Gå til innhold

Adoptere unghund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å adoptere en unghund. Men de som eier den har ikke oversikt over foreldrene til hunden, mtp sykdomshistorie. Dette gjør meg litt usikker. Hunden er i tillegg importert fra eiers hjemland, som gjør at jeg føler meg enda litt mer utrygg da jeg ikke kjenner til praksisen der. Det er en blandingshund der hofte- og leddproblemer ikke er ukjent for rasene involvert. 

Jeg er egentlig for 'adopt, dont shop' men ble plutselig møtt i døren av min egen evne til å overtenke og forberede seg på det verste. Hjelp? 

Anonymkode: dfc7f...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke vanlig å oppgi foreldre med mindre det er registrert ren rase. 

Helseproblemer er ikke nødvendigvis et problem selv om det var et problem hos foreldrene heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke røntge hunden før du kjøper?

Anonymkode: b799f...a92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke røntge hunden før du kjøper?

Anonymkode: b799f...a92

Den er for ung til å røntges enda. 

Skrevet

Du risikerer å kjøpe deg problemer. Hvorfor velge deg en blandingshund hvor du vet det er stor sjanse for hofte og ledd problemer, når du kan velge deg en rasehund som ikke er kjent for slike problemer?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gjort det. Eier burde vite mer om valpen, og den kommer fra utlandet - her skurrer det!!

Anonymkode: 0f55c...f5a

• Liker 3
Skrevet

Enig med overnevnte her. Så det er sagt - kan godt hende hunden vil få et liv uten nevneverdige helseplager,men det er det ingen som vet. Jeg ville heller gått for en hund hvor det er mulig å oppdrive sikre helseopplysninger om opphavet. Litt på siden og i fugleperspektiv - skal vi få bukt med useriøs avl så er det bl.a forbrukerne/hundeeiere som må bidra til å sette dette på dagsorden,bl.a. ved å etterspørre dok. på helseopplysninger til foreldredyr. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Julie skrev (2 timer siden):

Enig med overnevnte her. Så det er sagt - kan godt hende hunden vil få et liv uten nevneverdige helseplager,men det er det ingen som vet. Jeg ville heller gått for en hund hvor det er mulig å oppdrive sikre helseopplysninger om opphavet. Litt på siden og i fugleperspektiv - skal vi få bukt med useriøs avl så er det bl.a forbrukerne/hundeeiere som må bidra til å sette dette på dagsorden,bl.a. ved å etterspørre dok. på helseopplysninger til foreldredyr. 

Takk for et godt svar. Jeg er egentlig helt enig, men hjertet smelter så fort. Men jeg sa i fra meg hunden. Det kunne, som du sier, gått helt fint, men jeg ville ha den bekreftelsen mtp sykdom latent. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi fikk en unghund, (7mnd) i 2019, bichon frise, men ikke registrert, vi bor i utlandet. Vi overtok den da tidligere eiere ikke ville ha den lengre. Frisk og fin, aldri vært syk, veterinær mener han er i topp form. Skjønner skepsisen, men syke kan dyr bli uansett, jeg er glad vi valgte denne hunden. Såkalt useriøs avl kan man like gjerne støte på i Norge, selv om man betaler 20 000+ for en valp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg overtok en unghund, blanding, for noen få år siden.

Det ER risiko involvert. Særlig siden disse blandings-kasteballene ofte er av ukjent opphav, og ikke kontinuerlig forsikret fra før 4 måneders alder, så det er en del skader/sykdommer som ikke dekkes av forsikring. Dette må man være klar over, og ta høyde for. Det er bra å adoptere, men det kan bli dyrt!

Min har et nervøst lynne, og viste seg å ha patellaluksasjon. Om det kommer dithen at det må opereres, må jeg betale det av egen lomme. Men det er jeg forberedt på, og jeg er innmari glad i hunden og er veldig glad for at jeg valgte å ta henne inn, selv om hun er en jobb til tider, og kan vise seg å bli dyr.  

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...