Gå til innhold

5 mnd valp, utfordring med bjeffing

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har verdens søteste følgesvenn på 5 mnd. Utfordringen vi har er passering på tur. Han var veldig forsiktig når jeg fikk han, men brukt mye tid på sosialisering og nå blitt mye bedre. Han har blitt veldig selvsikker og trygg på mange områder, men ser også når han blir usikker. Noen mennesker bjeffer han på, andre ikke- samme med hunder. Han stopper alltid bjeffingen etter hilsing (men hilser ikke på alle vi møter selvfølgelig). Er i forkant ofte og får han til å sitte (før godbit) og han ofte holder seg rolig men dette er avhengig av avstand og fart (sykkel, folk som springer). Vi bor i byen, holder oss ofte til parkene her men på veien dit kan vi møte på folk brått rundt gatehjørner… da blir det bjeffing. Sitter vi på en benk med avstand og observerer er han rolig og belønnes. Men håper jeg kan få oppdratt en hund som kan være med på små turstier etter hvert som rolig og trygg. 

Han er ikke helt håpløs, det skjønner jeg. Men ser at utover de «lengre» turene våre (godbitsøk, utforsking og snusing) hvor noen mennesker og hunder har hilst på han) er han en drøm i forhold. Da har han fått «varmet opp» og flinkere jo flere vi er på tur sammen (om venner/bekjente blir med). Er mer utfordrende når det er bare meg og han, skal da passe mer på? 
På valpekurset nevnte jeg dette med passering men i det miljøet og med de hundene var han blitt trygg og han gjennomførte øvingen med glans. Synes han svinger mye (ja er valp enda🙈). Og vi begynner på ny ved hver tur før han på slutten av turen er kjempe flink. 
Han ble også tryggere rundt andre hunder etter aktiv sosialisering. Har flere lekevenner og flere ukjente voksne hunder han hilser fint på av liten/middels størrelse, men store hunder bjeffer han alltid på selv om han har lekt og hilst med noen store for å bli trygg på det. 
Leser og googler meg vill, men ønsker gjerne enda mer input. Fikk ikke så mye tilbakemelding på passering på kurs annet enn at vi skulle fortsette slik, men likevel alltid feller å gå i…Er vi på vei i riktig retning? Noen vært gjennom det samme? 

Anonymkode: 31cb0...a5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å aldri la valpen hilse på tilfeldig passerende på tur. Det skaper bare stress og forventning. Og hvis du har en valp som er redd eller usikker så er det tryggeste og beste du kan gjøre å la den slippe å hilse. Lær valpen at du er spennende, trygg og morsom å være sammen med og at andre hunder eller folk/sykkel trenger den ikke å bry seg om.

Jeg sier det fordi min første hund gikk mye i hundepark, frislippområder og hilste på andre på tur første 1-2 årene. Desverre så hadde hun noen få dårlige ubehagelige opplevelser, og vårt forsøk på å sosialisere og hjelpe henne til å bli mer sosial med andre hunder hadde motsatt effekt. Hun blir engstelig og usikker rundt andre hunder og lærte «jeg skal ta deg før du kan ta meg» etter å ha blitt angrepet. Først nå når hun er voksen og vi er mer erfarne så ser vi at hun er en reservert type som ikke bryr seg om eller er interessert i andre enn flokken/familien sin. Og det er helt greit. Jeg merker også at hun er en mye mer avslappet og balansert hund etter jeg «fjernet presset», når hun vet at andre folk eller hunder ikke skal hilses på så slapper hun mer av og klarer å fokusere mindre eller ignorere dem.

Det er veldig bra at du har faste lekekamerater og folk/hunder som dere kjenner og kan gå tur med. Om du treffer tilfeldig forbipasserende med hund og dere blir enig om å gå en tur sammen så er det også bra. Det som kan være negativt for valpen er hilsing og møte med fremmede hunder som varer 5-10 sekunder. Jeg tror sjelden de lærer noe positivt av det, så da er det bedre å kutte ut det og heller prøve å gå lenger turer, ha lekekamerater/hundevenner eller trene sammen med andre. Da får valpen god tid til å bli trygg eller kjent med andre og blir ikke presset til å gjøre noe den ikke vil eller er redd for

Anonymkode: 6cc90...1f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det litt vanskelig å si for oss om valpen bjeffer fordi den blir engstelig/usikker når den ser andre hunder, eller fordi den blir opprømt/forventninger. 

Men, jeg sier som den over; det er ingen grunn til at du skal la valpen hilse på andre hunder på tur. Det er ikke sosialiserisk, det er russisk roulette.

Når to hunder i bånd møtes på tur, så er det vanskelig for de å vise riktige signaler fordi de er i bånd. Den naturlige adferden får ikke kommet frem. Det kan derfor fort bli misforståelser, usikkerhet etc. I tillegg vil ikke 5 minutter i bånd med en annen hund gi valpen noe særlig mye positiv læring selv om møtet gikk fint. God sosialisering er når en valp møter andre valper eller rolige voksne uten bånd og I lang nok tid til at den blir komfortabel og byr opp til lek. Det er en suksessfull sosialisering. En annen god sosialisering er om man går tur med en annen hund parallelt med hverandre, men uten å hilse. Valpen vil bli komfortabel med at en annen hund er i nærheten uten forventningene eller presset om å direkte sosialisere. 

Det er mulig valpen din bjeffer fordi den har forventninger om å skulle hilse (fordi den har blitt vant til å hilse på fremmede hunder på tur) og blir gira. Men, det kan også være at valpen din føler usikkerhet rundt det å skulle hilse på fremmede hunder på tur. Kanskje utagerer den fordi den er usikker og ukomfortabel med å bli presset inn i en møtesituasjon. Uansett grunnen: å hilse på fremmede hunder på tur er ikke ansett som en god type sosialisering. Valpen trenger ikke å møte masse forskjellige hunder. Noen faste leke- og turkompiser er greit. Ønsker du å sosialisere valpen din med forskjellige typer hunder, så kan du spørre på en Facebook gruppe om noen har rolige voksne hunder som vil møtes for en gåtur eller sitte i parken en liten time.

Jobb med kontakt ute. Bygg opp en god kontaktlyd og bruk den når det kommer fremmede hunder. Hold valpens fokus på deg. Den bør lære at man bare skal gå fint forbi fremmede hunder når man er på tur. Les litt om motbetinging og sladretrening. 

Anonymkode: 1a4c9...1b1

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...