Gå til innhold

Samlet inntekt 1,8 mill

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn tenker dere at man har råd til da?

Skjønner at dette er individuelt. Jeg skal også studere i et par år, så da må vi leve på hans inntekt (ca 1,4). Jeg vil også gå opp mye i lønn etter master.

Han mener vi klarer to barn, jeg mener ett er greit.

Anonymkode: e3bcf...064

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, for et syn folk har på penger, urealistiske tanker om hva det koster å ga batn eller? Eller er tanken at dere skal ha råd til å gi barna bolig når de er 20? Samla inntekt 600000, ett barn, går strålende 

Anonymkode: e739d...994

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi klarer oss på 566 ca nå, med ett barn... Tror mange 5 barnsfamilier hadde vært veldig glad om de fikk 1,8 i året.. 2 barn på 1,8 i året er jo ikke  noe problem.. 

• Liker 3
Skrevet

Det spørs akkurat hvilke utgifter dere har. Hvis dere bor i studentleilighet på Sogn studentby har dere råd til 10 barn, men hvis dere bor i en diger enebolig på Bygdø som er belånt til pipa har dere råd til 0 barn. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i leilighet (4-roms med takterrasse) til ca 10 mill nå. Den ble kjøpt rimeligere i 2015 for ca 6 mill. Lånet er rundt 3,5 mill.

Vi ønsker oss noe større på sikt, og jeg har også EK i min leilighet. Men akkurat nå føler jeg at jeg må opp til rundt 650.000 i inntekt for at vi skal leve greit på mer plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med en samlet inntekt på 600.000. Bor litt dyrt (bra område i en av Norges større byer), har et barnnog vi har det helt supert. Dere kan sikkert ha 2-3 barn altså. 

Anonymkode: 47a25...7d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nå veldig merkelig om dere ikke skulle greie 2. Økonomisk. Å ta seg av barn handler om mye annet enn penger. 

Du bør også tenke på at du skal greie å forsørge barna uten mannens inntekt. Per i dag har du veldig lav lønn

Anonymkode: b471e...031

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca 1 mill. og fire barn. Lever godt, har stort hus og ingen økonomiske bekymringer.

For 1,8 mill tror jeg vi skulle hatt det ganske bekymringsløst med det dobbelte av barn.

Anonymkode: 826bc...3bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er nå veldig merkelig om dere ikke skulle greie 2. Økonomisk. Å ta seg av barn handler om mye annet enn penger. 

Du bør også tenke på at du skal greie å forsørge barna uten mannens inntekt. Per i dag har du veldig lav lønn

Anonymkode: b471e...031

Vil gå opp til 650.000 etter master. Er 27, kun jobbet i 3 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tror du barn koster egentlig? Du er klar over at gjennomsnittsfamilien har nesten halvparten av det dere har og det går rundt.

Anonymkode: 131e8...3e6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har seks barn i alderen 1-16, inntekt på 1.6 (ikke medregnet barnetrygd) og det går helt flott

Anonymkode: 85c89...d2e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bor i leilighet (4-roms med takterrasse) til ca 10 mill nå. Den ble kjøpt rimeligere i 2015 for ca 6 mill. Lånet er rundt 3,5 mill.

Vi ønsker oss noe større på sikt, og jeg har også EK i min leilighet. Men akkurat nå føler jeg at jeg må opp til rundt 650.000 i inntekt for at vi skal leve greit på mer plass. 

Ikke få flere barn før du har tatt mer utdanning og blir i stand til å vurdere egen økonomi. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har omtrent samme inntekt som dere, med litt høyere gjeldsgrad. Har to barn, og grunnen til at vi ikke ønsker oss fler har lite med økonomi å gjøre. 

Anonymkode: 73105...4b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har omtrent samme inntekt som dere, med litt høyere gjeldsgrad. Har to barn, og grunnen til at vi ikke ønsker oss fler har lite med økonomi å gjøre. 

Anonymkode: 73105...4b1

For å få den boligen i det området vi ønsker  (og ja, jeg vet at vi kan velge rimeligere områder osv) vil det idag koste rundt 14-16.000 000. Om tre år koster det nok enda mer.

Nå har han en del EK (ca 6,5 og jeg ca 2), men jeg ønsker også å leve greit.

De fleste i vår omgangskrets vil med årene tjene godt over 2 mill (det vil vi også, på sikt), men de sier at det er trangt økonomisk. 

Vi kan flytte ut av byen, men da vil pendling ta en del tid. 

Føler du at dere har det greit økonomisk? At feriebudsjett er romslig, barna kan delta på det de ønsker av aktiviteter, og at det fortsatt er rom for forbruk til egne ting? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca 1,6 mill i året og to barn. Går veldig fint, og vi sparer mye penger hver mnd. Boliglån + billån 3 mill. Kunne fint hatt flere barn.

Anonymkode: 0aa8d...0de

AnonymBruker
Skrevet

Så mange dere vil ha, det bør forankres i andre ting enn økonomi når man kommer over et visst nivå, noe dere er. Bolig er selvsagt en faktor som henger sammen med økonomi, og arbeidstid. 

Men det behøver ikke diskuteres nå, bare begynn med ett som alle gjør, og ta det derfra.

Anonymkode: bff68...b6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Valget om å få barn varer livet ut, endringer i livssituasjon og inntekt kan man ikke alltid påvirke selv.

Hva om en av dere dør, dere blir skilt, ufør, arbeidsledig?

Håper dere er mer villig til å ofre egen økonomi for barna enn det som kommer frem her.

Anonymkode: 870cc...5c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor mange barn tenker dere at man har råd til da?

Skjønner at dette er individuelt. Jeg skal også studere i et par år, så da må vi leve på hans inntekt (ca 1,4). Jeg vil også gå opp mye i lønn etter master.

Han mener vi klarer to barn, jeg mener ett er greit.

For å ta det rent økonomiske:

Nå er jeg litt usikker på om inntekten du oppgir er brutto eller netto, men hvis den er brutto vil jeg tro at dere har en netto utbetaling på ca 110 000 kr mnd.

Jeg gikk inn på en boliglånskalkulator og sjekket hvor mye dere måtte ut med hvis dere kjøpte en bolig til 15 000 000 kr, 5  mill i egenkapital, 5 % rente, og 25 års nedbetalingstid, og det var ca 60 000 kr mnd i renter og avdrag.
Da har dere rundt 50 000 kr igjen til andre faste og variable utgifter, samt forbruk.

Hvis du ser inne på SIFO, ser du at de individspesifikke utgiftene for barn (mat og drikke, klær, lek og fritid) beløper seg fra ca 3000 kr til 7000 kr mnd, avhengig av alder.  I tillegg kommer barnehage/SFO og kostnader for fritidsaktiviteter.

Jeg la inn tall for to voksne, to barn, en i barnehage, en på SFO, to elbiler

Sitat

Månedlige utgifter for hele husholdet i 2022

Person 1: Kvinne 31 til 50 år. Person 2: Mann 31 til 50 år. Person 3: Jente 3 år som går i barnehagen. Person 4: Gutt 6 til 9 år som går heldag i SFO.

Individspesifikke utgifter

• Mat og drikke10 760
  • Klær og sko3 160
  • Personlig pleie2 120
  • Lek og mediebruk4 550
  • Reise (kollektivt)2 035
  • Spedbarnsutstyr0
  • Sum22 625

Husholdsspesifikke utgifter

• Andre dagligvarer710
  • Husholdningsartikler670
  • Møbler850
  • Mediebruk og fritid2 160
  • Bilkostnader (drift, vedlikehold)3 950
  • Barnehage3 315
  • Aktivitetsskole (SFO)3 299
  • Sum14 954

Totalt forbruk

• Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningenkr 37 579,00

Med 1,8 mill i samlet inntekt vil dere altså, med et dyrt hus, relativt høy rente, og ellers et helt normalt forbruk, ikke ha noen problemer med å forsørge minst to barn, og da har dere også 12 000 kr mnd til sparing, eller utskeielser.

Så må dere vurdere om dette budsjettet samsvarer med den livsstilen dere ønsker å ha.

Anonymkode: 99131...996

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har ca 1 mill. og fire barn. Lever godt, har stort hus og ingen økonomiske bekymringer.

For 1,8 mill tror jeg vi skulle hatt det ganske bekymringsløst med det dobbelte av barn.

Anonymkode: 826bc...3bd

Det er sikkert greit og alt det der, men det er ikke bærekraftig med tanke på miljø og natur. Jo flere barn, jo mer herp. 
I fattige land og før i tiden her til lands var 8 barn kjekt å ha. I Norge nå, nei. 

Anonymkode: 9fbc4...c98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For å ta det rent økonomiske:

Nå er jeg litt usikker på om inntekten du oppgir er brutto eller netto, men hvis den er brutto vil jeg tro at dere har en netto utbetaling på ca 110 000 kr mnd.

Jeg gikk inn på en boliglånskalkulator og sjekket hvor mye dere måtte ut med hvis dere kjøpte en bolig til 15 000 000 kr, 5  mill i egenkapital, 5 % rente, og 25 års nedbetalingstid, og det var ca 60 000 kr mnd i renter og avdrag.
Da har dere rundt 50 000 kr igjen til andre faste og variable utgifter, samt forbruk.

Hvis du ser inne på SIFO, ser du at de individspesifikke utgiftene for barn (mat og drikke, klær, lek og fritid) beløper seg fra ca 3000 kr til 7000 kr mnd, avhengig av alder.  I tillegg kommer barnehage/SFO og kostnader for fritidsaktiviteter.

Jeg la inn tall for to voksne, to barn, en i barnehage, en på SFO, to elbiler

Med 1,8 mill i samlet inntekt vil dere altså, med et dyrt hus, relativt høy rente, og ellers et helt normalt forbruk, ikke ha noen problemer med å forsørge minst to barn, og da har dere også 12 000 kr mnd til sparing, eller utskeielser.

Så må dere vurdere om dette budsjettet samsvarer med den livsstilen dere ønsker å ha.

Anonymkode: 99131...996

Takk. 🙂 Setter stor pris på så grundige svar. Dette fikk vi også, men vi setter av en del mer til sparing og begge av oss har ganske dyre hobbyer. Når det kommer barn inn i bildet, blir vel den delen mindre relevant. 

Heldigvis vil vi få høyere inntekt etter min master, men vi får se. Mulig at vi ikke kan få et barn en gang. 

Det er veldig viktig for ham at barnet vil få søsken, det er mindre viktig for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...