Gjest Gjest_Pauline_* Skrevet 11. november 2005 #1 Skrevet 11. november 2005 Jeg jobber i PPT og skal nå inn i en klasse på vgs for å se på klassemiljøet der. Lærer mener det er dårlig miljø i klassen og har fått tilbakemeldinger fra en del elever på at det ofte blir slengt sure kommentarer til faglig svake elever og det er en liten slektiv krets som styrer alle de andre elevene. I tillegg er klassen veldig "klikkete". Jeg har laget et lite opplegg for klassen, men lurer på om noen har noen kreative forslag til opplegg a la "hemmelig venn" som kan løse litt opp på grupperingene som har dannet seg slik at eleven kan fungere bedre på tvers av disse klikkene og føle seg mer vel i klassen...Jeg er veldig takknemlig for innspill her!!
Superlammet Skrevet 11. november 2005 #2 Skrevet 11. november 2005 Hmm, arrangere aktiviteter der man blir nødt til å samarbeide med hverandre for å få ting til å fungere. Ikke la elevene dele opp i egne lag, men velg for dem. f.eks...
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #3 Skrevet 12. november 2005 Bytt på plassene oftere. kanskje annen hver dag, eller hver tredje dag, eller en gang i uka. Ikke la de sitte hvor de vil. Dette gjøres enkelt, ved at lærer har navneskilt og setter de ut "på forhånd" (f.eks første time mandag). Sånn må "alle sitte vedsiden av alle", og da også snakke med alle. Lærer styrer slik at ikke enkelte kommer sammen.
Gjest Mito24 Skrevet 12. november 2005 #4 Skrevet 12. november 2005 En pedagogisk norsk spillefilm fra åttitallet burde være effektiv!
Lillesøster Skrevet 12. november 2005 #5 Skrevet 12. november 2005 Ta i bruk PMTO prinisppene. http://www.atferd.unirand.no/ De fungerer overraskende bra.
Gjest Gjest_Pauline_* Skrevet 12. november 2005 #6 Skrevet 12. november 2005 Tusen takk for alle innspill så langt! Veldig fint å få noen nye ideer!
Imedeen Skrevet 12. november 2005 #7 Skrevet 12. november 2005 Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har? Det hørtes ut som et drømmeoppdrag for meg:) Tar pedagogikk på Blindern og er på vei inn på PPT.. Hørt om "the jigsaw program"? Handler om å samarbeide som en ovenfor her nevnte, men er lagt opp slik at hver elev har en unik bit informasjon som er nødvendig for å fullføre et prosjekt. På denne måten blir de nødt til å samarbeide og avhengig av hverandres hjelp for å nå i mål. Dette skal vistnok være en bra måte å styrke samhold på og redusere negativ atferd:) Kan jo kanskje være spennende å prøve:)
WickedIcewitch Skrevet 12. november 2005 #8 Skrevet 12. november 2005 går selv i rein jenteklasse, en del "klikker". Trur den eneste måten å løse opp disse er hvis elevene selv går inn for det. Hvis ikke ender du bare opp med misførnøyde bitcher
Gjest Gjest_Pauline_* Skrevet 13. november 2005 #9 Skrevet 13. november 2005 Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har? Det hørtes ut som et drømmeoppdrag for meg:) Tar pedagogikk på Blindern og er på vei inn på PPT.. Hørt om "the jigsaw program"? Handler om å samarbeide som en ovenfor her nevnte, men er lagt opp slik at hver elev har en unik bit informasjon som er nødvendig for å fullføre et prosjekt. På denne måten blir de nødt til å samarbeide og avhengig av hverandres hjelp for å nå i mål. Dette skal vistnok være en bra måte å styrke samhold på og redusere negativ atferd:) Kan jo kanskje være spennende å prøve:) ← Jeg er utdannet psykolog, men på kontoret mitt er det veldig mange pedagoger/spes.pedagoger, og min erfaring er at de er mye bedre på dette med klassemiljøarbeid enn det jeg er... Denne Jigsaw-metoden høres spennende ut....skal prøve å finne noe mer info om den!!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 Jeg mener at det som nevnes her av ulike metoder og "emmelig venn"-opplegg kun er spill for galleriet. De virker ikke for elevene men derimot lærerne føler seg bedre når de forsøker slike ting. Barna later som og oppfører seg fint i klassen men utenfor , og med hemmelige tegn og symboler, bruker elevenen som lager bråk sine metoder likevel. Jeg synes norske lærere og pedagoger er altfor snille og tillitsfulle. De skal forstå seg ihjel på mobberne og de dårlige stemningsskaperne. Min erfaring er at myndighet og forbud virker. Det å ikke akseptere slikt i det hele tatt, være meget konsekvent og la det få merkbare konsekvenser for de som ødelegger. Fortell foreldrene om det, virker ikke det, kast dem ut av klassen. De ødelegger for de andre og det fortjener ikke de som faktisk oppfører seg ordentlig i den norske offentlige skolen. Lærerne tygger tyggis, sitter på katateret, skal være kompis og forstår seg ihjel på elevene. Pedagogikken svinger i trender og lærerne følger ulike modeller som saueflokker. Mitt råd er at lærergruppen må bli mer selvstendig, individuell og ikke oppføre seg som pedagogiske flokkdyr. Vi har nok sauer i Norge fra før av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå