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en mann du kan henge og kose deg med? Det der er vel en selvpåført ting man må regne med når man er alene. Man er ikke skapt til det. 

Anonymkode: 19730...637

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 14.57):

Jeg som er kronisk syk merker det litt ekstra på psyken nå ja. Sommeren og jula er de verste. Alle andre er ute og koser seg (tilsynelatende, man vet jo at andre sliter med sitt såklart) mens her ligger jeg, låst til senga eller sofaen. Det er vondt. 

Jeg passer på å unngå sosiale medier så godt som mulig, og det hjelper meg en del. Hvordan er du med tanke på det ts?

Anonymkode: f9f50...f88

Hvis jeg er veldig langt nede så holder jeg meg unna Facebook og Instagram og går heller ikke ut og oppsøker folk selv om det sikkert hadde vært bra å gjøre det. Men hjelper meg vel ikke veldig mye, men da slipper jeg å forholde meg til hva andre driver med.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymburker skrev (1 time siden):

Det er de psykisk friske sim sier slikt.

Det som er naivt er at du tror du vet noenting om livet mitt. Du aner absolutt ingen verdens ting om jeg er psykisk syk, sorger, livsutfordringer osv med mitt liv for tro du meg jeg har også hatt mitt å stri med her i livet så den fordommen din må du pakke litt lengre vekk med.  Men det er absolutt noe med hva du velger, ja velger faktisk å fokusere på her i livet. Om du velger å sitte deg ned og sutre fordi det er sol og du ser at andre mennesker har det bra på some er det fulstendig ditt valg. Om du velger å være lei deg fordi temperaturen er slik at andre mennesker koser seg på stranden om sommeren og du selv velter deg i selvmelidenhet og offer mentalitet så ok, ditt liv ditt valg. Det går an å gjøre mye med livet sitt selv om det er sommer og en føler seg litt lei. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...