Gå til innhold

Stressa for huslån!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal forsøke å forklare kort om hva som skjer..

samboer og meg har ei nydelig litta jente som er 3, og om noen mnd blir vi 4 noe vi alle gleder oss til men.. ingen av oss har utdanning, jeg går lærling nå, men samboer er assistent. Vi har fått innvilget lån på 2,5-3 millioner avhenger av felleskostnader, men vi har ikke nevnt noe angående en ekstra unge enda. Jeg er utrolig stressa for at vi nå ikke kommer til å få lån eller leilighet/hus før om mange år kun fordi vi valgte barn før utdanning. 

er det virkelig slik at de trekker fra 1 million i lån per unge du får? Er det ingen mulighet for å klare å betjene det lånet når vi uansett må leie for 10-15k i måneden?

er super stressa for det her nå og trenger egentlig bare «positive» svar på at andre har fått det til selvom det virker som om det ikke kommer til å gå!

Anonymkode: 7ae3f...025

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det Husbanklån?

Anonymkode: 5d1e5...3cd

Skrevet

Nei...aldri hørt om at de trekker 1 million pr barn. Du får et lån uansett hvor mange barn du har og får. De ser på inntekt din bare

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alltid banker regner med antakl barn før barna faktisk er født.

Anonymkode: 5d1e5...3cd

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Sofakona said:

Nei...aldri hørt om at de trekker 1 million pr barn. Du får et lån uansett hvor mange barn du har og får. De ser på inntekt din bare

Dette stemmer ikke. Antall barn spiller inn, og andre ting som for eksempel om man har bil eller studielån. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Barn telles vel med? Hvor mye de trekker fra og for hvor mange barn, samt om de teller et barn fra før eller etter fødsel vet jeg ikke. Lånekalkulatorer opererer ofte med spørsmål om antall barn. 

Anonymkode: e2faa...440

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Barn trekker ned, dette er allmennkjent.

Anonymkode: 79afd...292

• Liker 11
Skrevet

Så om du har 3 barn så for du ikke lån da eller... Vi hadde 1 barn og fikk 2 million i lån. Spurte ikke om barn. Bare hva vi tjente og om vi hadde fast jobb

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Så om du har 3 barn så for du ikke lån da eller... Vi hadde 1 barn og fikk 2 million i lån. Spurte ikke om barn. Bare hva vi tjente og om vi hadde fast jobb

Og når var dette?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og når var dette?

For 10 år siden..vet ikke dette har blitt nytt nå?

AnonymBruker
Skrevet

Bare test ut lånekalkulatoren til DnB f.eks. Der ser man at antall barn ikke trekker ned før du registrerer at de går i barnehage. Med to barn i barnehage (og jeg brukte bare inntekt og gjeld som lå inne fra før) trakk det ned omtrent 500 000.

Anonymkode: d989a...c0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

For 10 år siden..vet ikke dette har blitt nytt nå?

Ja, boliglånsreglene har blitt strammet opp flere ganger siden da.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, boliglånsreglene har blitt strammet opp flere ganger siden da.

Ok det forklarer det

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skyndtet meg å kjøpe før barnet kommer ;) Nordea har en fin boliglånskalkalkulator hvor du kan sjekke hvor mye det trekker ned med to kontra ett barn. Og en vs to biler☺️

Anonymkode: 1d5b4...5dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har ikke noe å si da dem ikke regner med barnet før etter det er født.

Anonymkode: c18f8...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp nå før barnet er født. De trekker ikke en mill pr barn, men oppunder en halv.

Anonymkode: 1018c...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, er enslig,inntekt 500 000, ek 500 000 og fikk 3.4 i lån i sparebanken. 1 barn og bil og 450000 i studielån.. dnb ville ikke låne meg en dritt. 1.5 eller noe. Dette var i nov i fjor. 

Anonymkode: 036b2...0b1

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (11 timer siden):

Det stemmer ja, om du har 1 eller 2 eller 3 eller 8 barn barn og ikke nok likviditet så får du faktisk ikke lån. Vi avslår veldig mange søknader på grunn av for lav betjeningsevne.

Hilsen finansrådgiver som jobber med lån

Anonymkode: dee0a...253

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal forsøke å forklare kort om hva som skjer..

samboer og meg har ei nydelig litta jente som er 3, og om noen mnd blir vi 4 noe vi alle gleder oss til men.. ingen av oss har utdanning, jeg går lærling nå, men samboer er assistent. Vi har fått innvilget lån på 2,5-3 millioner avhenger av felleskostnader, men vi har ikke nevnt noe angående en ekstra unge enda. Jeg er utrolig stressa for at vi nå ikke kommer til å få lån eller leilighet/hus før om mange år kun fordi vi valgte barn før utdanning. 

er det virkelig slik at de trekker fra 1 million i lån per unge du får? Er det ingen mulighet for å klare å betjene det lånet når vi uansett må leie for 10-15k i måneden?

er super stressa for det her nå og trenger egentlig bare «positive» svar på at andre har fått det til selvom det virker som om det ikke kommer til å gå!

Anonymkode: 7ae3f...025

Vi trekker ikke ifra 1 mill per barn nei. Det er SIFOS budsjett som bestemmer hvor mye vi trekker ifra mtp likviditet. Det fører også til høyere boutgifter, som vi også har standardsatser for. Dette, i tillegg til kostnader for barnehage, ekstra behov for buffer og ferie. Det er klart, har man lav inntekt så vil dette utgjøre en mye større prosentandel for de med lav inntekt kontra de med høy inntekt. Vi legger derimot inn skattefradrag og barnetrygd (standard) i inntekt, men dette er jo ikke akkurat voldsomme summer.

Om dere har fått en finansieringsbevis nå så kommer neppe banken til å gå tilbake på det, men når det går ut og dere da ikke har kjøpt så vil dere nok få større problemer.

Anonymkode: dee0a...253

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp nå! Anbefales på det sterkeste. Har dere allerede fått det innvilget ikke si noe men kjøp! 

Anonymkode: 79779...af6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...