AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 På grunn av helsemessige grunner, har jeg byttet jobb flere ganger siste par år. Endelig fått drømmejobben som jeg stortrives i, og som fungerer flott for meg helsemessig. Eneste minuset er at det er en deltidsstilling. Jeg har gjort det klart for arbeidsgiver fra begynnelsen, at jeg ønsker å jobbe fulltid, men det kan tidligst skje neste år. Slik som det er nå, går det akkurat rundt økonomisk. Så får jeg altså nå en ny drittdiagnose midt i fleisen, og jo mer jeg leser meg opp på den, jo mindre lyst ser det ut med tanke på helsen, jobb - og fremtiden. Så vidt jeg kan begripe, blir de fleste uføretrygdet etter hvert, og det har jeg virkelig ikke råd til! Jeg trenger å jobbe mer, ikke mindre. Kan noen forklare meg hvordan det eventuelt fungerer med uføretrygd, når man bare jobber deltid fra før? Jeg planlegger boligkjøp, og blir snart desperat av å gruble på dette. Anonymkode: 63c0f...cd1 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): På grunn av helsemessige grunner, har jeg byttet jobb flere ganger siste par år. Endelig fått drømmejobben som jeg stortrives i, og som fungerer flott for meg helsemessig. Eneste minuset er at det er en deltidsstilling. Jeg har gjort det klart for arbeidsgiver fra begynnelsen, at jeg ønsker å jobbe fulltid, men det kan tidligst skje neste år. Slik som det er nå, går det akkurat rundt økonomisk. Så får jeg altså nå en ny drittdiagnose midt i fleisen, og jo mer jeg leser meg opp på den, jo mindre lyst ser det ut med tanke på helsen, jobb - og fremtiden. Så vidt jeg kan begripe, blir de fleste uføretrygdet etter hvert, og det har jeg virkelig ikke råd til! Jeg trenger å jobbe mer, ikke mindre. Kan noen forklare meg hvordan det eventuelt fungerer med uføretrygd, når man bare jobber deltid fra før? Jeg planlegger boligkjøp, og blir snart desperat av å gruble på dette. Anonymkode: 63c0f...cd1 Uføretrygd er ikke en gang et aktuelt tema med tanke på den situasjonen du beskriver. Anonymkode: 64cec...e5f 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #3 Skrevet 6. juni 2022 Man planlegger ikke å bli uføretrygda på grunn av økonomi. Det høres heller ikke lurt ut å kjøpe et hus akkurat nå i ditt tilfelle. Anonymkode: 502c3...cdd 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man planlegger ikke å bli uføretrygda på grunn av økonomi. Det høres heller ikke lurt ut å kjøpe et hus akkurat nå i ditt tilfelle. Anonymkode: 502c3...cdd Er vel lurt å kjøpe et hus nå , siden man får ettergitt gjelden hvis man blir uføretrygdet ! ...Eller? Anonymkode: 688a1...223
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel lurt å kjøpe et hus nå , siden man får ettergitt gjelden hvis man blir uføretrygdet ! ...Eller? Anonymkode: 688a1...223 Skal du kjøpe hus med studielånet? Anonymkode: 27732...066 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er vel lurt å kjøpe et hus nå , siden man får ettergitt gjelden hvis man blir uføretrygdet ! ...Eller? Anonymkode: 688a1...223 😂 Anonymkode: c599d...33a 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂 Anonymkode: c599d...33a Vet at folk som eier leilighet får ettergitt boliglånet på leiligheten hvis de blir uføretrygdet! Anonymkode: 688a1...223
AprilLudgate Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vet at folk som eier leilighet får ettergitt boliglånet på leiligheten hvis de blir uføretrygdet! Anonymkode: 688a1...223 Nei. Det gjør 0% personer. Om du jobber deltid nå vil du trolig havne på minstesats AAP/ufør. Du kan ha rett på ettergivelse av studielån dersom du tjener under grensen de setter. Det som er lurest å gjøre for deg er å jobbe fulltid så raskt som mulig - og så står du i jobb så lenge du klarer. Da kan det være du havner på en høyere sats ved eventuell ufør. Om du har forsikringer/OPF eller KLP så gjelder disse om forsikringen ble tegnet innen en viss tidsramme før du fikk diagnosen. 6 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vet at folk som eier leilighet får ettergitt boliglånet på leiligheten hvis de blir uføretrygdet! Anonymkode: 688a1...223 Hvor i alle dager har du hørt det hen? Det stemmer ikke i det hele tatt! Anonymkode: 31d0c...2a7 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er vel lurt å kjøpe et hus nå , siden man får ettergitt gjelden hvis man blir uføretrygdet ! ...Eller? Anonymkode: 688a1...223 Hvor har du skaffet deg denne feilinformasjonen? Anonymkode: 64cec...e5f 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet at folk som eier leilighet får ettergitt boliglånet på leiligheten hvis de blir uføretrygdet! Anonymkode: 688a1...223 Det er jo helt fantastisk! Hvor henvender jeg meg for å få ettergitt boliglånet på leiligheten? Troll. Anonymkode: 375d2...3a4 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er vel lurt å kjøpe et hus nå , siden man får ettergitt gjelden hvis man blir uføretrygdet ! ...Eller? Anonymkode: 688a1...223 🤣 dæven. Gjelder det båter og hytter og eller? Anonymkode: 2d9b4...127
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 TS her. Har ikke studielån eller annen gjeld. Er godt voksen og har heldigvis en del i egenkapital. Da er det bare til å håpe på at helsen holder lengst mulig. Er medlem av Klp og har forsikringer der, uten at jeg tror det hjelper stort. Anonymkode: 63c0f...cd1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 Har du økonomi til og kjøpe bolig nå ned deltidsstilling ? I så fall gjør det. Er inntekten din nå mye høyere enn minstetrygd? for all del, jobb 100% nå om du får muligheten og klarer det per i dag. Jobb så mye du kan så lenge du kan så du evt får en god trygd om det blir sånn, og tenk så langt som pensjon. Antar det er for sent med uføreforsikring om du ikke allerede har det? Anonymkode: 2d9b4...127
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 Det er kun studiegjeld som blir slettet og hvis man er delvis ufør sletter de bare noe av gjelda. Anonymkode: dab9c...6be 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 TS her igjen. Nei har ikke økonomi til det for øyeblikket. Planen er full stilling neste år, da jeg foreløpig ikke har mulighet til å få øket stillingen min. Og planlegger ikke å bli uføretrygdet, bare så det er sagt. Ingenting jeg ønsker mer enn å jobbe 100% i jobben jeg har nå, til jeg blir pensjonist. Men blir jo bekymret når man får en kronisk drittdiagnose i tillegg til helseproblemene jeg allerede har, og som er årsaken til at jeg for tiden har en deltidsjobb, da det er eneste jobben med arbeidsoppgaver som jeg har helse til å mestre. Jeg bor på et lite sted på landet, så det er ikke så mange jobber å velge mellom. Er ikke bare til å flytte avgårde heller, pga barn med funksjonshemming. Fordelen med å bo her, er rimelige boligpriser. Jeg har uføreforsikring, men tror ikke det er nok til å dekke gapet mellom egenkapital og pris på bolig. Anonymkode: 63c0f...cd1
AprilLudgate Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Har ikke studielån eller annen gjeld. Er godt voksen og har heldigvis en del i egenkapital. Da er det bare til å håpe på at helsen holder lengst mulig. Er medlem av Klp og har forsikringer der, uten at jeg tror det hjelper stort. Anonymkode: 63c0f...cd1 Joda, det hjelper det om det ble tegnet før du ble syk. Øk stillingsprosent om du kan. Hold på den så lenge du klarer. Om du klarer stå i jobb en stund kan det tenkes du får full sats utfra 100% stilling (66% av maks sats avhengig av lønn) + privat uføreforsikring + KLP. Sjekk hva du har tegnet og på hvilken sum med hvilke vilkår. Skjønner godt du ikke kan flytte, og i de fleste tilfeller vil det uansett bli dyrere. Ta kontakt med KLP og forsikringsselskap og hør hva du faktisk har tegnet av forsikringer og ikke. Det som derimot ER lurt - det er å ta opp boliglån du klarer betjene med eventuell fremtidig ufør. På AAP (det tar i snitt 7,5 år å bli avklart) så får man sjeldent boliglån. Så jeg hadde kjøpt en bolig du kan betale for også dersom helsekortene dine kollapser. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 Jeg er ufør og har stort boliglån, skulle gjerne fått det slettet😉😝Men har du makset studielånet? Er det noe deltidsstudie du kunne tatt? og spart lånet til EK(OG mulighet for sletting senere). Greit å ha flere bein å stå på, særlig med tanke på at du kanskje blir bundet til hjemmet(?). Det er jeg. Men for din del; håper du ikke blir ufør. Jeg hater livet mitt. Men har ikke reelle valg lenger. Anonymkode: ee932...10b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #19 Skrevet 6. juni 2022 Når de regner på uføretrygd regner de 3 siste årene. Derfor er det viktig at du jobber 100% i 3 år. Selv om du har fått en diagnose kan det ta mange år før du virkelig blir syk av den Anonymkode: 8dec3...88c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #20 Skrevet 6. juni 2022 TS her. Håper på et mildt forløp, og har ikke ønske om noe uføretrygd. Men fremtidsplanene henger plutselig i en tynn tråd. Har ikke studielån eller andre lån. Skulle gjerne studert mer, men er redd jeg ikke klarer gjennomføre pga utfordringer med helsen. Tror det er mer fornuftig å bruke kreftene på jobbe mest mulig. Følger hele tiden med på ledige stillinger i distriktet. Håper å få 100% fortest mulig, der jeg allerede har jobb. Men har ingen garanti for det, og ingen tro på at det er muligheter på denne siden av jul. Tusen takk for svar. Blir så stresset av økonomiske bekymringer på toppen av helseproblemene. Anonymkode: 63c0f...cd1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå