AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #1 Del Skrevet 9. juni 2022 Jeg bare lurer litt på hvordan jeg skal tolke ordet "innen" når det blir brukt. For eksempel hvis noe skal være levert innen fredag kl 16:00 så betyr det for meg før kl 16:00 på fredag. Hvis det derimot er innen et tidsrom, som en dag, uke eller mnd, tolker jeg det som i løpet av. Dvs innen fredag betyr for meg i løpet av fredag. Men hvis noe skal være ferdig innen for eksempel uke 18 så tolker jeg som i løpet av uke 18. Men hvis du snakker med legen litt "sent" på dagen på Mandag for eksempel og han/hun sier at du skal ringe tilbake hvis det ikke har blitt bedre innen to dager, når er det? Er det Onsdag morning, eller er det Torsdag? Har snakket med samboeren min om dette og han sier at i sammenheng med hans jobb så ville det da vært Torsdagen hvis det var noe han sa til kunden sin siden tirsdagen og onsdagen må først bli ferdig. Jeg syns seriøst ordet "innen" er et veldig forvirrende ord siden det kan bety begge deler. Altså "i løpet av" og "før" Anonymkode: 14470...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luna Llena Skrevet 9. juni 2022 #2 Del Skrevet 9. juni 2022 (endret) Innen betyr før, for meg. Innen fredag kl.16, da er senest svar fredag 15,59. Og i løpet av uke 18, ja da har du hele uke 18. Det blir onsdag i min bok, så hadde ringt da. Endret 9. juni 2022 av Luna Llena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 9. juni 2022 #3 Del Skrevet 9. juni 2022 Jeg hadde ringt på onsdag. 😅 Men det varierer veldig ut i fra kontekst hvordan jeg tolker "innen". Innen fredag betyr vel egentlig før fredag? Innen fredag kl.16 betyr før kl.16 på fredag. Så hvorfor sier man ikke bare før? Tilbake til innen fredag; hvorfor sier man ikke heller siste frist torsdag kl 23:59? 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluedot Skrevet 9. juni 2022 #4 Del Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg bare lurer litt på hvordan jeg skal tolke ordet "innen" når det blir brukt. For eksempel hvis noe skal være levert innen fredag kl 16:00 så betyr det for meg før kl 16:00 på fredag. Hvis det derimot er innen et tidsrom, som en dag, uke eller mnd, tolker jeg det som i løpet av. Dvs innen fredag betyr for meg i løpet av fredag. Men hvis noe skal være ferdig innen for eksempel uke 18 så tolker jeg som i løpet av uke 18. Men hvis du snakker med legen litt "sent" på dagen på Mandag for eksempel og han/hun sier at du skal ringe tilbake hvis det ikke har blitt bedre innen to dager, når er det? Er det Onsdag morning, eller er det Torsdag? Har snakket med samboeren min om dette og han sier at i sammenheng med hans jobb så ville det da vært Torsdagen hvis det var noe han sa til kunden sin siden tirsdagen og onsdagen må først bli ferdig. Jeg syns seriøst ordet "innen" er et veldig forvirrende ord siden det kan bety begge deler. Altså "i løpet av" og "før" Anonymkode: 14470...44d Jeg ville ha tolket det som at legen vil ringe før torsdag. Innen to dager fra mandag kveld, vil jo si i løpet av tir el ons vel? Altså før torsdag. Er enig at det kan være forvirrende, siden folk kan tolke ulikt. Like forvirrende kan det være å bruke ordet «neste» når det kommer til ukedager. Neste søndag f.eks. Noen tolker det som kommende søndag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #5 Del Skrevet 9. juni 2022 enig med AB over her som sier at innen kl 16:00 betyr aller senest 15:59. innen et tidsrom, f.eks innen uke 18, har jeg også egentlig oppfattet som aller senest kl 23:59 i uke 17.. men når jeg nå tenker over det.. hvorfor skulle man si "innen uke 18". Kanskje det implisitt betyr "innen utgangen av uke 18". Anonymkode: c05c9...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå