Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå jobbet 4 år i turnus som sykepleier. Jeg kjenner det spiser meg opp som person. Jeg klarer aldri slappe av etter kveldsvakt og går ofte på dagvakt med 3-4 timer søvn. Dette resulterer ofte i at jeg er supersliten og trøtt etter jobb og må da ha en time på sofaen før jeg i det hele tatt klarer å tenke på å gjøre noe.. Hele døgnrytma og kroppen er ute av balanse og har gått opp 20 kg på disse årene. Kjæresten jobber også turnus, noe som går utover forholdet da vi nesten aldri ser hverandre eller spiser middag sammen lenger. På jobb får jeg bare flere og flere arbeidsoppgaver, og det er et evig kjas og mas. Jeg forstår ikke helt hvordan folk holder ut så lenge i disse yrkene og kjenner det tærer på helsa. Går i konstant stress og sliter med å fokusere på noe annet enn jobb både på og etter jobb. Er det noen som kan anbefale noe typ videreutdanning som kan gi dagjobb for en sliten sykepleier? Og ja, jeg er fullstendig klar over at jeg har utdannet meg til turnus osv. men hadde ingen anelse om hvor belastende dette er å stå i over tid.

Anonymkode: 58aa3...a4c

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har nå jobbet 4 år i turnus som sykepleier. Jeg kjenner det spiser meg opp som person. Jeg klarer aldri slappe av etter kveldsvakt og går ofte på dagvakt med 3-4 timer søvn. Dette resulterer ofte i at jeg er supersliten og trøtt etter jobb og må da ha en time på sofaen før jeg i det hele tatt klarer å tenke på å gjøre noe.. Hele døgnrytma og kroppen er ute av balanse og har gått opp 20 kg på disse årene. Kjæresten jobber også turnus, noe som går utover forholdet da vi nesten aldri ser hverandre eller spiser middag sammen lenger. På jobb får jeg bare flere og flere arbeidsoppgaver, og det er et evig kjas og mas. Jeg forstår ikke helt hvordan folk holder ut så lenge i disse yrkene og kjenner det tærer på helsa. Går i konstant stress og sliter med å fokusere på noe annet enn jobb både på og etter jobb. Er det noen som kan anbefale noe typ videreutdanning som kan gi dagjobb for en sliten sykepleier? Og ja, jeg er fullstendig klar over at jeg har utdannet meg til turnus osv. men hadde ingen anelse om hvor belastende dette er å stå i over tid.

er ikke sikkert du må ha videreutdannin for å få dagstilling. Kikk deg rundt på stillingsannonser

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo ta helsesykepleier utdannelse. Helsesykykepleier, eller det som før het helsesøster, har ikke turnusarbeid. Ellers kan du jo prøve å bli avdelingssykepleier. Vet ikke helt hvordan videreutdannelse de har, men de jobber jo bare vanlig kontortid. Mye ansvar kanskje da. Det finnes jo også sykepleiere som jobber på type poliklinikker og dagavdelinger, der folk kommer inn på dagsoperasjoner og drar igjen samme dag, og  sånne ting De jobber jo bare dag. Jeg tror du som sykepleier har mange muligheter.

Skrevet

Helsesekretær, går vel litt ned i lønn, men da har du 8-16:00 jobb og fri hver eneste helg og helligdager. Du trenger ikke videreutdanning samtidig som du stiller ganske langt frem i køen fordi du er utdannet sykepleier. 

Skrevet
Knoot skrev (Akkurat nå):

Helsesekretær, går vel litt ned i lønn, men da har du 8-16:00 jobb og fri hver eneste helg og helligdager. Du trenger ikke videreutdanning samtidig som du stiller ganske langt frem i køen fordi du er utdannet sykepleier. 

evt er hun overkvalifisert og får derfor ikke jobben

• Liker 7
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det er mye mulig at hun gjør ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Operasjonssykepleier. Spennende hverdag, veldig ettertraktet, lett å få jobb, dagjobber i fleng. Beste jeg har gjort for meg selv, jobbhverdagen og egen helse er å ta den videreutdanningen.

Anonymkode: d91b3...2ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Operasjonssykepleier. Spennende hverdag, veldig ettertraktet, lett å få jobb, dagjobber i fleng. Beste jeg har gjort for meg selv, jobbhverdagen og egen helse er å ta den videreutdanningen.

Må man ha erfaring fra sykehuset for å ta denne utdanningen eller kan man hoppe rett på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må man ha erfaring fra sykehuset for å ta denne utdanningen eller kan man hoppe rett på?

Du må ikke ha erfaring fra sykehus, men det gjør det lettere for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Problemet er sykepleiernes lovfestede pensjonsordning. Private legekontor vil nok ikke ansette, men kommunale kan ansette.

Anonymkode: 0a455...111

AnonymBruker
Skrevet

Her og. 4 år 100 % turnus og 0 fravær. Alltid på jobb, aldri fri. Jeg har eldst 5 år på 1 år. Jobber påske, jul, pinse. Og lønnen er under halv mill. Er ikke verdt det og jeg vil dø en tidlig død. Nå er klokka snart 2 og jeg skal opp 6 for dagvakt. 😭😢😭😢

Anonymkode: 6f327...ae5

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her og. 4 år 100 % turnus og 0 fravær. Alltid på jobb, aldri fri. Jeg har eldst 5 år på 1 år. Jobber påske, jul, pinse. Og lønnen er under halv mill. Er ikke verdt det og jeg vil dø en tidlig død. Nå er klokka snart 2 og jeg skal opp 6 for dagvakt. 😭😢😭😢

Anonymkode: 6f327...ae5

Kjenner meg igjen. Tenk hva all denne søvnløsheten og pressing av kroppen til det ytterste gjør på sikt. Det er rovdrift på mennesker og man blir i tillegg utsatt for mye press og stress med både dødsfall osv. og samma hvor ille vakten dagen før har vært, er det opp igjen og smile pent neste dag som om ingenting har skjedd. Ikke at man skal ta innover seg alt, men det er belastende psykisk såvel som fysisk å jobbe med mennesker i 100%. Så kanskje man risikerer å sitte igjen med slitasje på knærne, hjerte og karsykdommer eller brystkreft som takk for alt før du i det hele tatt kan gå av med pensjon... 

AnonymBruker
Skrevet

Søk jobber som tilbyr tilrettelagt turnus uten AD-vakter. Og gå ned til 80 % stilling. Få barn, og ha lange permisjoner. Få lønn i himmelen 😇

Anonymkode: b1db0...62c

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Jeg fikk nytt liv av å gå over til å være nattevakt (dog sies helseskadelig det og, men for meg som sover godt når jeg skal, spiser sunt og er aktiv) har jeg det psykisk mye bedre i tillegg. Jobber som regel 3-4 netter på, så ofte ei uke av. Tar ekstra når jeg ønsker, noe jeg ofte har overskudd til. 
Mange klarer ikke å gå nattevakter men noe å prøve ut?😊 på min jobb er det rolig enkelte netter (tenker jeg ikke får brukt kompetansen) mens noen er krevende og jeg må ta mye ansvar/ avgjørelser. Tar nå videreutdanning ved siden av og leser på på rolige netter

Anonymkode: 34af8...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme selv. Kroppen er helt knekt etter mange år i turnus som sykepleier. Søkt alt av jobber uten turnus, umulig å få napp. Så her blir det videreutdanning.. må bort før jeg blir helt ødelagt 😭

Anonymkode: 7921d...d12

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor jobber du dag etter kveld da?

Anonymkode: 1d29c...b83

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Jobber også i helsevesenet. Jeg pleide å like turnus... før jeg erfarte hvor mange bursdager, familiefester, konserter og sosiale arrangementer du egentlig går glipp av. Jeg er veldig lei av: JA, klart jeg blir med på det 🤩, skal bare sjekke turnusen...eh ja, kveldsvakt selvsagt 😑 Alltid sjekke turnus og oddsen for at du jobber kveld er stor. Og hva skal du bruke formiddagen til? Vente på at klokken blir nok til å dra på jobb. Å jobbe turnus er fryktelig lite sosialt. Livet renner vekk i helg og kveld. Jeg visste også det da jeg søkte jobb, men det er først med erfaring og når du blir litt eldre du reflektere rundt at det ikke er noe du kan tenke deg resten av arbeidslivet

Anonymkode: e31d6...0d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor jobber du dag etter kveld da?

Fordi det er sånn turnus er lagt opp når man jobber 100% der jeg jobber, minst en kveld dag knekk i uka....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det er sånn turnus er lagt opp når man jobber 100% der jeg jobber, minst en kveld dag knekk i uka....

Kjipt. Jeg jobber 100% turnus. Har aldri kveld-dag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner meg igjen. Jobber også i helsevesenet. Jeg pleide å like turnus... før jeg erfarte hvor mange bursdager, familiefester, konserter og sosiale arrangementer du egentlig går glipp av. Jeg er veldig lei av: JA, klart jeg blir med på det 🤩, skal bare sjekke turnusen...eh ja, kveldsvakt selvsagt 😑 Alltid sjekke turnus og oddsen for at du jobber kveld er stor. Og hva skal du bruke formiddagen til? Vente på at klokken blir nok til å dra på jobb. Å jobbe turnus er fryktelig lite sosialt. Livet renner vekk i helg og kveld. Jeg visste også det da jeg søkte jobb, men det er først med erfaring og når du blir litt eldre du reflektere rundt at det ikke er noe du kan tenke deg resten av arbeidslivet

Anonymkode: e31d6...0d0

Er jo bare å bytte vakt med noen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...