AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 Noen råd om hvem jeg kan ringe for kognetiv terapi? Nå orker jeg ikke mer av den trange pusten. Anonymkode: 68d37...d6d 1
DrueSmoothie Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Fastlegen din er ofte ett godt sted å starte. Der kan du få både sjekk, rekvisisjon til evt psykolog etc 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Ville tatt en legesjekk, for å sjekke om det kan være noe fysisk. Og søk opp øvelser for hvordan man kan puste riktig med magen. Hvis du har låst deg litt i feil pustemønster, så vil det hjelpe å gjøre disse øvelsene regelmessig. Hvis man heller puster oppe i brystkassen, så vil det kjennes trangt ut. Anonymkode: e93df...edc
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Angst kommer ofte fra noe fysisk. Stillesitting, statisk arbeid, stiv nakke, spenningshodepine m.m Ville funnet noen å snakke om dette og prøvd å nøste opp i symptomene som forårsaker angsten. Anonymkode: 929af...3bd 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen råd om hvem jeg kan ringe for kognetiv terapi? Nå orker jeg ikke mer av den trange pusten. Anonymkode: 68d37...d6d Enten oppsøker din fastlege og ber om eventuelt vurdering til Dps eller så kan du gå privat og da er det bare å søke opp behandlere på nett.Men angående alternativ en er det greit å vite at køene på Dps er lange og de følger en prioritet veileder så det er heller ikke alle som får plass ved Dps. Du kan se over prioritet veilederen her https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne Men jeg være ærlig om problemet ditt «»kun er den trange pusten vil du nok ikke på plass ved Distriktspsykiatrisk senter Anonymkode: 9f832...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enten oppsøker din fastlege og ber om eventuelt vurdering til Dps eller så kan du gå privat og da er det bare å søke opp behandlere på nett.Men angående alternativ en er det greit å vite at køene på Dps er lange og de følger en prioritet veileder så det er heller ikke alle som får plass ved Dps. Du kan se over prioritet veilederen her https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne Men jeg være ærlig om problemet ditt «»kun er den trange pusten vil du nok ikke på plass ved Distriktspsykiatrisk senter Anonymkode: 9f832...ce3 Fysioterapeut kan vel også funke? Anonymkode: e93df...edc
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ville tatt en legesjekk, for å sjekke om det kan være noe fysisk. Og søk opp øvelser for hvordan man kan puste riktig med magen. Hvis du har låst deg litt i feil pustemønster, så vil det hjelpe å gjøre disse øvelsene regelmessig. Hvis man heller puster oppe i brystkassen, så vil det kjennes trangt ut. Anonymkode: e93df...edc Åssen fysisk tenker du? De har sjekket hjertet og hjerterytme, den var fin. Har vært gjennom en skillsmisse så antar dette er noe av årsaken. Våkner alltid på natten og hiver etter pusten. Er så slitsomt, må sette meg opp. Anonymkode: 68d37...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enten oppsøker din fastlege og ber om eventuelt vurdering til Dps eller så kan du gå privat og da er det bare å søke opp behandlere på nett.Men angående alternativ en er det greit å vite at køene på Dps er lange og de følger en prioritet veileder så det er heller ikke alle som får plass ved Dps. Du kan se over prioritet veilederen her https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne Men jeg være ærlig om problemet ditt «»kun er den trange pusten vil du nok ikke på plass ved Distriktspsykiatrisk senter Anonymkode: 9f832...ce3 Det er så ille at jeg hver natt må stå opp og bruke ca to timer på å finne den riktige pustemetodene igjen. Jeg hiver pustet inn for mye som gjør at jeg hyperventilerer og prikker i hendene. Veldig plagsomt og ekkelt. Anonymkode: 68d37...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åssen fysisk tenker du? De har sjekket hjertet og hjerterytme, den var fin. Har vært gjennom en skillsmisse så antar dette er noe av årsaken. Våkner alltid på natten og hiver etter pusten. Er så slitsomt, må sette meg opp. Anonymkode: 68d37...d6d ❤️ Oja, men da er det nok ikke noe fysisk. Pass på at du puster med magen(diafragma), og ikke helt oppe i brystet i hvert fall. Du kan sjekke ut de tilbudene som kommunen har for psykisk helse, eller gå gjennom fastlegen. Anonymkode: e93df...edc 2
C8H10N4O2 Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åssen fysisk tenker du? De har sjekket hjertet og hjerterytme, den var fin. Har vært gjennom en skillsmisse så antar dette er noe av årsaken. Våkner alltid på natten og hiver etter pusten. Er så slitsomt, må sette meg opp. Anonymkode: 68d37...d6d Våkner du på natten og hiver etter pusten, så kan det og være søvnapne. Er man overvektig så er sjansen større. Hvis du vet at du snorker for eksempel, så kan det være lurt å ta en prat med fastlegen for henvisning til utredning hos øre/nese/hals.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er så ille at jeg hver natt må stå opp og bruke ca to timer på å finne den riktige pustemetodene igjen. Jeg hiver pustet inn for mye som gjør at jeg hyperventilerer og prikker i hendene. Veldig plagsomt og ekkelt. Anonymkode: 68d37...d6d Jeg kan forstå at det er plagsomt og ekkelt, men det oppfyller nok ikke alvorlighetskriteriet på Dps så hadde jeg vært deg hadde jeg undersøkt kommunen lavterskeltilbud. Anonymkode: 9f832...ce3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 Prøv psykomotorisk fysioterapi, meld deg på yoga eller tilsvarende kurs. Kroppen din overreagerer og når du får roet ned den fysiske reaksjonen du har i pusten vil du bli mere klar for å ta tak i den mentale smerten du lever med. Imens kan du legge inn små "stasjoner" i løpet av dagen hvor du sørger for å ta ett par dype pust langt ned i magen. Feks hver gang du smører mat eller lager middag. Ikke overdriv, ikke overtent men stopp tankene to sekunder og pust dypt. Min erfaring er at det hjelper best å gjøre noe samtidig som jeg trekker pusten, å sitte stille foran tvn og puste dypt kobler ikke kropp og pust sammen like godt som når jeg gjør noe fysisk. Jeg har øvd på pust i mange år uten at det førte til noe annet enn mere angst men etter at jeg fikk tips om å kun gjøre det når jeg smørte mat merket jeg resultat etter få dager. Anonymkode: 4dc37...ed0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #13 Skrevet 8. juni 2022 Det høres ut som om du trenger å bearbeide skilsmissen og tørre å tenke høyt gjennom det som har skjedd sammen med noen andre. Det er ofte underbevisstheten som henter oss igjen om natten, dersom ikke ting er ordentlig fordøyd på dagtid. Anonymkode: c14c3...c78
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #14 Skrevet 8. juni 2022 C8H10N4O2 skrev (21 timer siden): Våkner du på natten og hiver etter pusten, så kan det og være søvnapne. Er man overvektig så er sjansen større. Hvis du vet at du snorker for eksempel, så kan det være lurt å ta en prat med fastlegen for henvisning til utredning hos øre/nese/hals. Ingen av delene.. er slank og snorker ikke. Ts.. Anonymkode: 68d37...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #15 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det høres ut som om du trenger å bearbeide skilsmissen og tørre å tenke høyt gjennom det som har skjedd sammen med noen andre. Det er ofte underbevisstheten som henter oss igjen om natten, dersom ikke ting er ordentlig fordøyd på dagtid. Anonymkode: c14c3...c78 Hvordan skal jeg bearbeide den ? Er på kveldene når ungene er lagt jeg ofte gråter og får opp minnene. Våkner også av fuglelyder og kjenner brått at jeg savner det livet jeg hadde. Kommer liksom aldri over dette. Så frustrerende Anonymkode: 68d37...d6d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #16 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 22.22): Åssen fysisk tenker du? De har sjekket hjertet og hjerterytme, den var fin. Har vært gjennom en skillsmisse så antar dette er noe av årsaken. Våkner alltid på natten og hiver etter pusten. Er så slitsomt, må sette meg opp. Anonymkode: 68d37...d6d Det høres typisk ut som angst ja, og angst kan ha mange årsaker, alt det emosjonelle rundt skilsmisse kan absolutt utløse angst. Det er helt pyton, jeg sliter med det samme selv. Jeg anbefaler deg å sjekke om kommunen du bor i har et tilbud som heter Rask psykisk helsehjelp, det er et gratis lavterskel- tilbud til mennesker med svak til middels grad av angst og depresjoner. De tilbyr et kurs som er svært nyttig, det er mye kognitiv terapi her. Man kan både ta kurset på nett, med oppfølgingssamtaler på tlf en gang pr uke, og/eller på fysisk kurs med en liten gruppe mennesker. Deretter kan man få noen personlige samtaler, om man vil. Man lærer bl.a om hvordan de fysiske symptomene utløses av amygdala, amygdala er et senter i hjernen som sender ut disse fysiske angstsymtomene så fort underbevisstheten merker noe ubehag/fare. Det kan skje når som helst, og det er ikke alltid det trenger å være en situasjon eller en tanke/følelse vi kjenner på som utløser det heller, amygdala registrerer dette ubehaget underbevisstheten lenge før vi selv oppdager det, og dermed kan amygdala sende ut disse symptomene når vi sover også. Derfor kan man våkne og hive etter pusten akkurat sånn som du beskriver. Hør med legen din ang dette tilbudet, evt andre kognitive terapeuter eller vanlige psykologer. Håper du får hjelp❤️ Anonymkode: 4124d...d16 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #17 Skrevet 8. juni 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan skal jeg bearbeide den ? Er på kveldene når ungene er lagt jeg ofte gråter og får opp minnene. Våkner også av fuglelyder og kjenner brått at jeg savner det livet jeg hadde. Kommer liksom aldri over dette. Så frustrerende Anonymkode: 68d37...d6d Klart du kommer over det. Det tar bare litt tid. ❤️ Anonymkode: fa4ae...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #18 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det høres typisk ut som angst ja, og angst kan ha mange årsaker, alt det emosjonelle rundt skilsmisse kan absolutt utløse angst. Det er helt pyton, jeg sliter med det samme selv. Jeg anbefaler deg å sjekke om kommunen du bor i har et tilbud som heter Rask psykisk helsehjelp, det er et gratis lavterskel- tilbud til mennesker med svak til middels grad av angst og depresjoner. De tilbyr et kurs som er svært nyttig, det er mye kognitiv terapi her. Man kan både ta kurset på nett, med oppfølgingssamtaler på tlf en gang pr uke, og/eller på fysisk kurs med en liten gruppe mennesker. Deretter kan man få noen personlige samtaler, om man vil. Man lærer bl.a om hvordan de fysiske symptomene utløses av amygdala, amygdala er et senter i hjernen som sender ut disse fysiske angstsymtomene så fort underbevisstheten merker noe ubehag/fare. Det kan skje når som helst, og det er ikke alltid det trenger å være en situasjon eller en tanke/følelse vi kjenner på som utløser det heller, amygdala registrerer dette ubehaget underbevisstheten lenge før vi selv oppdager det, og dermed kan amygdala sende ut disse symptomene når vi sover også. Derfor kan man våkne og hive etter pusten akkurat sånn som du beskriver. Hør med legen din ang dette tilbudet, evt andre kognitive terapeuter eller vanlige psykologer. Håper du får hjelp❤️ Anonymkode: 4124d...d16 Tuusen takk.❤ Betryggende å høre. Min tidligere lege var også flink på kognitiv terapi. Desverre flyttet han langt bort og når jeg hadde han så hadde jeg normal søvn og var lykkelig med kjæresten. Siden han var så flink på det kognitiv terapi, kan det være fordi han har kjent på det selv? Plutselige panikkanfall har gjerne kommet, som du sier, helt ut av intet. 2 mnd siden knøt det så hardt i brystet og jeg begynte å hyperventilere, så jeg ringte 113 🙈 men de sa det var helt fornuftig og riktig at jeg ringte. Han roet meg med at det var panikkanfall. Roet meg da.. Anonymkode: 68d37...d6d 1
Bendit Skrevet 8. juni 2022 #19 Skrevet 8. juni 2022 Du må prøve kiropraktor for den trange pusten ❤️ det hjelper.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå