AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 eg har en rottweiler valp på 12 uker. Han biter noe voldsomt, og går nesten til angrep på oss. Forstår jo at dette er lek, men valpen er så voldsom. jeg har prøvd alt fra å gi valpen leke, vannsprut, og hekte valpen med bånd rundt bordet, slik at han skal forstå at leken ender hvis han biter oss. Men alt dette uten hell. Eneste som fungerer er selvkost buret. Men kan ikke benytte meg av buret hvis vi feks er ute. det andre er at han biter på alt, selfølgelig men noe av det valpen biter på er ikke bra. Valpen har respondert med å bli illsint når keg prøver å ta tingene fra munnen og biter meg og knurrer veldig. vet at rottweilere er veldig voldsomme, men jeg liker ikke helt den attituden hun har når jeg tar ifra henne ting. Har prøvd å erstatte tingene med godbiter, len hun er ikke interessert Anonymkode: e9567...135
Troyamin Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Vær konsekvent og hold deg til én ting. Si hardt nei og gi leken med en gang hunden slipper deg. Pust og husk! Det går over😊 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 Går du på valpekurs? Kan sikkert få gode tips der. Syntes vannsprut på valpen høres ut som en veldig dårlig idé. forsøk heller å legge valpen på ryggen når den har uønsket adferd. Det er ydmykende for den; min hund sluttet med bitingen når vi innførte den taktikken. Anonymkode: d6e18...69e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Dette høres ut som en valp som kjeder seg. Mer morsjon og mer mental stimuli. Kjøp Kong og tren søk med den. start enkelt og gjem/kast den lengre og lengre unna. kong er bedre belønningen godbiter. Ang. bitingen så må du belønne positiv atferd. Du må Ikke vente til den biter, få den til å slutte og så belønne. Av led når du ser det kommer og belønn MASSE før den biter. Da forbinder den belønning med å droppe å bite, ikke å slutte å bite som belønning etter sier. Anonymkode: 6f2dc...5f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 Du bør lære valpen å bytte ting, ikke ta ting uten å gi noe tilbake, da får du ressursforsvar - særlig med en sånn rase. For å begynne bytteleken tar du fram noe som er enda mer spennende enn det valpen har og viser kjempestor interesse for det selv. Når valpen vil ha det du har, kan du ta det andre. ALLTID ha noe mye bedre. Brillene dine mot kjøttpålegg, slitt sokk mot ny leke. Ang biting kan du også reise deg og gå vekk og fysisk skille deg fra valpen noen sekunder. Vi har valp og to voksne hunder nå, og har blant annet barnegrind i stua slik at vi kan tråkke over den og gå tilbake når valpen biter. Vi har også masse leker, sånn at det alltid er noe i nærheten som vi kan stappe i kjeften hans istedet for oss selv. Dette med å si hardt nei har ingenting annet for seg enn at valpen kanskje slutter fordi du lager en ekkel lyd. Valpen kan ikke norsk, og du får samme reaksjon av å si hardt "bløtkake". Anonymkode: 27ad1...ed4 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette høres ut som en valp som kjeder seg. Mer morsjon og mer mental stimuli. Kjøp Kong og tren søk med den. start enkelt og gjem/kast den lengre og lengre unna. kong er bedre belønningen godbiter. Ang. bitingen så må du belønne positiv atferd. Du må Ikke vente til den biter, få den til å slutte og så belønne. Av led når du ser det kommer og belønn MASSE før den biter. Da forbinder den belønning med å droppe å bite, ikke å slutte å bite som belønning etter sier. Anonymkode: 6f2dc...5f4 Jeg vil si at valpen min får nok av mental og fysisk stimuli. Vi trener masse på lydighet, pluss at hun får rikelig med oppgaver å løse. I tilegg er hun med over alt for sosialiseringen sin del. Hun er verdens beste ellers, kjempesnill og lydig. Men så får hun disse raptus-faukene som er såååå slitsomme Anonymkode: e9567...135
Troyamin Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette med å si hardt nei har ingenting annet for seg enn at valpen kanskje slutter fordi du lager en ekkel lyd. Valpen kan ikke norsk, og du får samme reaksjon av å si hardt "bløtkake". Anonymkode: 27ad1...ed4 Og det er jo hele poenget med å lære i "nei'et"... 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 Høres ut som at du har nullkunnskap om dressur, kanskje gå på et kurs eller les deg opp? Du burde uansett lest deg opp før du kjøpte denne valpen 🤦♀️ Anonymkode: 2f13c...08b 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Høres ut som at du har nullkunnskap om dressur, kanskje gå på et kurs eller les deg opp? Du burde uansett lest deg opp før du kjøpte denne valpen 🤦♀️ Anonymkode: 2f13c...08b Har lest meg opp masse, og trodde jeg var såå forbredt. Men nei det ble noe annet i praksis, selvfølgelig skal jeg på kurs Anonymkode: e9567...135
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har lest meg opp masse, og trodde jeg var såå forbredt. Men nei det ble noe annet i praksis, selvfølgelig skal jeg på kurs Anonymkode: e9567...135 Det er ikke veldig vanskelig å dressere en hund bare du putter inn tiden i starten fra 2-16 mnd. Du må sette hunden opp for suksess sånn lærer du den å oppføre seg bra. Si strengt nei, å slutt og gi den oppmerksomhet når den viser dårlig oppførsel, gi den masse ros og godbiter når den viser god oppførsel. Er egentlig ikke stort mer en det som skal til. Anonymkode: 2f13c...08b
Troyamin Skrevet 7. juni 2022 #11 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har lest meg opp masse, og trodde jeg var såå forbredt. Men nei det ble noe annet i praksis, selvfølgelig skal jeg på kurs Anonymkode: e9567...135 Du er ikke alene om å ha det slik. Og det er fint at du spør om hjelp. Har du en hundeklubb i nærheten som har egen brukshund gruppe? Eventuelt noen i en nærliggende hundeklubb med erfaring med rottweiler? Selv etter x antall hunder, må jeg ha hjelp av instruktører med bredere og lengre erfaring, de gangene jeg får utfordringer med egne hunder jeg ikke har vært borti før. Det er det som er så fint med hund, vi blir aldri ferdig utlært. 4
Gjest Muffin man Skrevet 7. juni 2022 #12 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Valpen har respondert med å bli illsint når keg prøver å ta tingene fra munnen og biter meg og knurrer veldig. Har du erfaring med å oppdra hunder i fra før? Jeg støtter ideen om å ta den med på valpekurs for sikkerhetsskyld. Selv om valpen sikkert vokser fra seg dette er det greit å gjøre alt man kan for at ikke oppdragelsen skal gå skeis med en rase som rottweiler.. Som forøvrig er kjempefine hunder AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette med å si hardt nei har ingenting annet for seg enn at valpen kanskje slutter fordi du lager en ekkel lyd. Valpen kan ikke norsk, og du får samme reaksjon av å si hardt "bløtkake". Hunder oppdrar valpene sine ved konsekvente lyder så jeg kan ikke si at jeg er enig med deg her.. '"nei" er enkelt å forholde seg til pga. assossiasjon hunder utvikler til kommandoen. Det samme gjelder "kom", "tur" osv.. Å si nei så hardt at man skremmer hunden er ikke det jeg sikter til.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #13 Skrevet 7. juni 2022 Valpen er bare 12 uker gammel. Hjernen er bokstavelig talt ikke nok utviklet enda til at hun klarer å utvise nok impulskontroll til å ikke bite og løpe overalt når hun er i raptus/overtrøtt/overdtimulert/understimulert. Min valp var av det voldsomme slaget. Hendene mine var fulle av sår, klærne mine fulle av hull og leggene fulle av blåmerker. Etter en liten periode med mye gråting fordi jeg trodde jeg hadde feilet som hundeeier, så bestemte jeg meg for å se ting fra et nytt lys. Valper skal gjennom flere stadier. De skal lære. De skal vokse. Hjernen trenger tid på seg til å utvikle seg. Fra da av tok jeg det helt rolig når hun plutselig forvandlet seg til et lite piraja monster. Jeg ba om en sitt, og fulgte på med noen andre lydighetstreninger. Eller så kastet jeg en neve godbiter i hodet på henne. Når det var som verst, så løftet jeg henne rolig opp og satte henne på gangen i 1 minutt (døren hadde vindu på, så hun kunne se meg hele tiden). Da roet hun seg når alle stimuliene forsvant. Etter en liten stund begynte impulskontrollen å bli bedre og bedre. Og, jo roligere jeg var, jo roligere ble hunden. Jo mer frustrert jeg ble, jo villere ble valpen. Hun er en rolig, balansert voksen hund i dag. Når det kommer til det at valpen knurrer når du forsøker å ta leker; det er ikke uvanlig og heller ikke et problem- enda. Det spørs helt hvordan du reagerer på det. 1. Lær henne bytte-leken, eller trade game. Søk opp på YouTube for å se hvordan det gjøres. Sett deg ned med valpen og gjør det til en gøy treningsession. 2. Ha kontroll på miljøet. Ikke la ting ligge rundt du ikke vil at hun skal ta og nekte å gi fra seg. Frem til hun har lært seg å like bytte-leken og stoler på at hun får noe bedre i gjengjeld, så bør du unngå situasjoner hvor hun får tak i noe hun ikke skal ha. Men om det skjer, kast en neve godbiter på gulvet (vekk fra henne). Da slipper du å gå inn i en konfrontasjon med henne hvor ting kan eskalere, og istedenfor vil hun slippe leken helt på egen hånd. Jeg har en annen hund som knurret på samme vis. Bytte-leken og å alltid unngå konfrontasjoner som kunne tvinge valpen til å eskalere, gjorde en slutt på det. Nå slipper han alt han har i munnen når jeg sier "trade". Anonymkode: 1ecb5...eb1 1 2
Tabris Skrevet 7. juni 2022 #14 Skrevet 7. juni 2022 Det er helt normalt at valper biter og noen biter mer enn andre. Det er en fase og det vil gå over av seg selv uansett hvilken fremgangsmåte du bruker. Jeg vil derfor anbefale å ikke bruke metoder som inneholder aversiver siden det kan virke mot det å bygge tillit og et positivt forhold nå når valpen er liten. Det kan være greit å se litt på valpens hverdag. Overdreven biting og tøysing kan være tegn på enten over- eller understimulering. F.eks så bør tur med valpen i denne alderen fokusere hovedsaklig på god sosialisering og miljøtrening. Det kan være lurt å ikke måle turens lengde i verken minutter eller meter, men heller antall inntrykk. Hvis det skjer mye, så kan et kvarter ute være nok til at valpen blir overstimulert. (Og "mye" kan måles annerledes for en liten valp enn for oss). På samme måte så kan også understimulering føre til at valpen har mye overskuddsenergi som må ut på et eller annet vis. Når valpen har ligget og sovet så har den ladet opp og avledning kan da være vanskelig. Derfor kan det hjelpe å planlegge turer ut når valpen nettopp har våknet slik at den kan få ut mest mulig av overskuddsenergien ute. Hva som er passe stimulering for din valp er noe du rett og slett må prøve og feile deg frem til, valper er forskjellige. Du kan avslutte tur ut med godbitsøk i grøfta/på plenen. Kast noen godbiter ned rett foran nesen til valpen. Mens han spiser dem, kast flere. Gradvis kan du kaste godbiter over et større område til valpen til slutt klarer å spise i 15-20 minutter. Du kan gi ett eller flere av måltidene på denne måten i stedet for skål. Både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan redusere stressnviået og gjøre valpen roligere til dere kommer inn, noe som kan redusere raptus og biting. Inne bør du ha klar fylt kong og flere gode tyggebein. Gi dem til valpen når han begynner å bite på dere. Hvis han biter fordi han har mye energi - gå ut med ham. Hvis han biter fordi han overtrøtt, lag en kompostgrind i stua nær dere og sett ham der med seng, vann og fylt kong/tyggebein. Ang. knurring når du forsøker å ta fra ham noe så er det helt normalt. Jeg hadde også reagert om noen kom og bare tok noe ut av hendene mine. Det er like "frekt" i hundens verden som i vår. Som andre har nevnt så kan du heller lære ham å bytte. Gi ham noe som det ikke gjør noe om han ødelegger, f.eks et dorullhylster. Når han har det i munnen, vis ham en kul leke eller noen gode tyggebein. Med en gang han slipper det han har, gi ham det du har og la ham beholde dorullhylsteret. (For hunder som allerede har begynt å utvikle ressursforsvar så det kan å strekke ut hånden for å ta noe trigge forsvaret, selv om de har fått noe godt. Derfor kan det være lurt å lære ham at det at han slipper som regel fører til at han får beholde det han har OG får noe bedre). Etterhvert kan du legge på "slipp" som signal i det han slipper. Lær ham at det lønner seg å bytte. 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Valpen er bare 12 uker gammel. Hjernen er bokstavelig talt ikke nok utviklet enda til at hun klarer å utvise nok impulskontroll til å ikke bite og løpe overalt når hun er i raptus/overtrøtt/overdtimulert/understimulert. Min valp var av det voldsomme slaget. Hendene mine var fulle av sår, klærne mine fulle av hull og leggene fulle av blåmerker. Etter en liten periode med mye gråting fordi jeg trodde jeg hadde feilet som hundeeier, så bestemte jeg meg for å se ting fra et nytt lys. Valper skal gjennom flere stadier. De skal lære. De skal vokse. Hjernen trenger tid på seg til å utvikle seg. Fra da av tok jeg det helt rolig når hun plutselig forvandlet seg til et lite piraja monster. Jeg ba om en sitt, og fulgte på med noen andre lydighetstreninger. Eller så kastet jeg en neve godbiter i hodet på henne. Når det var som verst, så løftet jeg henne rolig opp og satte henne på gangen i 1 minutt (døren hadde vindu på, så hun kunne se meg hele tiden). Da roet hun seg når alle stimuliene forsvant. Etter en liten stund begynte impulskontrollen å bli bedre og bedre. Og, jo roligere jeg var, jo roligere ble hunden. Jo mer frustrert jeg ble, jo villere ble valpen. Hun er en rolig, balansert voksen hund i dag. Når det kommer til det at valpen knurrer når du forsøker å ta leker; det er ikke uvanlig og heller ikke et problem- enda. Det spørs helt hvordan du reagerer på det. 1. Lær henne bytte-leken, eller trade game. Søk opp på YouTube for å se hvordan det gjøres. Sett deg ned med valpen og gjør det til en gøy treningsession. 2. Ha kontroll på miljøet. Ikke la ting ligge rundt du ikke vil at hun skal ta og nekte å gi fra seg. Frem til hun har lært seg å like bytte-leken og stoler på at hun får noe bedre i gjengjeld, så bør du unngå situasjoner hvor hun får tak i noe hun ikke skal ha. Men om det skjer, kast en neve godbiter på gulvet (vekk fra henne). Da slipper du å gå inn i en konfrontasjon med henne hvor ting kan eskalere, og istedenfor vil hun slippe leken helt på egen hånd. Jeg har en annen hund som knurret på samme vis. Bytte-leken og å alltid unngå konfrontasjoner som kunne tvinge valpen til å eskalere, gjorde en slutt på det. Nå slipper han alt han har i munnen når jeg sier "trade". Anonymkode: 1ecb5...eb1 Tusen takk for godt omspill. Dette hjalp meg veldig å forstå. Føler jeg er en elendig hundeeier jeg også som ikke kan kontrollere hunden når hun biter, men skal være positiv og forholde meg rolig men bestemt fra nå av selv om det er vanskelig ❤️ Anonymkode: e9567...135
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tusen takk for godt omspill. Dette hjalp meg veldig å forstå. Føler jeg er en elendig hundeeier jeg også som ikke kan kontrollere hunden når hun biter, men skal være positiv og forholde meg rolig men bestemt fra nå av selv om det er vanskelig ❤️ Anonymkode: e9567...135 Det kan føles veldig vondt, men noen valper er litt mer... energiske enn andre 😅 Man må bare tilpasse forventningene og treningen etter valpen. Da setter man både seg selv og valpen opp for suksess Bare husk at valpebiting går over av seg selv når de er klare for det. Noen slutter tidlig, andre trenger mer tid før de legger det fra seg. Jeg prøvde alltid å styre slike episoder inn på noe positivt. jeg hadde en godbitpose på hofta hele dagen så jeg enkelt kunne kaste en liten neve på gulvet når hun ble gærn. Da løp hun selvfølgelig etter godbitene, og jeg satte meg ned på gulvet og gjorde meg klar til å roe henne ned med litt rolig sitt, ligg osv. Hun endte alltid halvveis opp i fanget mitt mens hun fikk godbiter for å la seg bli tatt på ørene, labbene, munnen osv. Det beste er, som Tabris sier, å finne den gylne mellomvei hvor man gir valpen akkurat nok sosialisering og miljøtrening hvor valpen verken blir understimulert eller overstimulert. Det kan være fryktelig vanskelig, spesielt siden valpens mentale og fysiske utholdenhet endrer seg hele tiden ettersom den vokser 😅 En ting jeg har hatt svært mye nytte av er stressredusering og rotrening. Bytt ut én av turene med litt rotrening. sleng dere ned på en gressplen med litt avstand til stier/veier, og bare slapp av. Da kan du også trene litt sladretrening/motbetinging når det kommer andre hunder gående forbi, folk, biler, motorsykler osv. Og Ikke minst, godbitsøk 🙂 Anonymkode: 1ecb5...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tusen takk for godt omspill. Dette hjalp meg veldig å forstå. Føler jeg er en elendig hundeeier jeg også som ikke kan kontrollere hunden når hun biter, men skal være positiv og forholde meg rolig men bestemt fra nå av selv om det er vanskelig ❤️ Anonymkode: e9567...135 Det kan føles veldig vondt, men noen valper er litt mer... energiske enn andre 😅 Man må bare tilpasse forventningene og treningen etter valpen. Da setter man både seg selv og valpen opp for suksess Bare husk at valpebiting går over av seg selv når de er klare for det. Noen slutter tidlig, andre trenger mer tid før de legger det fra seg. Jeg prøvde alltid å styre slike episoder inn på noe positivt. jeg hadde en godbitpose på hofta hele dagen så jeg enkelt kunne kaste en liten neve på gulvet når hun ble gærn. Da løp hun selvfølgelig etter godbitene, og jeg satte meg ned på gulvet og gjorde meg klar til å roe henne ned med litt rolig sitt, ligg osv. Hun endte alltid halvveis opp i fanget mitt mens hun fikk godbiter for å la seg bli tatt på ørene, labbene, munnen osv. Det beste er, som Tabris sier, å finne den gylne mellomvei hvor man gir valpen akkurat nok sosialisering og miljøtrening hvor valpen verken blir understimulert eller overstimulert. Det kan være fryktelig vanskelig, spesielt siden valpens mentale og fysiske utholdenhet endrer seg hele tiden ettersom den vokser 😅 En ting jeg har hatt svært mye nytte av er stressredusering og rotrening. Bytt ut én av turene med litt rotrening. sleng dere ned på en gressplen med litt avstand til stier/veier, og bare slapp av. Da kan du også trene litt sladretrening/motbetinging når det kommer andre hunder gående forbi, folk, biler, motorsykler osv. Og Ikke minst, godbitsøk 🙂 Anonymkode: 1ecb5...eb1
spinner Skrevet 8. juni 2022 #18 Skrevet 8. juni 2022 Hvis du har Rottweiler som uerfaren hundeeier ber jeg tynt om at du søker hjelp. Flotte hunder forutsatt at eierne vet hva de driver med. Stor hund med sterkt vaktinstinkt kan for bli farlig for omgivelsene. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #19 Skrevet 8. juni 2022 spinner skrev (10 minutter siden): Hvis du har Rottweiler som uerfaren hundeeier ber jeg tynt om at du søker hjelp. Flotte hunder forutsatt at eierne vet hva de driver med. Stor hund med sterkt vaktinstinkt kan for bli farlig for omgivelsene. Er ikke uerfaren. Har hatt schæfer, grandanios/mastiff og Jack russel. første gang jeg eier en rottweiler ja, men ikke første gang jeg har hund og oppdragelse. Mye går på det samme, men denne valpen er mer «krevende» enn de jeg har hatt og derfor blir keg frustrert. Skal selvfølgelig gå mye kurs, og vi trener så mye vi kan på dagtid og valpen er med over alt og får sosialisert seg godt vil jeg si. men dette med biting blir jeg såå frustrert over.. Anonymkode: e9567...135
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå