Gå til innhold

Noen som har studert i Danmark?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har studert i Danmark og kan fortelle meg litt om miljøet der? Er det anneledes enn hjemme i Norge? og evt hva er anneledes? Møtte du mye språkproblemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke selv studert i Danmark, men kjenner noen som gjør det. Hun er ikke spesielt fornøyd. Språkproblemer har hun ikke, annet enn at danskene visst har problemer med å forstå henne og de andre nordmennene. Det største problemet er imidlertid det sosiale, danskene vil ikke ha noe å gjøre med nordmennene og de føler seg ofte tilsidesatte. Det var bl.a. en slik holdning at nordmennene tok fra danskene studieplasser, og de oppførte seg veldig arrogant og overlegent. Og en del annet jeg ikke husker akkurat nå. Hun jeg kjenner har nå valgt å studere det siste året (utveksling) i Norge for å komme vekk fra det miljøet.

Det er dog mange nordmenn som studerer i Danmark, så jeg regner med (og håper) at det ikke er slik for alle.

Endret av Arkana
Skrevet

SEnd en PM til Piglet, vel. Hun studerer, såvidt jeg husker, i Danmark.

Skrevet
SEnd en PM til Piglet, vel. Hun studerer, såvidt jeg husker, i Danmark.

Det gjør hun! ;) De sosiale problemene som Arkana beskriver tror jeg ikke er så uvanlige. Men sånn er det nå stort sett alltid når man studerer i utlandet. Vanligvis holder de utenlandske studentene seg sammen, og de nasjonale seg sammen. Vet ikke hvorfor, egentlig, men jeg hadde vanskelig for og komme i kontakt med engelskmenn da jeg studerte i UK, også. Fordelen med og studere i DK, er at det er enormt mange (nærmest skremmende mange) nordmenn her, så mitt inntrykk er at de fleste nordmenn holder seg sammen og ikke ønsker særlig mye kontakt med danskene. Sånn er det ihvertfall på Handelshøjskolen i København, hvor jeg studerer. Jeg har aldri vært en del av det norske miljøet, og har en dansk kjæreste og sånn, så jeg har stort sett kontakt med dansker.

Språkproblemene varierer. Noen nordmenn har jo vanskelig for og forstå dansk, og noen dansker for og forstå norsk, men det går seg til. Man har rett til å skrive og snakke norsk på eksamen, og det finnes danskkurs (gratis) for nordmenn og svensker her i Kbnh. Det anbefales.

Jeg trives veldig godt. Mye mere internationalt miljø enn i Oslo, men en ekte storbyfølelse, masse kultur, uteliv og spennede butikker. Desuten er DK fortsatt litt billigere enn Norge, så lånet rekker litt lengere.

Jeg vil absolut anbefale studier i DK, ikke mindst hvis du husker at når man drar ut, så er det faktisk ditt ansvar og skaffe deg et nettværk. Man kan jo ikke bare sette seg ned og forvente at folk kommer til deg.

Send gjerne en PM hvis du har mere konkrete spsm om f.eks. studiesteder, bomuligheter etc.

Piglet

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Både jeg og andre innflyttere jeg kjenner i København har opplevd at det er vanskelig å komme inn på danskene, og få venner her nede. Det virker som om Københavnerne holder seg med sine ungdomsvenner, og innflyttere holder seg med hverandre. Man virker ikke veldig interessert i å utvide vennekretsen sin ut over de vennene man allerede har.

Men det kan være at det er åpnere i andre steder av landet. Mange københavnere kan virke litt overlegne - blant annet er det mange som har store problemer med å forstå andre skandinaviske språk, og jeg har faktisk ved flere anledninger opplevd folk som har ledd meg ut fordi jeg ikke snakker dansk.

Du er velkommen til å sende PM til meg hvis det er noe mer du lurer på.

Skrevet

Har ikke internett for tiden, derfor får jeg ikke svart så veldig nå.

Det eneste jeg må nevne er at jeg ikke skal studere i København.. Vil ikke til en så stor by...

Skrevet

Hei!

Etter å ha lest innleggene til mange av de andre, må jeg si jeg kjenner godt igjen problematiken... Jeg har ikke selv, som norsk student i en liten by opplevd det samme, men en av mine bestevenniner opplevde å ikke klare å "komme i kontakt" med de andre danske elevene i sin klasse. Jeg tror vel dette er veldig individuelt, og kommer vel halt ann på både seg selv, og ikke mist bakgrunn, miljø og utdanningsform...

Jeg har bodd i DK, i snart 1,5 år (med noen korte perioder i Norge) Og jeg stor trives, ville aldri byttet det vekk. Utrolig mange fordeler, og verdens søteste mennesker når man først kommer inn på dem.

Når det kommer til språket, er jeg selv vokst opp på ett lite bondested med en breeed dialekt. (Den har jeg mistet på veien..) men det jeg vil frem til er at dansker kan ha vondt for å forstå dialekter, jeg har medstudenter fra Kr.sand og jeg tror vel de er dem som blir lettest forstått, og ren østlansdialekt slik jeg selv snakker. Men nøkklen uansett er å snakker laaaangsomt nok, og smilie... Alt er jo lettere med ett smil.

Fordommer er noe jeg vil ta med, fordi vertfall her jeg studerer er det fordommer til nordmenn, eller fjellaper som vi ogsp går under... (og, takk for hjelpen kjære konge...)

Pass på å ikke bli forskjellsbehandlet, spør og samlenlig med andre. Fordi har en studieveileder en fordom, så har man noe å jobbe med har jeg fått oppleve.

Danske gutter "mener" (ikke statistisk, men dette er noe som jeg er blitt fortalt fra mange forskjellige..) Og det er at norsk jenter er så mye mer åpne, de tåler en spøk, blir ikke så lett fornærmet, og smilier veldig mye... Så her er det mye å hente :P

ANSA (student organisasjon for nordmenn i utlandet) er etAblert i de større byene i DK, samt byer med typisk mange norske studenter. Ta kontakt med dem hvis man lurer på noe, trenger råd, jurisk hjelp eller vil komme inn i ett norsk-student miljø.

Jeg kan sikkert svare på noe, om du lurer på noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...