Gå til innhold

Internasjonalt førerkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om noen har greie på det? 
Har en venn fra Iran som har tatt førerkortet der nede. Etter han kom hit ordnet han internasjonalt førerkort og slik jeg har forstått det kan man bruke det i maks 3 måneder. Nå har det gått 7 måneder og han kjører fremdeles på det internasjonale førerkortet, jeg er helt sikker på at han ikke har tatt førerkort i Norge. 

Er det mulig å bruke internasjonalt førerkort lenger enn 3 måneder?
Kan jeg få noe problemer som passasjer når jeg sitter på med han hvis han ikke har gyldig førerkort?

Det jeg stusser på at det står ikke noe utløpsdato på det internasjonale førerkortet og han fikk til å leie bil med det i forrige uke...

Anonymkode: 32668...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

http://www.nyinorge.no/no/Ny-i-Norge-velg-sprak/Ny-i-Norge/Transport-og-tjenester/Bil/Bruk-av-utenlandsk-forerkort/

Øvrige land utenfor EØS
For alle andre land utenfor EØS- området får du ikke byttet inn et utenlandsk førerkort til norsk førerkort. For å få norsk førerkort må du gjennomføre obligatorisk opplæring ved en trafikkskole og deretter bestå teoretisk og praktisk førerprøve. Du kan du bare bruke ditt utenlandske førerkort i 3 måneder før du eventuelt kan bytte til norsk førerkort. 

Men om han allerede har internasjonalt... Kan man ikke kjøre overalt med det? Og det du tror som er 3 måneder er hans iranske ?

Anonymkode: 397c1...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skulle det være et problem for deg som sitter på?

Anonymkode: d7815...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lurer på om noen har greie på det? 
Har en venn fra Iran som har tatt førerkortet der nede. Etter han kom hit ordnet han internasjonalt førerkort og slik jeg har forstått det kan man bruke det i maks 3 måneder. Nå har det gått 7 måneder og han kjører fremdeles på det internasjonale førerkortet, jeg er helt sikker på at han ikke har tatt førerkort i Norge. 

Er det mulig å bruke internasjonalt førerkort lenger enn 3 måneder?
Kan jeg få noe problemer som passasjer når jeg sitter på med han hvis han ikke har gyldig førerkort?

Det jeg stusser på at det står ikke noe utløpsdato på det internasjonale førerkortet og han fikk til å leie bil med det i forrige uke...

Dette er et litt morsomt problem.

Man får bruke utenlandsk førerkort i 3 måneder etter at man kommer hit, men i praksis blir man ikke kontrollert for ankomstdato. Hvordan skal man dokumentere det i en trafikkontroll? Eller hvordan skal leiebilselskapet kontrollere det?

Forsikringsselskapet derimot, de vil selvsagt sjekke når du krasjer og vil ha dem til å betale. Da kan de muligens avkorte. Om de får avkortet til passasjer er noe usikkert. Hvis sjåføren var full og du visste det kan de avkorte. Men gidder ikke lese meg opp på det.

Hvis du låner han din bil risikerer du å miste førerrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sitter på med noen som teknisk sett ikke har førerkort og du VET det. Så du kan jo straffes deretter

Anonymkode: b8ccb...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

http://www.nyinorge.no/no/Ny-i-Norge-velg-sprak/Ny-i-Norge/Transport-og-tjenester/Bil/Bruk-av-utenlandsk-forerkort/

Øvrige land utenfor EØS
For alle andre land utenfor EØS- området får du ikke byttet inn et utenlandsk førerkort til norsk førerkort. For å få norsk førerkort må du gjennomføre obligatorisk opplæring ved en trafikkskole og deretter bestå teoretisk og praktisk førerprøve. Du kan du bare bruke ditt utenlandske førerkort i 3 måneder før du eventuelt kan bytte til norsk førerkort. 

Men om han allerede har internasjonalt... Kan man ikke kjøre overalt med det? Og det du tror som er 3 måneder er hans iranske ?

Anonymkode: 397c1...bae

Han tok ikke noe ny førerprøve eller noe. Internasjonalt førerkort er jo bare et oversatt førerkort. Det iranske står jo på persisk. 

6 hours ago, ajarRun said:

Dette er et litt morsomt problem.

Man får bruke utenlandsk førerkort i 3 måneder etter at man kommer hit, men i praksis blir man ikke kontrollert for ankomstdato. Hvordan skal man dokumentere det i en trafikkontroll? Eller hvordan skal leiebilselskapet kontrollere det?

Forsikringsselskapet derimot, de vil selvsagt sjekke når du krasjer og vil ha dem til å betale. Da kan de muligens avkorte. Om de får avkortet til passasjer er noe usikkert. Hvis sjåføren var full og du visste det kan de avkorte. Men gidder ikke lese meg opp på det.

Hvis du låner han din bil risikerer du å miste førerrett.

Jeg er hvert fall helt sikker på at han ikke har tatt noe opplæring i Norge og Europa. Og kjøreopplæring i Iran er ganske annerledes enn her. 

Så det er kun hvis han krasjer eller havner i ulykke at han får problemer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor skulle det være et problem for deg som sitter på?

Anonymkode: d7815...a7d

Man har et ansvar for hvem man sitter på med, låner bort bilen til etc.

Anonymkode: a4c09...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...