Gå til innhold

Hvordan vaske terrasse uten vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, vi bor i en høyblokk. Terrassen er gammel og full av alger, trenger en skikkelig vask. Men det er ikke uttak til hageslange her. Hvordan ville dere vasket terrassen? Setter pris på tips!

Anonymkode: 0c794...5df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har sett tips om å bruke en blanding av zalo, eddik og vann til å fjerne alger med. Da hadde jeg hatt en liten skvett zalo og en god dæsj eddik i ei bøtte og fyllt opp med vann og skrubbet løs med skurebørste. Du kan skylle det vekk med å fylle vann i bøtta og helle over etterpå😊

Anonymkode: 2ad78...10f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan kjøpe en dings som festes på kranen til f.eks kjøkkenvasken og koble til slange der og ta den ut gjennom vindu eller dør.

Og hvis du er smart, gir du beskjed til de som bor under deg før du setter i gang. Ellers risikerer du en like stor regning som mine tidligere naboer fikk: nye møbler, uteteppe, elektrisk grill, og alt som hang på tørkestativet mitt. 

Anonymkode: 822ab...287

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har sett tips om å bruke en blanding av zalo, eddik og vann til å fjerne alger med.

Man går i en butikk som selger byggevarer og hageutstyr og kjøper vaskemiddel mot alger. Det fungerer som regel mye bedre. Og zalo skal man i noen tilfeller være forsiktig med siden det løser opp fett og olje, det kan få bygningsdeler til å ruste om beskyttende oljelag forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan kjøpe en dings som festes på kranen til f.eks kjøkkenvasken og koble til slange der og ta den ut gjennom vindu eller dør.

Og hvis du er smart, gir du beskjed til de som bor under deg før du setter i gang. Ellers risikerer du en like stor regning som mine tidligere naboer fikk: nye møbler, uteteppe, elektrisk grill, og alt som hang på tørkestativet mitt. 

Anonymkode: 822ab...287

Har opplevd det samme med nabo... helt utrolig at de ikke greier å tenke lenger!!

Anonymkode: 371e2...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å vaske altanen hver sommer, helt uten å plage de under. Kjøper vaskemiddel beregnet for formålet og blander i en tilitersbøtte. Så  heller jeg litt og litt vann på altanen og skrubber med dertilegnet kost til hele altanene er skrubbet, deretter bruker jeg en svaber for å dra vannet ned i avløperenna. Skyller over to ganger med rent vann fra bøtte. Fungerer egentlig greit selv om det hadde vært lettere med slange. 

Anonymkode: 09273...751

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har sett tips om å bruke en blanding av zalo, eddik og vann til å fjerne alger med. Da hadde jeg hatt en liten skvett zalo og en god dæsj eddik i ei bøtte og fyllt opp med vann og skrubbet løs med skurebørste. Du kan skylle det vekk med å fylle vann i bøtta og helle over etterpå😊

Hallo, har du tenkt over hvor det vannet ender, det som du råder ts til å tømme utover gulvet på terrassen!?? Det er IKKE å anbefale når man bor i blokk som ts skriver! Vann renner som kjent den veien tyngdekraften trekker, og det er rett ned til naboene. Naboene vil da få masse drittvann med skitt og alger fossende ned til seg, langs vegger og gulv og kanskje også vinduene.

Man må vaske med klut og få sugd opp alt vannet mens man vasker, som om man vasket gulvet inne i boligen. Ikke la noe skittvann renne noe sted når man har naboer under seg!

Gudene vet hva naboene hadde gjort om ts satte i gang og tømme møkkavann nedover til dem... bot fra borettslaget for profesjonell rengjøring av veggene etterpå?

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaske ute med klut

Million skrev (17 minutter siden):

Hallo, har du tenkt over hvor det vannet ender, det som du råder ts til å tømme utover gulvet på terrassen!?? Det er IKKE å anbefale når man bor i blokk som ts skriver! Vann renner som kjent den veien tyngdekraften trekker, og det er rett ned til naboene. Naboene vil da få masse drittvann med skitt og alger fossende ned til seg, langs vegger og gulv og kanskje også vinduene.

Man må vaske med klut og få sugd opp alt vannet mens man vasker, som om man vasket gulvet inne i boligen. Ikke la noe skittvann renne noe sted når man har naboer under seg!

Gudene vet hva naboene hadde gjort om ts satte i gang og tømme møkkavann nedover til dem... bot fra borettslaget for profesjonell rengjøring av veggene etterpå?

Vaske ute med klut?? 😂  Du kan ikke være seriøs?

Anonymkode: 83e42...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vaske ute med klut

Vaske ute med klut?? 😂  Du kan ikke være seriøs?

Anonymkode: 83e42...de7

DØNN seriøs, når det er snakk om å ta hensyn til naboer under og forhindre rennende vann ned langs kanter og vegger....

Visste for øvrig ikke at det fantes noe klutepoliti som forbød folk å bruke klut på sin egen balkong eller terrasse? Funker det, så gjør man det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (5 minutter siden):

DØNN seriøs, når det er snakk om å ta hensyn til naboer under og forhindre rennende vann ned langs kanter og vegger....

Visste for øvrig ikke at det fantes noe klutepoliti som forbød folk å bruke klut på sin egen balkong eller terrasse? Funker det, så gjør man det.

Jeg bor i blokk, men hos meg hadde det ikke vært problem å vaske med mengder av vann og hvilket som helst egnet vaskemiddel. Det, som regnvannet, samles i en renne ytterst på balkongen og renner ned et avløpsrør. Ikke alle balkonger lekker ned til naboen.

Anonymkode: e65fa...70f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (3 timer siden):

Kommer jo an på hvordan terrassen er bygd.  Om naboen over oss tømmer en bøtte vann på terrassegulvet, så renner det da ikke ned på vår terrasse.  Blir våtere om det regner på vår terrasse enn om naboen tømmer vann på sin.

Anonymkode: 4a4ac...2a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eddik funker veldig bra for å fjerne grønnske!

Anonymkode: 2eb6a...d34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor i blokk, men hos meg hadde det ikke vært problem å vaske med mengder av vann og hvilket som helst egnet vaskemiddel. Det, som regnvannet, samles i en renne ytterst på balkongen og renner ned et avløpsrør. Ikke alle balkonger lekker ned til naboen.

Anonymkode: e65fa...70f

Nei, slik er det hos oss også. Det er et tett underlag med helling ned mot vannrennen under tregulvet. Slik har det vært på de terrassene jeg har hatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, slik er det hos oss også. Det er et tett underlag med helling ned mot vannrennen under tregulvet. Slik har det vært på de terrassene jeg har hatt.

Sånn har det ikke vært på minst tre balkonger og terrasser jeg har bodd med. Da har vaskevann kunnet renne ned til naboen. Og det gjorde det også, den gangen vi ikke tenkte over det og spylte vann på balkongen... det rant svart skittvann nedover veggene og vinduet hos naboen. Vi måtte gå ned og vaske hos henne etterpå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (8 timer siden):

Sånn har det ikke vært på minst tre balkonger og terrasser jeg har bodd med. Da har vaskevann kunnet renne ned til naboen. Og det gjorde det også, den gangen vi ikke tenkte over det og spylte vann på balkongen... det rant svart skittvann nedover veggene og vinduet hos naboen. Vi måtte gå ned og vaske hos henne etterpå.

Ja, men da sjekker man først. Problem løst🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sier jo seg selv at terrassen har helling utover. Noe annet ville ført til massive vannskader ved regn. Tror det er lovpålagt med helling. 

Anonymkode: 58712...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...