AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #21 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det en KG-trend, dette snakket om hamsterhjulet? Faktum er at vi trenger mat, husly, klær og andre ting for å overleve. Det er vel knapt noen i menneskets historie som har jobbet så lite av døgnets timer og fått så mye igjen for det som vi gjør i dag. Det er du som velger å ikke gjøre noe mer ut av fritiden din enn å sove og spise. Jeg jobber fulltid, og noen ganger overtid, og har jo da hele kvelder, helger, helligdager og ferie hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. Det er et hav av fritid sett i forhold til de fleste andre mennesker i menneskets historie - og mesteparten av verdens befolkning i dag. Anonymkode: 6b665...fb8 Før følte folk en tilknytning til arbeidet sitt. Nå er arbeid blitt forvandlet til noe vi trenger å utholde. Folk klarer ikke å finne på noe å gjøre i fritiden fordi vi er utslitt. Jobb sliter oss ikke bare fysisk, men også psykisk. Anonymkode: 2fdce...528
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #22 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før følte folk en tilknytning til arbeidet sitt. Nå er arbeid blitt forvandlet til noe vi trenger å utholde. Folk klarer ikke å finne på noe å gjøre i fritiden fordi vi er utslitt. Jobb sliter oss ikke bare fysisk, men også psykisk. Anonymkode: 2fdce...528 Ja, man suges tom. Alt handler om å jage etter profitt. Tallene som teller i dag! Tid er penger! Mennesket betyr ingenting....vi har snart 1 million mennesker som knasker piller for å takle hverdagen. Men ingen gjør noe med det. Anonymkode: 0dced...e9e
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #23 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, så enkelt er det ikke. Alle mennesker er forskjellig, ikke alle har behov for arbeidslivet. Noen 50%, andre 20% eller lignende. Feilen er at vi mennesker blir diktert hvordan vi skal leve. Anonymkode: 0dced...e9e Jo, egentlig er det så enkelt. Å ikke gidde er noe annet. Anonymkode: 4c5fc...0b9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #24 Skrevet 9. juni 2022 Hvis du føler det slik UTEN barn, så bør du ihvertfall ikke få barn...DA blir det hamsterhjul da. Nå kan du ihvertfall bruke pengene du tjener på deg selv og bruke fritiden din på ting du faktisk liker, ha råd til feite ferier, dyrke de fritidsaktivitetene du vil. Anonymkode: 66cf5...6da 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #25 Skrevet 9. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Før følte folk en tilknytning til arbeidet sitt. Nå er arbeid blitt forvandlet til noe vi trenger å utholde. Folk klarer ikke å finne på noe å gjøre i fritiden fordi vi er utslitt. Jobb sliter oss ikke bare fysisk, men også psykisk. Anonymkode: 2fdce...528 Snakk for deg selv. Jeg trives med min jobb. Jeg har kjekke kollegaer, kjekke arbeidsoppgaver, lønn jeg kan leve av og gode arbeidsforhold. Ja, det er masse tull på min arbeidsplass og stort forbedringspotensiale i bedriften, men jevnt over har jeg det svært bra. Folk i Norge er så bortskjemte at de har mistet fullstendig gangsyn og bakkekontakt. Anonymkode: 6b665...fb8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #26 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakk for deg selv. Jeg trives med min jobb. Jeg har kjekke kollegaer, kjekke arbeidsoppgaver, lønn jeg kan leve av og gode arbeidsforhold. Ja, det er masse tull på min arbeidsplass og stort forbedringspotensiale i bedriften, men jevnt over har jeg det svært bra. Folk i Norge er så bortskjemte at de har mistet fullstendig gangsyn og bakkekontakt. Anonymkode: 6b665...fb8 Dette er ikke bare et problem i Norge. Folk over hele verden føler det slik. Selvmordstallene fortsetter å vokse over hele verden hvert år. Hvis du ikke kan finne deg i dette, er det flott. Det er fantastisk at du trives med ditt arbeid, men mange, mange folk ødelegges av de arbeidsforholdene vi har i dag. Anonymkode: 2fdce...528 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #27 Skrevet 9. juni 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke bare et problem i Norge. Folk over hele verden føler det slik. Selvmordstallene fortsetter å vokse over hele verden hvert år. Hvis du ikke kan finne deg i dette, er det flott. Det er fantastisk at du trives med ditt arbeid, men mange, mange folk ødelegges av de arbeidsforholdene vi har i dag. Anonymkode: 2fdce...528 Ta en titt på utlandet og se hvilke forhold, og hvor mange timer, folk jobber under der. At vi i Norge klager er noe vi bør skjemmes over. Vi er så bortskjemte og priviligerte at vi ser det ikke selv lenger. Anonymkode: 6b665...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #28 Skrevet 9. juni 2022 Hva er dine prioriteringer i livet? Hva tror du skulle til for at du ble mer fornøyd? Kan det å avtale mer med venner hjelpe? Hva med å ha kurs på ettermiddagen? Flytte sånn at natur er lett tilgjengelig? Kan det hende du har andre ting du sliter med? Ensomhet? Depresjon? Vitaminmangel? Jeg ser minst tre mer ekstreme muligheter: 1) Gå ned i stillingsprosent. Det krever derimot at du ikke er en storforbruker. 2) Invester/spar penger og bli inspirert av FIRE-bevegelsen. Det er ingen grunn til at du må jobbe i 40 år om du ikke har skyhøye utgifter. 3) Skift jobb. Finn deg noe der jobben inspirerer og engasjerer deg. Anonymkode: effc2...4dc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #29 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 8.36): Nyutdannet her. Etter 6 mnd i arbeidslivet har jeg nå kommet inn i hamsterhjulet som alle andre. Jobb, dra hjem, spise middag, sove, jobb igjen… Og dette blir livet de neste 40 årene. Kjenner jeg blir motløs og lurer på meningen med dette her. Flere? Anonymkode: 59819...1c1 Det sa sønnen min også. Skal jeg holde på sånn resten av livet? Jeg skjønner han godt. Selv har jeg alltid jobbet turnus og deltid. Da har jeg fri noen dager i forbindelse med at jeg jobber helg, og har fri på formiddagen før kveldsvakt. Da føles det ut som det er litt mer fri. Jeg hadde blitt gal av å jobbe 7 til 15 hver dag og bare ha fri helg. Jeg har ikke noen gode råd, men du får prøve å ha noen hobbyer og ting å holde på med etter jobb, så du føler du gjør noe annet enn jobb. Anonymkode: 68549...16d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #30 Skrevet 10. juni 2022 On 6/9/2022 at 4:13 PM, AnonymBruker said: Før følte folk en tilknytning til arbeidet sitt. Nå er arbeid blitt forvandlet til noe vi trenger å utholde. Folk klarer ikke å finne på noe å gjøre i fritiden fordi vi er utslitt. Jobb sliter oss ikke bare fysisk, men også psykisk. Anonymkode: 2fdce...528 Ja, før i tiden var de så heldige å få kullstøv i lungene sine, sånn at jobben i gruva bokstavelig talt ble en del av dem. De må ha følt seg skikkelig ett med jobben sin før i tiden, heldiggrisene. Anonymkode: 35875...cdd 3
Diskusjon69 Skrevet 10. juni 2022 #31 Skrevet 10. juni 2022 (endret) On 6/9/2022 at 8:36 AM, AnonymBruker said: Nyutdannet her. Etter 6 mnd i arbeidslivet har jeg nå kommet inn i hamsterhjulet som alle andre. Jobb, dra hjem, spise middag, sove, jobb igjen… Og dette blir livet de neste 40 årene. Kjenner jeg blir motløs og lurer på meningen med dette her. Flere? Anonymkode: 59819...1c1 At du overlever og har litt fritid du kan kose deg med. Er ingen annen mening i den moderne vestlige verden. Du er bare en maur i en stor tue, der så mange som mulig må jobbe, ellers raser alt sammen og folk flest sulter ihjel til slutt. Endret 10. juni 2022 av Fridiskusjon.no
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #32 Skrevet 10. juni 2022 Det er ikke sånn at man "må" jobbe 100% for å overleve. Hvis lykken her i livet er materialistiske ting, og jeg er virkelig av den oppfatningen av at det å løsrive seg fra behovet etter å jage materalistiske ting er avgjørende for lykke. Tidligere var jeg sånn, det var veldig viktig å skulle ha mye penger til et dyrt hus, ferier, masse unødvendige ting, klær. Det er så mye av verden som egentlig er en illusjon og verdier som ikke har noe å si for ditt liv. Det er jo hamsterhjulet, hvor du stadig jager etter overfladiske ting og da kan du aldri bli 100% fornøyd, siden lykken er forbigående og du trenger stadig mer. Hvis du er veldig misfornøyd med å ha en a4 jobb mesteparten av ditt liv, burde du, hvis det ikke går an å jobbe redusert, minske dine økonomiske utgifter veldig. Folk kunne hatt så mye mer penger og dermed fritid hvis de bare hadde kjørt en billig bil istedenfor dyr, bosatt seg annerledes, og slutte å delta i "flex kulturen". Bruk livet ditt på å utvikle dine talenter, om det så er kunst, treutskjæring, terrengløping, jakt, friluftsliv... Vær i nær kontakt med deg selv, naturen og omgivelsene og lev som mennesker gjorde før. Begrens TV og sosiale medier drastisk, for det stjeler så mye tid fra det du egentlig drømmer om å gjøre. Anonymkode: ad438...908 2 2
Helene1982 Skrevet 10. juni 2022 #33 Skrevet 10. juni 2022 Jeg har venner som er uføretrygdet, og problemet med å ikke delta i "hamsterhjulet" er både det å føle at du ikke evner å bidra til samfunnet og at dagene blir veldig like og flate om du ikke har planer for dagen. Jeg tror ikke jeg var den eneste som gjorde mye rart under pandemien for å skille hverdager fra helg i perioder der jeg ikke traff andre mennesker og kontoret og partytown var på samme sted. Samtidig tror jeg at jeg ikke var den eneste som lærte under pandemien at kontor kan være der du har utstyret du trenger, og man kan være sosial uten å være i samme bygg. Poenget mitt er at det å stille spørsmål og se muligheter og å akseptere at vi ønsker og prioriterer ulike ting ikke nødvendigvis er det samme som å si at alle i jobb er i et hamsterjul. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #34 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 16.08): Samme. Står opp, drar på jobb, drar hjem, spiser middag, drar på trening og legger meg etterpå. Er så drittlei. Hvis jeg hadde hatt et sosialt nettverk rundt meg, så kanskje jeg hadde følt på et litt større mening ved alt dette. Nå skulle jeg ønske jeg bare slapp og jobbe. Anonymkode: 13265...c33 Her glemte du all den verdifulle tiden på internettet og ikke minst KG;) Anonymkode: 36763...e84
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #35 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 8.36): Nyutdannet her. Etter 6 mnd i arbeidslivet har jeg nå kommet inn i hamsterhjulet som alle andre. Jobb, dra hjem, spise middag, sove, jobb igjen… Og dette blir livet de neste 40 årene. Kjenner jeg blir motløs og lurer på meningen med dette her. Flere? Anonymkode: 59819...1c1 Hoppet av for mange år siden.Har annet å gjøre. Anonymkode: f32c9...472
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #36 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hoppet av for mange år siden.Har annet å gjøre. Anonymkode: f32c9...472 Hvordan klarer du deg økonomisk? Har du spart opp? Eller tjener du penger på andre måter? Tjener du penger på det annet du gjør? Anonymkode: 68549...16d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #37 Skrevet 11. juni 2022 Jeg har jobbet som pedagog, i barnehage og skole i 25 år og stortrives i jobben. Kunne ikke tenkt meg noe annet. Men at kravet til effektivitet og stadig nye utfordringer med samme antall ansatte er noe jeg definitivt har merket de siste 5-10 årene spesielt. Selvsagt var det travelt da barna var små, fikk to på under 2 år. Med henting, levering, merkedager etc. Men hadde fortsatt tid til å møte venner, dra på Jenteturer mm. Nå kommer barna seg til og fra skole selv og det er en stor lettelse i hverdagen. Uten jobben vet jeg ikke hvordan jeg skulle skapt mening med hverdagen - og betale regningen. 😊 Anonymkode: a5d8b...02d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå